• MAKL

BIM Mars 2021 - första barnet

Hej alla tjejer!

Hakar på här jag också. Jag hoppade över februari tråden för att minska stressen som jag brottandes med ända sedan vi började försöka och bara fokuserade på mig själv, vilket va väldigt skönt och välbehövligt. Men nu är jag sugen på att få följas åt med nya och gamla bekantskaper här i tråden för stöttning och pepp. Fick mensen idag, 3 dagar innan NC hade beräknat bim, men exakt på dagen enligt mina beräkningar. Ska försöka att hålla stressnivån låg även detta försök och hoppas på att det tar sig den här gången ist. Hoppas såklart på många plus i mars!

Lite osäker på när bim kommer vara men skriver ca dag så kanske det ändras senare.

talu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

paperlanterns, 2/3, 32 år (3:e försöket)

KNAS2, 2/3, 31 år (9:e försöket)

SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket)

Molybden, 2/3, 26 år (9:e försöket)

Ericky, 8/3, 33 år (8:e försöket)

Link92, 9/3, 29 år (20:e försöket)

BoringBrick92, 10/3, 28 år (4:e försöket)

Vickan31, 11/3, 31 år (9:e försöket)

Sellerin, 11/3, 32 år (6:e försöket)

MAKL, 14/3, 27 år (6:e försöket)

Notalonee, 20/3, 27 år (1:a försöket)

jlinnea, 9/3, 26 år (8:e försöket)

• MAKL
    Link92 skrev 2021-02-19 10:17:11 följande:

Jag tror jag ägglossade på CD 10 eller 11 denna cykel..känns ju inte som att det är nog med tid för ett piggt ägg? Är kanske allt solljus och vårvinterkänslor som snabbat på det hela, eller har ni några tankar?

Blir inte klok på min cykel just nu. Från ÄL på dag 21-22 till 14 till 10-11... Åt inte så mycket rosenrot denna cykel så tror inte den ställt till med detta.

Jag fick äl tre dagar tidigare förra cykeln än vad jag normalt har haft äl de senaste cyklerna. I mitt fall så tror jag att det berodde på att jag släppte all stress och press den cykeln om att testa med stickor och konstant tänka på CD osv. Kanske kan vara en bidragande faktor?

Annars så kanske rosenroten har gjort större ändring på äl än vad du tror även fast du inte ätit det så mycket.
  • MAKL

Det pratades tidigare om D-vitamin boost. Några som testat eller har lite kunskap i det området? Är mest nyfiken på hur vida det kan vara farligt med en jätte dos av D-vitamin eller ej?

Vet man säkert kan läsa massa på nätet om det men blev som sagt nyfiken då jag läste tidigare om det i just den här tråden och frågar därför här :)

• MAKL
    Sellerin skrev 2021-02-26 21:08:36 följande:

Uppdaterar min BIM från 11e till 8e mars. Har idag börjat få ont i brösten igen, vilket jag tolkar som PMS och därmed känner mig ganska säker att mensen kommer dyka upp i mars. Ganska väntat med att det inte gick denna cykel, då jag och min sambo inte var på samma ställe de närmsta dagarna runt förmodad ÄL.

För övrigt 3:e månaden i rad som jag får så väldans ont i brösten. Känns som att jag måste ha sport-bh på mig, för minsta rörelse gör att de ömmar.. Någon som kan något om vad man kan göra för att slippa att brösten ömmar så..?

En positiv sak är att min menscykel verkar ha kortats ned något, från +35 dagar till 28-30 dagar igen. Hoppas! Om nu det här med att skapa ett nytt liv nu ska ta sådan tid,  känns det bättre att cykeln förkortas jämfört med att den förlängs =)

[/quote]

Jag har också fått sån smärta i brösten från ca 5-6 dagar efter äl fram till mensen. Det är sån smärta så man ibland vill skrika när man kommer åt brösten för det gör så ont. Har haft så de senaste 5 cyklerna och har varje gång förstått att det inte tog sig utan att mensen är på ingång.

Jag har dock inget bra svar varför det har blivit så men när jag letat på nätet så får jag bara upp att det är pga hormonell obalans. Så jag har försökt att äta vitaminer och mineraler som ska vara bra mot pms och jämna ut hormonerna. Har äl vilken dag som helst nu så märker väl om någon dag ifall det hjälper med de extra tillskotten. Även fast jag självklart hoppas på att jag blir gravid nu och att det blir därför jag inte får ont i brösten.

Annars så är väl koffein en sån sak som kan förvärra pms, men du kanske redan dricker lite eller inget koffein alls.
  • MAKL
    Anonym (LL) skrev 2021-03-01 08:30:04 följande:

Måste bara skriva av mig - min närmsta vän berättade igår att hon är gravid. De har inte försökt, de vill inte ha barn nu egentligen. Ett ligg och pang så blev det barn. Jag gillar inte riktigt vem jag blivit i den här processen att inte lyckas bli gravid - för jag blev så otroligt ledsen. Nu ska jag följa hela hennes graviditet medan missunnsamma jag tycker att det borde varit min tur.. är det helt orimligt att känna så? Jag glädjs ju åt dem också, för deras skull. Men avundsjukan kickar också in..

Här är en till som känner som dig. Fick i helgen det fjärde gravid beskedet bara under de snart 6 månader vi försökt och går nästan inte att glädjas med dom när man försöker så hårt själv utan att det lyckas. Den här gången tog det riktigt hårt och negativiteten tog över helt och tankar som att man aldrig kommer lyckas bli gravid för det är något fel på en har varit extremt kämpigt nu i helgen. Men jag tycker att man ska tillåta sig att känna så under den här perioden som man kämpar så får man glädjas med dom sen.
  • MAKL
    Sellerin skrev 2021-02-28 11:43:56 följande:

Tack för ditt svar! Jag googlade också vidare lite och kanske är det östrogendominans. De ömma brösten kommer ganska tidigt för mig, typ 2-3 dgr efter ÄL.

Jag vet ju med mig att jag är otroligt känslig för koffein, räcker ibland att jag dricker två koppar på samma dag så blir jag lite skakig på handen, varm, ibland lite hjärtklappning och en form av inre stress.. dricker just nu kanske 2-3 koppar kaffe i veckan, men kan ju vara värt att testa att skippa det till 100% till nästa cykel :)

Det är den anledningen jag också fått upp när jag kikat runt lite. Dock så har jag även fått reda på att saknad av fertilt sekret (vilket jag antar att jag har då jag aldrig upplevt att jag har fått det) kan bero på för lite östrogen, så i mitt fall vet jag inte vad jag ska tro.

Kanske kan vara en idé att åtminstone prova att dra ner på koffeinet om du inte kan/vill slippa det helt. Känns som man experimenterar hit och dit med allt i sin kost och livsstil för att både lyckas bli gravid och för att slippa alla pms symptom dom cyklerna man inte lyckas.
  • MAKL
    Anonym (HOPE) skrev 2021-03-01 19:51:27 följande:

Hej

Jag måste fråga er andra här med er mens. Har ni koll på när ni har ägglossning? Kommer den oregelbundet också då?

Jag frågar för att jag läst att tiden mellan ÄL och mens oftast är rätt konstant men tiden mellan mens och ÄL kan variera?

För mig är det också så att äl kan variera från cd 13-16. Dock så kommer alltid min mens 14 dagar efter äl. Tror att det är så för dom flesta att mellan äl och mens så är det en mer jämn tid än innan äl, även fast det också kan variera såklart. Det finns ju en massa saker som kan påverka när äl sker, så som stress tex. Men efter man haft äl så kan man ju inte påverka kroppen på ett sånt sätt så att mensen rubbas, utan det fixar kroppen ändå utan påverkan. Dock så finns det ju undantag där också men i det stora hela tänkt.
  • MAKL
    hopeforaplusa skrev 2021-03-02 08:52:18 följande:

Känns kört här. Missade helt min äl.. så kommer bara hinna få till det 2 gånger. Det känns så deppigt. Det kommer garanterat inte bli något den här gången heller. Bryter ihop..

Kom det aldrig någon mer stegring/smiley på testen?

Det behöver inte betyda att ni inte lyckades iaf. Det krävs ju bara en bra simmare, och lite tid har man ju på sig iaf innan det är helt kört. Du får hoppas på att det räckte med det ni fick till <3
  • MAKL
    Rumpelstiltskin skrev 2021-03-04 12:43:23 följande:

Är det någon som känner igen sig i något av detta och vet vad det berott på för dig: Molvärk väldigt många dagar under cykeln. Positiva eller väldigt starka ägglossningstest. Utebliven ägglossning och därmed utebliven mens såklart. Ingen bortfallsblödning. Temperatur omkring coverline, och i och med det även högre än tidigare cykler. Negativa graviditetstest såklart.

Nu är jag på CD51. Jag har haft positiva äl-test till och från sedan CD 12. Molvärk till och från. Ingen mens och ingen ägglossning i sikte. Slutade med p-piller i maj, så för 10 månader sedan. Brukar ha långa cykler men detta är lite överdrivet känner jag.. är det hormonrubbningar till följd av p-piller tro? PCOS? Stress? Livet som tycker att allt gått för bra det sista och vill straffa mig?

Aldrig upplevt något sådant som du beskriver men låter oroligt jobbigt. Har du ringt och pratat med vården? Kanske kan vara skönt att få något svar om vad det skulle kunna vara där ifrån.
  • MAKL
    msofia91 skrev 2021-03-08 17:37:08 följande:

Hej alla nya och gamla människor!

Jag hoppar in här igen från februari men lägger inte till mig i tråden då jag inte vet bim.. Bim från i februari är 8 dagar sen...

Tog test nu under eftermiddagen som visade negativt, ska ta imorgon bitti också på morgonurin. Ska testa dag 14 också om det även imorgon visar neg, sen kontakta gyn eller nåt..

Har så mycket olika anledningar till att detta kan skett.

- Hittade inget utslag på äl tester förra månaden (men testade med nya tester så kan ju bara vara ute o cykla, hade fertilt sekret osv) så kanske därför jag inte fått mens.

- Läst om något som heter post birth control syndrome som kan orsaka pcos liknande symptom. Kan tydligen vara så att min cykel har fuckat ur efter 15 år på preventivmedel och att jag nu aldrig får ägglossning igen, sånt kan man lära sig när man googlar ihjäl sig... Ha!

Läst ihjäl mig på bla vulverines sida och lyssnat på poddar. ALLTSÅ JAG VET FAN INTE VAD JAG HÅLLER PÅ MED LÄNGRE, JAG FÅR PANIIIK.

Har någon erfarenhet av något av detta jag skrivit ovan, eller kan ge mig länkar osv. Eller bara tröst eller stöttning eller nåt.. Så sjukt frustrerande att detta sker oavsett anledning för då kan man inte börja om eller gå vidare, man bara går i ett vakuum...

Hej!

Inte lätt att veta vad kroppen håller på med i alla lägen, det tror jag vi alla kan intyga. Men som du säger så kan det ju bero på massa olika saker.

Du kanske inte hade någon äl trots äl sekret och därför så har du inte fått någon mens.

Och det där med hormoniell preventivmedels användning som sedan kan störa efterkommande cykler under en lång tid efter att man slutat med dom har man ju hört massor av. Jag tror inte att dom förstör så mycket så man aldrig mer kan ha äl och ställa till med massa fertilitets problem. Men för vissa så är det ändå något som kroppen behöver en del tid för att återställa sin balans till det normala igen. Var det länge sedan du slutade med ditt preventivmedel?

Sen är det väl alltid lugnast att höra av sig till vården om man är jätte orolig. Och att man ser till att verkligen stå på sig för att få den vård man själv vill ha.
  • MAKL
    msofia91 skrev 2021-03-08 19:09:52 följande:

Jag slutade för ca 8månader sen.. Men cykeln har varit som en klocka innan det. Tror nog också att den bara pausat lite.. Men hur ska man räkna nu, om man nu ska ta ältester osv. Ska man räkna som att man hade mens när den typ kommit och därför börja testa den dagen som det fertila fönstret borde dyka upp typ.

Ja då borde det ju inte vara därför kan man tycka.

Bra fråga. Jag har inget bra svar på det. Men antingen så väntar du några dagar till och ser om du får mens. Och får du inte det så visst kan du testa med äl tester och se om du får utslag på dom, men risken är väl att det kan gå åt många test. Tempar du? För isf så kan man ju få äl bekräftad också genom högre temp efter äl.
  • MAKL
    Johanna1923 skrev 2021-03-10 10:40:21 följande:

Jag kunde inte hålla mig! Herregud... är helt i chock

Grattis! :)
  • MAKL

Uppdaterat listan så att Johanna1923s plus hamnar på listan :) så kul att det börjar bli några plus, och fler hoppas vi det kommer bli!

SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket) PLUSSAT

Sockerplanta, 3/3, 26 år (6:e försöket)

Link92, 3/3, 29 år (20:e försöket)

Bananmilkshake, 3/3, 35 år (7:e försöket, 2 MA)

Neongirl 5/3, 38 år (5:e försöket, ett missfall)

Weloty, 5/3, 30 år (11:e försöket)

zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

VirrePirre06, 7/3, 29år (försök 4)

Ussies, 7/3, 33år (2:a försöket) PLUSSAT

Soff 6/3, 33 år (11:e försöket)

Sellerin, 8/3, 32 år (6:e försöket)

Carina82, 9/3, 38 år (5:e försöket)

Molybden, 11/3, 26 år (9:e försöket)

Mirabilis89, 13/3, 32 år (8:e försöket)

FruH2, 13/3,28år (6:e försöket)

hopeforaplusa 14/3 29år (7:e försöket)

Johanna1923, 14/3, 30 år (2:a försöket) PLUSSAT

BoringBrick92, 14/3, 28 år (4:e försöket)

Emmalucy, 15/3, 35 år (2:a försöket med ny partner, men 36försök med exet)

15/3, 28 år (7:e försöket)

Msofie 17/3, 25 år (13e försöket)

apan95, 17/3, 25 år (16:e försöket)

Annne29 19/3 29 år (11:e försöket)

Babymonitor 19/3, 29 år (5:e försöket)

Lys12, 19/3, 26 år (2:a försöket)

Rungirl, 20/3, 32 år (5:e försöket)

Grapefrukt 24/3, 31 år (6:e försöket)

Stickling, 27/3, 33 år (9:e försöket)

Eclipse, 27/3, 31 år (3:e försöket)

Längtartillvår, 27/3, 35 år (8e försöket)

KNAS2, 28/3, 31 år (10:e försöket)

Paperlanterns, 29/3, 32 år (4:e försöket)

Bananmilkshake, 29/3, 35 år (8:e försöket, 2 MA)

Sockerplanta, 30/3, 26 år (7:e försöket)

Rumpelstiltskin, 31/3, 25 år (7:e försöket)

Villblimamma96, 31/3, 25 år (3:e försöket)

• MAKL
    Ericky skrev 2021-03-10 15:54:04 följande:

Hej tjejer,

Har varit hos gyn idag gällande mina mellanblödningar. Krävde att bli utredd och nu blev det faktiskt ordentlig plan framåt så det känns bra :)

Jag har troligen östrogendominans/progesteronbrist vilket skapar mellanblödningarna (blöder från tiden för äl till mens) och är det så så kan heller inte ett befruktat ägg klara sig hela vägen fram. Så inte konstigt att jag inte blir gravid. Överläkaren misstänkte att jag inte har en ordentlig ägglossning heller eftersom jag inte känner av den och inte heller har sekret. Och verkar ha progesteronbrist vilket ju kommer naturligt om man inte ägglossar. Båda har jag haft gott om tidigare nämligen. Nu blir det Provera mellan äl och mens i 3 månader och sedan uppehåll 2 cykler. Förhoppningen är att provera ska hjälpa till att få igång en normal cykel med ordentlig ägglossning. Har det inte tagit sig då, blir det Letrozol för att få igång ägglossning. Jag hoppas dock få börja med det inte tidigare. Om 5 månader har det gått ett år, så då blir det ju utredning i vilket fall.

Känns mycket bra att ha något att testa oavsett. Jag har ju vetat länge att detta inte är normalt för mig men inte blivit lyssnad på. Däremot känns det så märkligt att vara i den här sitsen. Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle behöva kämpa med detta då jag blev gravid i 25års ålder på ett felsteg. Kram till er andra som också kämpar! <3

Bra gjort av dig att stå på dig för att få den vård du själv vill ha :) Måste ju kännas fantastiskt att ha en plan för vad som ska göras här framöver.

Intressant det du skrev om vad läkaren sa om äl. Ska man alltså normalt känna av äl? Och kan inget sekret bero på att man inte har en ordentlig äl?
  • MAKL
    Sellerin skrev 2021-03-10 21:21:11 följande:

Känns helt obegripligt, men jag är tydligen gravid! Imorse testade jag först med sticka, men trodde inte på det så var tvungen att även testa digitalt. Nu hoppas jag att detta lilla frö är friskt, kommer att trivas och vill stanna kvar :) <3

Stort grattis! :)
  • MAKL

Klistrar in listan igen så den Inge hamnar så långt bak :)

SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket) PLUSSAT

Sockerplanta, 3/3, 26 år (6:e försöket)

Link92, 3/3, 29 år (20:e försöket)

Bananmilkshake, 3/3, 35 år (7:e försöket, 2 MA)

Neongirl 5/3, 38 år (5:e försöket, ett missfall)

Weloty, 5/3, 30 år (11:e försöket)

zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

VirrePirre06, 7/3, 29år (försök 4)

Ussies, 7/3, 33år (2:a försöket) PLUSSAT

Soff 6/3, 33 år (11:e försöket)

Sellerin, 8/3, 32 år (6:e försöket) PLUSSAT

Carina82, 9/3, 38 år (5:e försöket)

Molybden, 11/3, 26 år (9:e försöket)

Mirabilis89, 13/3, 32 år (8:e försöket)

FruH2, 13/3,28år (6:e försöket)

hopeforaplusa 14/3 29år (7:e försöket)

Johanna1923, 14/3, 30 år (2:a försöket) PLUSSAT

BoringBrick92, 14/3, 28 år (4:e försöket)

Emmalucy, 15/3, 35 år (2:a försöket med ny partner, men 36försök med exet)

15/3, 28 år (7:e försöket)

Msofie 17/3, 25 år (13e försöket)

apan95, 17/3, 25 år (16:e försöket)

Annne29 19/3 29 år (11:e försöket)

Babymonitor 19/3, 29 år (5:e försöket)

Lys12, 19/3, 26 år (2:a försöket)

Rungirl, 20/3, 32 år (5:e försöket)

Grapefrukt 24/3, 31 år (6:e försöket)

Stickling, 27/3, 33 år (9:e försöket)

Eclipse, 27/3, 31 år (3:e försöket)

Längtartillvår, 27/3, 35 år (8e försöket)

KNAS2, 28/3, 31 år (10:e försöket)

Paperlanterns, 29/3, 32 år (4:e försöket)

Bananmilkshake, 29/3, 35 år (8:e försöket, 2 MA)

Sockerplanta, 30/3, 26 år (7:e försöket)

Rumpelstiltskin, 31/3, 25 år (7:e försöket)

Villblimamma96, 31/3, 25 år (3:e försöket)

• MAKL
    petle83 skrev 2021-03-11 22:46:26 följande:

Så länge sen jag va här inne så jag minns knappt hur man hittar här inne ????????

Kämpat med barnverkstaden i typ 10 år. Har pco o har varit ganska överviktig så trots hjälp med letrozol och pergotime innan dess så har d inte blivit en liten.

Nov -19 genomgick jag en GBP o har nu gått ner drygt 50 kg.

Kommit igång med verkstaden igen o ätit Letrozol första månaden nu. BIM typ Torsdag eller Fredag nästa vecka. Fler som vill följas åt? ????

Kram på er

Fint att du delar med dig av din bakgrund och historia, kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara att behöva kämpa med att få barn under så många år. Hoppas att plusset kommer nu snart när ni satt igång igen med verkstaden :)

Vi alla i den här tråden följs åt så vi är många som följer dig :)
  • MAKL
    Molybden skrev 2021-03-13 07:27:36 följande:

Tänkte bara säga att jag plussade nu på morgonen. Plussade supersvagt igår så vågade inte tro på det så jag tog ett digitalt idag. Kan inte riktigt ta in det än men ska berätta för mannen när han vaknar :)

Åh grattis! :)
  • MAKL
    VirrePirre06 skrev 2021-03-15 15:07:46 följande:

Har idag varit på mitt första gynbesök ang långa och oregelbundna cykler. Diagnos pcos, vilket är orsaken till att det snart inte tagit sig på 1 år :( Nu har jag iaf ett besök inbokat på ivf-klinik här i sthlm som dem rekommenderade mig att söka till. Så hoppas vi kan få den hjälp vi behöver för att någon gång få ett + :)

Det måste ju vara underbart skönt att få klarhet i vad som ligger bakom det och att ni får hjälp nu. Hoppas inte plusset dröjer så länge för er <3
  • MAKL

Dagen igår var hemsk rent känslomässigt. Att vakan på bim dagen med låg temp satte ribban för hur resten av dagen skulle bli. Jag var gråtfärdig hela dagen för jag visste mensen skulle komma, och när den väl gjorde det igår kväll så brast det och jag stor grät resten av kvällen.

Det har aldrig varit så jobbigt vid tidigare försök när det slutat med att mensen dykt upp, men igår va det fruktansvärt jobbigt. Mest kanske för att man så här ett halvår senare av försökt fortfarande står på ruta ett igen och den känslan blev bara för mycket. Jag vet att dom 6 månaderna är långt ifrån så länge som vissa av er försökt och även långt ifrån hur länge det kan ta normalt sätt. Men jag tror att vi alla här känner igen känslan av att hamn på ruta ett och försöka gång på gång utan det resultat man vill ha. Idag känns det dock bättre och jag vet att det bara är att samla nya krafter för nästa försök.

Hoppas att det slutar bättre för många av er den här månaden som inte nått era bim datum än <3 Jag hoppar vidare till apriltråden :)

Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet