Inlägg från: Anonym (Krav) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krav)

Tecken på Asperger hos barn

Jag tycker du verkar ha orimliga förväntligar på barn i den åldern. Tidsuppfattning, planering, påklädning,mm. - allt sånt behöver ju barn mycket stöd med steg för steg. 

Jag tycker att mamman gör det väldigt bra som ens har ork och tid över att dejta. Jag har det inte. Barn i den åldern är verklgien ett heltidsjobb 24/7

• Anonym (Krav)
    Anonym (mamma till tre) skrev 2021-02-18 13:02:18 följande:

Tja..... jag har en 13-åring med autism och det finns många likheter. Det svåra är ju att en del barn bara utvecklas sent och just nioårsåldern är lite för tidigt (tycker jag) för att säga något säkert. Min son utreddes vid 11, då fanns det inte så mycket tvivel längre. Allteftersom kraven i skolan och allmänt ökar så kommer glappet att bli allt tydligare. Det är inte så lätt som förälder att se, man följer ju sitt barn och har man dessutom inte haft andra barn innan är det inte så lätt.

Nu har jag två barn till utan autism, och hade jag haft dem först hade jag reagerat mycket kraftigare och mycket tidigare - min sjuåring har ju snart förmågor på samma nivå som min 13-åring! Det är en jäkla skillnad.

Det viktigaste är väl, när väl problemen börjar trilla in (små barn små problem, stora barn stora problem), att inte fastna i fällan att det är förälderns uppfostran det är fel på, eller motivationen i skolan, eller allmän attityd, utan se till att få korrekt bedömning, hjälp och stöd när den dagen kommer.

Vad är det för förmågor?
  • Anonym (Krav)
    Glinda från Oz skrev 2021-02-18 16:13:01 följande:

Min 6- åring klarar allt sådant utan problem och hon är varken unik eller speciell, alla i hennes klass klarar sånt.

Men tidsuppfattning har man ju inte bara för att man kan klickan. Min snart nioårig kan klockan, men kan ju börjaj gråta och skrika av oro att bli sen 1,5 h innan det är dag att åka iväg på något. Sedan r det väl är dag att gå är hon i sen egen lilla vörd och lyssnar i te bör man säger till att vi sk gå och göra i ordning sig. Du menar säkert att din sexåri g kan klockan men tidsuppfattning som att göra sig i ordning i tid tror jag knappast. Klä på kan min också, men det är annat att komma sig för, man får lägga fram och tjata för att det ska hända något.
Svar på tråden Tecken på Asperger hos barn