Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

BIM Mars 2021 - första barnet

zelling skrev 2021-02-17 18:12:38 följande:

Många bekanta namn som är med i denna tråden också. Jag håller tummarna hårt för oss alla!<3

Känner verkligen igen det där att man varit riktigt nere runt mens, men helt plötsligt några dagar senare känns livet väldigt hoppfullt igen. Intressant hur våra hormoner kan påverka hur man upplever världen och livet så mycket som de gör!

Jag blir lite frustrerad. Jag och sambon har påbörjat en fertilitetsutredning, men jag upplever att de är väldigt enkelspåriga. På mig har de kollat om det finns några fysiska hinder/avvikelser och avvikande värden på progesteron, AMH och TSH. Ang. min tidiga ÄL sa läkaren ?-Ja, dag 11 är ju lite tidigt egentligen.? Nu är slutsatsen att ivf är nästa steg. Men hallå! Jag har ÄL på dag 11, jobbig mensvärk och hormonell migrän, vilket tyder på hormonell obalans. Efter att ha läst på så tror jag att det skulle kunna handla om östrogendominans till följd av lågt progesteron för min del. Men det här är ju bara chansningar och något som skulle behöva utredas med blodprover. Men det säger läkaren nej till. Suck. Är det inte bättre att försöka få mina hormoner i balans så att jag kanske kan bli gravid på naturlig väg istället för att hetsa för ivf (som ju kostar en massa resurser för samhället)? Förstår inte resonemanget och har svårt att tro att jag kan få hjälp via min vårdcentral med detta också. Alternativet är att gå till en privat klinik som har kunskapen, men där vården inte är landstingsfinansierad och då kostar multum. Är det inte helt galet att man inte kan få mer hjälp att må bra? Någon som har några andra/bättre erfarenheter kring utredning av hormonell obalans? Hör gärna om dem isf :)

Sorry för lite långt och negativt inlägg, men kände att jag behövde skriva av mig lite av den här frustrationen...

Om du tror att det är hormonell obalans med för högt östrogen och för lågt progesteron går det att göra mycket själv utan utredning. Har du testat kostomläggning och ändringar i livsstil? Tycker för min del att det var värt att gå in på ett mer holistiskt perspektiv än att fixa saker med läkemedel.
  • Anonym (jag)
    zelling skrev 2021-02-17 21:08:55 följande:

Tror som du på ett mer holistiskt perspektiv och det är pga att jag läst på mycket om detta som jag tror mig ha obalans. Lever typ by-the-book, inget koffein eller alkohol, antiinflammatorisk kost, kosttillskott etcetc. Men har lixom fastnat nu och skulle behöva hjälp från någon som verkligen kan detta... och ja, hjälp finns att få, men inte inom den allmänna vården verkar det som.

Jag förstår. Såg att ni nämnde Jenny Koos, hon har väl många kollegor som man kanske kan kontakta? Har tänkt tanken själv.

Är på mitt femte försök och brukar följa de här trådarna men känner nu att jag måste lämna. Är mycket negativitet här och även om jag förstår frustrationen så måste jag hålla mig positiv och tro på att allt blir som det ska bli. Lycka till alla <3
Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet