• zelling

BIM Mars 2021 - första barnet

Hej, jag hoppar in oxå! Februari-tråden var den första jag var med i och kände att det gav en del stöd att kunna höra era tankar och dela med mig av mina <3 Ny BIM och nya tag, kanske är det i mars vi får +!

talu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

paperlanterns, 2/3, 32 år (3:e försöket)

KNAS2, 2/3, 31 år (9:e försöket)

SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket)

Molybden, 2/3, 26 år (9:e försöket)

zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

Ericky, 8/3, 33 år (8:e försöket)

Link92, 9/3, 29 år (20:e försöket)

BoringBrick92, 10/3, 28 år (4:e försöket)

Vickan31, 11/3, 31 år (9:e försöket)

Sellerin, 11/3, 32 år (6:e försöket)

MAKL, 14/3, 27 år (6:e försöket)

Notalonee, 20/3, 27 år (1:a försöket)

jlinnea, 9/3, 26 år (8:e försöket)

• zelling

Många bekanta namn som är med i denna tråden också. Jag håller tummarna hårt för oss alla!<3

Känner verkligen igen det där att man varit riktigt nere runt mens, men helt plötsligt några dagar senare känns livet väldigt hoppfullt igen. Intressant hur våra hormoner kan påverka hur man upplever världen och livet så mycket som de gör!

Jag blir lite frustrerad. Jag och sambon har påbörjat en fertilitetsutredning, men jag upplever att de är väldigt enkelspåriga. På mig har de kollat om det finns några fysiska hinder/avvikelser och avvikande värden på progesteron, AMH och TSH. Ang. min tidiga ÄL sa läkaren ?-Ja, dag 11 är ju lite tidigt egentligen.? Nu är slutsatsen att ivf är nästa steg. Men hallå! Jag har ÄL på dag 11, jobbig mensvärk och hormonell migrän, vilket tyder på hormonell obalans. Efter att ha läst på så tror jag att det skulle kunna handla om östrogendominans till följd av lågt progesteron för min del. Men det här är ju bara chansningar och något som skulle behöva utredas med blodprover. Men det säger läkaren nej till. Suck. Är det inte bättre att försöka få mina hormoner i balans så att jag kanske kan bli gravid på naturlig väg istället för att hetsa för ivf (som ju kostar en massa resurser för samhället)? Förstår inte resonemanget och har svårt att tro att jag kan få hjälp via min vårdcentral med detta också. Alternativet är att gå till en privat klinik som har kunskapen, men där vården inte är landstingsfinansierad och då kostar multum. Är det inte helt galet att man inte kan få mer hjälp att må bra? Någon som har några andra/bättre erfarenheter kring utredning av hormonell obalans? Hör gärna om dem isf :)

Sorry för lite långt och negativt inlägg, men kände att jag behövde skriva av mig lite av den här frustrationen...

• zelling

Ja, verkligen konstigt att det är såhär. Skönt att ni håller med. Kanske lite off topic som du säger, Sellerin och att diskussionen passar bättre i andra trådar. Ville skriva av mig lite, och då gick det kanske lite snabbt :P 

Emmalucy skrev 2021-02-17 18:31:44 följande:
    Förstår hur du känner! Det blir typ ?aja, inget händer, det är väl IVF då? de hade mätt min livmoderslemhinnan på 5mm och en gång på 8mm på utredning, trots att för IVF vill man ha MINST 8mm så säger de ?det spelar ingen roll hur tjock den är? uhuh... tycker att läkaren är väldigt lat här, skulle helre betala privat och ha nån som faktiskt prover olika grejer innan ?ja, släng de på IV kön istället.?!

Har du kollat något på akupunktur? Jag vill testa det men det är inte den billigaste man kan gör! (har vanlig äl men tunn hinna och kort LP) 
    Alltså det där är ju oxå så himla konstigt! Det första borde ju vara att försöka få din slemhinna tjockare, inte ivf. Suck igen. Jag har varit hos privat, så det finns risk för samma resultat om du går till en sån tyvärr..

Inte testat akupunktur, men har funderat på det. Har även tänkt på zonterapi. Säg till om du testar!:)
    Anonym (jag) skrev 2021-02-17 18:25:22 följande:
    Om du tror att det är hormonell obalans med för högt östrogen och för lågt progesteron går det att göra mycket själv utan utredning. Har du testat kostomläggning och ändringar i livsstil? Tycker för min del att det var värt att gå in på ett mer holistiskt perspektiv än att fixa saker med läkemedel.
    Tror som du på ett mer holistiskt perspektiv och det är pga att jag läst på mycket om detta som jag tror mig ha obalans. Lever typ by-the-book, inget koffein eller alkohol, antiinflammatorisk kost, kosttillskott etcetc. Men har lixom fastnat nu och skulle behöva hjälp från någon som verkligen kan detta... och ja, hjälp finns att få, men inte inom den allmänna vården verkar det som.
  • zelling
    Ericky skrev 2021-02-17 21:50:07 följande:
    Jag är med dig I att hormonhälsa är lösningen många ggr och blir så less så sjukvården symtom behandling och skepsim när man söker hjälp. Gissar att du läst Jenny Koos Instagram? Det har jag och blev tack vare hennes rekommendationer om kosttillskott av med de mellanblödningar jag dragits med under låååång tid. Och sökt hjälp för och fått svaret att "allt ser bra ut". Allt var inte bra, men det har blivit bra NU efter MIN egen utredning. Misstänker dock också att jag har östrogendominans och ska kosta på mig östrogen-och progesteron test på werlabs nästa månad om det inte tar sig denna gång. Orkar inte projektleda sjukvården mer utan betalar hellre och får det gjort utan ifrågasättande.

Jag har tagit vitamintest efter att jag tagit tillskotten och sett att jag har väldigt bra nivåer där och det känns skönt att kunna checka av det iaf, att det skulle bero på brister. Är iaf mer hoppfull denna cykel som blir den andra utan (peppar peppar) mellanblödningar :)
    Ja precis! Gillar även Ingefleur på youtube och Fertility friday podcast. Jenny Koos är grym! Kikat mycket på hennes IG, hemsida och webinar. Det blir så absurt när man börjar förstå det här kring hormonerna i våra cykler. NU förstår jag att den stora laddningen av flytningar är en gång i månaden när jag är fertil. Östrogen i början av cykeln ger det pigga humöret. etcetc. Detta lär mig mig som 30+ via en "influencer"! Hur kan vi inte ha fått lära oss detta tidigare?! Det handlar ju inte bara om att bli med barn, eller undvika, det handlar om att må bra!

Suck, ytterligare ett exempel på hur konstigt man resonerar och hur låg kunskap det verkar finnas hos konventionella läkare. Smart att du kört på blodprover själv för att få veta. Jag ska nog försöka på vårdcentralen en gång till (har ny läkare där) innan jag ger upp och betalar själv. Gillar din liknelse med att projektleda sjukvården :P 

Grymt att du lyckats bli av med mellanblödningar på det sättet! Måste vara en skön känsla när du fått sånt resultat och faktiskt oxå vet att nivåerna är bra. Håller tummarna för noll mellanblödningar denna cykel för dig och ja, det lär ju garanterat tagit dig närmare ett plus! :)
  • zelling
    Soff skrev 2021-02-18 21:03:31 följande:

Senaste tiden har jag verkligen fastnat i mentalt att jag kanske är en av dom som faktiskt har problem med att bli gravid, att det kanske blir IVF, tänk om det dröjer 2-3 år innan man blir gravid?!... Har aldrig varit i den tankebanan innan utan mest tänkt att det är jobbigt att det tar sån tid, men jag har nog ändå någonstans tänkt att jaja, det lär väl iallafall hända inom en hyfsat snar framtid.. men känner bara mer och mer att, men tänk om det inte är så?.. Och det här med omgivningen blir ju inte direkt lättare med tiden.. folks prat om barn.. folks frågor kring barn... folks gravidmagar etc... Jag sa till mig själv i bilen idag, snälla, kan jag få bli gravid detta försök, snälla kropp, kan jag få det? Jag vill så himla gärna. Vill ju verkligen inte ge upp hoppet innan vi ens har gett oss på försök 11.. men efter alla dessa försök skriker min hjärna åt mig att det är omöjligt att bli gravid.. 

Vi får inte ge upp! Jag känner verkligen igen mig i dina tankar, har lixom slutat tro att jag skulle kunna vara gravid mellan ÄL och BIM, utan snarare bara väntar på mensen.. Men samtidigt så finns det ju faktiskt väldigt mkt hjälp att få! Sannolikheten att man aldrig får vara gravid är ju trots allt ganska liten. Försök att leva på det! Men jag håller verkligen med dig, det är inte lätt när man försökt såhär länge utan att det hänt nåt. Men vi kommer ta oss igenom det här<3
  • zelling
    Link92 skrev 2021-02-19 10:17:11 följande:

Jag tror jag ägglossade på CD 10 eller 11 denna cykel..känns ju inte som att det är nog med tid för ett piggt ägg? Är kanske allt solljus och vårvinterkänslor som snabbat på det hela, eller har ni några tankar?

Blir inte klok på min cykel just nu. Från ÄL på dag 21-22 till 14 till 10-11... Åt inte så mycket rosenrot denna cykel så tror inte den ställt till med detta.

Jag har haft ÄL på dag 11 de senaste månaderna och ja, det känns lite för tidigt. Det ska ändå vara ok, men inte optimalt. Efter att ha googlat en massa så verkar det bero på östrogendominans, har inte hittat nåt annat. Säg gärna till om du kan luska ut nåt annat! Skumt att din cykel ändras så. Men visst kan det oxå finnas en del fördröjning? Man hör ju att man bör vänta minst 3 månader för att få resultat av vissa saker, så det skulle ju kunna bero på nåt du gjorde för 3 månader sedan :P

Jag testade ju bidrottninggelé denna cykel. Startade CD2, men mådde väldigt konstigt - mosig och seg istället för energifylld som man brukar bli efter mens. Fick finnar på ryggen och käken, vilket jag typ aldrig har annars. Så det blev bara 5 dagar totalt. Har haft mkt mindre fertilt sekret denna gång oxå. Så bidrottningsgelé är nog inget för mig..

Har lite känningar på höger sida idag, så ÄL är nog på g. Det är bara att boka in mys ikväll. Bra start på helgen ;D
  • zelling
    Sellerin skrev 2021-02-19 19:49:19 följande:
    Oj, menade inte alls så! Förlåt om du missuppfattade mig! Menade enbart att om du inte får det svar du söker här i denna tråd, så tror jag nog du hittar det i en annan tråd i så fall! :) Jag tycker absolut det hör hemma här!

Man tar ju in vad andra är med om för upplevelser, känslostormar och olika kontakter med sjukvården. Ingen av oss i denna tråd har ju barn sedan tidigare, vissa har fått MF, MA eller gjort abort i yngre ålder, medan andra inte fått ett endaste tecken alls på någon graviditet någonsin (jag tillhör den sistnämnda). Så hur ni andra resonerar, gör för typer av utredningar eller får för typ av svar från sjukvården tycker jag bara är intressant att följa :)
    Jaha, okej :P ingen fara! Har ju inte varit med i de här trådarna så länge så är osäker på vad som passar och inte. Jag är oxå intresserad av det du nämner :) 
    Sellerin skrev 2021-02-19 20:14:43 följande:
    Haha, nej vilket sammanträffande! Jag testar också bidrottninggele för första gången denna månad. Fått 3 superstora finnar på axlarna, såna riktiga innebrännare (eller vad det heter?), samt två finnar på hakan? What?! =D

Tänkte dock att oj det här gör något med min kropp så jag testar vidare, så tagit det nu i 14 dagar. Kommer det fler finnar kommer jag dock skippa det till sen, inte riktigt den bästa looken man kan ha ;)
    Haha ja verkligen sammanträffande! Spännande att vi har lite samma symptom. Tänkte du fortsätta ta efter ÄL eller pausa? Vi får uppdatera hur det har gått lite senare igen! 
  • zelling
    Msofie skrev 2021-02-22 08:24:51 följande:
    Jag äter just nu Q10, d vitamin, folsyra, Zink, E vitamin, rosenrot, munkpeppar och provar bisolvonmetoden : )

Kanske inte är lika direkt länkat men jag tar även en ingefära/gurkmeja shot varje dag och dricker grapefrukt juice, sägs vara bra för att slemhinnan!
    Har läst att man ska vara försiktig med ingefära om man är eller försöker bli gravid. Så det kan vara bra att kolla upp det här med ingefärashot lite extra om du inte gjort det :) 
  • zelling
    Emlan93 skrev 2021-02-23 11:16:18 följande:

Hej, jag kommer tillbaka till tråden. I helgen fick jag missfall, först misstänkte de utomkvedshavandeskap men fick som "tur" var efter några vändor med prover och undersökningar konstaterat ett vanligt missfall. Tacksam för att jag slapp operation och att kroppen gjorde allt själv. Men givetvis ledsen efter en traumatisk helg. Även fast jag bara han till v.6 hinner man ju få upp förhoppningar och drömmar. Får se när mensen kommer tillbaka, så provar vi kanske igen efter det om vi vågar <3

Nej, åh fy va tråkigt! :( Jaa, såklart man hinner tänka väldigt mycket de veckorna. Ta hand om dig <3 
  • zelling
    Tycker oxå det här med munkpeppar är svårt! Ska bli intressant att höra hur det går för er som testar! 

Homeopaten Ingefleur har en del bra info om munkpeppar tycker jag, både på youtube och på hennes hemsida. Enligt henne påverkar munkpeppar/vitex produktionen av prolaktin och dopamin, vilket i sin tur påverkar FSH och LH och därmed menscykeln.  

">

https://ingefleur.com/ttc/trying-vitex/

Jag har en kort follikulärfas, en relativt stabil menscykel, mkt mensvärk och hormonell huvudvärk. Jag verkar ha lågt LH eller LH som peakar kortvarigt (har svårt att få utslag på ÄL-test), men ägglossar varje cykel. Så är osäker på om det kan hjälpa mig. Skulle ju kännas lagom surt om det rubbar menscykeln istället! Så håller med om att det är svårt att bestämma om man vågar testa eller ej. 

Haha, har oxå ett j*kla apotek hemma! D-vitamin, fiskleverolja, Q-10, zink, selen, magnesium, B-vitaminer, Blutsaft. Började med Blutsaft i december eftersom ett blodprov visade en järndepå på 34, vilket kändes lågt. Efter det så har jag blött mindre och färre dagar under mensen samt blivit av med jobbigt pms-humör<3. Men mensvärken består :/ Hormonella huvudvärken har flytta sig från två dagar innan mens till att komma under mens istället. Förstår inte vad det är som händer!? :P 

Jag har läst på lite mer om bidrottningsgelé och har börjat ta det igen på kvällen. Man ska tydligen inte ta det under mens (vilket jag gjorde och mådde konstigt), men resten av cykeln är ok om jag förstått rätt. Har oxå börjat med hallonbladste. Hoppar desperat på alla knep man springer på känns det som ><

Även om all boostning med vitaminer&mineraler&örter inte gör oss gravida så lär ju våra kroppar må lite bättre i alla fall, kanske nån tröst? :P :/
  • zelling
    Link92 skrev 2021-02-26 16:00:44 följande:

Hej! ÄL+9 idag och jag tycker att brösten är större och ömmar mer än vanligt. BIM på onsdag nästa vecka. Är det fler som har BIM tidigt i mars som börjat känna efter för mycket än? :)

Åh, jag håller tummarna extra hårt för att det kan vara nåt! :) Jag är bara på ÄL+6, så inte så mkt känna efter än.
  • zelling

Hej på er, 
    har inte varit inne på några dagar och shit vad mycket man missar! Så härligt att det skrivs så mycket och att ni delar med er av alla möjliga känslor, tankar och pepp <3 Och stort grattis till er som plussat! Känns extra gott i hjärtat för er som hållit på ett tag, man vet ju vad ni gått igenom. Ger även hopp att det faktiskt går efter ett tag oxå. 

Jag hade ju BIM 6/3. Jag hade en annorlunda ÄL och visste inte exakt vilken dag jag ägglossat. Blev 3 dagar sen med mensen. På eftermiddagen på tredje dagen vågade jag tro att jag var gravid. Hade inte haft pms-smärtor som jag brukar efter ÄL, va på bra humör och tempen låg kvar högt. Köpte gravtest för att ta på morgonen dagen efter. På natten kom mensen. Fyf*n vad ledsen jag blev. Det tog så hårt :'( Har väl återhämtat mig nu, men vet lixom inte om jag någonsin kommer våga tro att jag är gravid igen. De första gångerna vi försökte så fanns ju hoppet och tron, men någonstans efter 6-7 månader så vågar jag inte längre riktigt tro på/hoppas eftersom fallet blir så himla hårt då. Samtidigt så blir jag stressad över att man kanske behöver ha tron på att man faktiskt kan bli gravid för att kunna bli gravid.. Lite som att föreställa sig att man ska göra mål på en match för att kunna göra mål. Men jag pallar verkligen inte att våga tro, för jag vet inte om jag kommer orka ta mig upp igen.. 

Har nu varit på en andra spolning av livmodern. Läkaren tyckte att det fortfarande såg ut som att det kanske kan vara en polyp i livmoderslemhinnan. Så hon har skickat remiss för hysteroskopi. Då sövs man lite lätt och de går in med ett verktyg med kamera genom cervix och om de ser en polyp så kan de bränna bort den. Det kändes ganska jobbigt först. Inte kul att sövas eller att någon ska stoppa upp en massa grejer i mitt underliv. Men har nu börjat landa i att det känns helt ok. Tänk om detta är anledningen till att vi inte blivit gravida? Då kanske vi kan lyckas själva efter operationen. 

Denna ÄL tror jag inte det blir nåt. Hade förmodligen ÄL igår, på CD 8(!). Inte superpepp på decemberbarn. Och kan vara skönt med en paus från all mental press och stress känns det som. Så nu fick det bli så. Undra om jag kommer ångra mig om några dagar. 

• zelling
    Msofie skrev 2021-03-17 07:50:54 följande:

Idag ska jag och min fästman på vårt första läkarbesök på kliniken. Vi har nu försökt i 13 månader (rätt säker på att detta inte är månaden heller, ÄL +12 och rätt låg temp). Vi har väntat på provsvaren redan november månad, vi lämnade då spermaprov och blodprov. Jag är så nervös, det känns som det viktigaste mötet i mitt liv!

Ni som har gjort detta tidigare, genomgick ni gyn undersökning på första läkarbesöket? Vet inte alls vad jag ska förvänta mig idag, om det blir fler prover, bara prat eller vad tanken är..

På vårt första besök så gjorde läkaren en vaginalt ultraljud för att kolla på livmodern och äggstockarna. Vi fick även fylla i en hälsodeklaration som vi gick igenom tillsammans med läkaren. Efter besöket så skulle vi själva boka tid för spolning (ska göras efter mens och innan ÄL), ta blodprov 7 dagar efter ÄL (de testade AMH, progesteron och TSH på mig) och lämna spermaprov. Så de kanske har lite olika upplägg mellan kliniker, regioner osv iom att ni har lämnat prov innan första besöket. Vi går hos en klinik i Stockholm. 
  • zelling
    Ericky skrev 2021-03-17 20:20:36 följande:
    Kram! Kan bara tänka mig besvikelsen <3

Jag har också en polyp som sitter på livmodertappen! Har begärt att få ta bort den av flera olika anledningar. Gyn sa att "det är inte ditt primära problem, du verkar ha ha progesteronbrist" iom mina nellanblödningar och vill därför att jag ska äta provera I hopp om att "omstarta" en frisk cykel. Jag har dock läst på nu om polyper och man brukar ju ta bort de dels för att se att det inte är något elakartat (jag har opererats tidigare för allvarligare cellförändringar så VARFÖR tar man inte bort den?!) och sen tar man ALLTID bort dw om patienten lider av mellanblödningar och vid samlag. Vilket är anledningen till att jag sökte hjälp från första början. Men istället ignorerar man polypen och vill att jag ska äta fejkhormoner. Vilket jag var positiv till INNAN jag visste att polyper också kan vara orsak till allt. Har nu begärt att då ta bort polypen INNAN jag börjar med mediciner som bland annat ger ångest som biverkning.

Jag har läst om andra som blivit gravida direkt efter borttagning så jag hoppas också på det :)
    Tack <3

Men alltså så konstigt att de inte vill ta bort den! Speciellt när du märker av den så mycket. Låter som du gör helt rätt. Klart man vill hitta och åtgärda grundorsaken först, inte bara proppa i folk en massa mediciner för att det är den enkla vägen ut. Håller med dig, är väldigt skeptisk till Provera eftersom den inte hjälper kroppen att skapa mer progesteron och med alla biverkningar som verkar väldigt vanliga. 

Hoppas de går med på att ta bort din polyp. Har inte läst det där, så nu blev jag ännu mer hoppfull :D Ååh, håller tummarna superhårt för oss! 
  • zelling
    Soff skrev 2021-03-17 22:11:11 följande:

Åh va tungt :((( <3 fy! Och känner så väl igen mig i det du säger att man behöver ha tron på att man kan bli gravid, för att kunna bli det. Men så kan det ju rimligtvis inte vara tänker jag. Kroppen gör ju som den vill liksom. Men man inbillar ju sig allt möjligt skit i denna jobbiga process >< ... 

Kram! 

Jaa, det är väl så egentligen. Verkligen, man inbillar sig allt möjligt! Vi är många som gjort livsstilsförändringar för att öka chanserna, men ändå händer det inget. Man vill ju så gärna göra något "aktivt", för att det ger en känsla av lite mer kontroll i den här omöjliga situationen kanske? Men det gör att iaf jag ibland nästan skuldbelägger mig själv när jag gör avstamp från det som klassas som optimalt leverne för att bli gravid. Och det mår man ju absolut inte bra av! Man lär sig en del om sig själv i den här resan alltså.. och kommer förhoppningsvis ur det mentalt starkare hoppas jag. 

Läste om gravidbeskedet från din bror. Förstår hur jobbigt det måste varit.. :( Hoppas att det blir lite smidigare framåt när din mamma nu vet och hon kan berätta för de andra. Jag tycker det är helt rimligt att familj och vänner kan ta lite extra hänsyn om de vet om. Kram <3
Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet