• Cactus321

15 månader utan plus och sexliv förstört

Behöver bara skriva av mig lite. Träffade min kille för snart två år sedan. Vi körde ganska direkt oskyddat (halvår totalt) men november det året så bestämde vi oss för att börja försöka aktivt (båda var då 33). Nu har det gått typ 15 mån och ingenting har hänt så vi har påbörjat en fertilitetsutredning, har gjort VUL, tagit blodprov och spolat äggledarna. Killen ska snart lämna spermaprov. Spolningen gjordes denna månad så man hade ju hunnit få upp hoppet lite trots allt, men icke. Och vänner till höger och vänster som blir gravida direkt gör ju inte saken roligare direkt. Men en annan sak som också är jobbig mitt i allt det här. Sexlivet. Känns som det håller på att förstöras helt o hållet och det vill jag verkligen inte. Tiden runt ÄL är det liksom ligga varannan dag - prestation o verkstad fast man inte ens är sugen. Och ingenting resten av månaden. Usch jag orkar snart inte med det här längre. Ser framemot att få resultat och gå vidare med hjälp.

• Svar på tråden 15 månader utan plus och sexliv förstört
  • S23

Förstår att det är tufft.

Går utredningen snabbt? Annars vill jag råda dig att vända dig till vanligaste där du kan få hjälp med både ägglossningssprutor och annat.

Har ni övervägt hemiinsemination? Jag är dåligtnpåläst. Men fram tills ni får riktig hjälp kanske detta kan vara ett alternativ för att rädda upp sexlivet?

• SvenOlsson
    Cactus321 skrev 2021-01-31 17:32:45 följande:

Men en annan sak som också är jobbig mitt i allt det här. Sexlivet. Känns som det håller på att förstöras helt o hållet och det vill jag verkligen inte. Tiden runt ÄL är det liksom ligga varannan dag - prestation o verkstad fast man inte ens är sugen. Och ingenting resten av månaden. Usch jag orkar snart inte med det här längre. Ser framemot att få resultat och gå vidare med hjälp.

Jag känner igen mig i det du skriver från när jag och mitt ex försökte skaffa barn. Sexlivet blev som en plikt, något jag nästan gjorde mot min vilja. Till slut insåg vi båda att det höll på krascha förhållandet och gav upp försöken. Strax därefter åkte vi på semester. Vi kände oss avslappnade och glada och rätt var det var så tände det till helt spontant. Det visade sig bli just den gången som vi lyckades Vi gick isär så småningom ändå, några år senare. Men vi fick ett fint barn tillsammans som vi båda älskar.

Nu är det ju ett komplicerat tidevarv att åka till solen, men om det går skulle jag definitivt rekommendera det. Speciellt pga det du skriver att ert sexliv bara verkar vara igång när ni ska göra försök. Lyckas ni väcka lusten till liv igen kanske den andra biten löser sig självt som en bieffekt av det
  • MamiA39

Hej

Jag förstår exakt hur du menar. Jag och min sambo har försökt i snart 2år. I höstas gjorde vi en fertilitetsutredning och allt såg jätte bra ut. Mina värden var tipp topp trotts min ålder (40år) jag har barn sedan tidigare, men min sambo har inga, så vi vill så gärna ha ett gemensamt. I November så spolade jag äggledarna och har hoppats så att vi ska lyckas. Nu till det som är det jobbiga :( vårat sexliv har tvärdött och min sambo har sån prestationsångest över sexet, när vi måste ligga och det bara går inte :( jag är själv sönderstressad och vet inte hur vi ska hitta tillbaka till varandra. Månaderna bara går och går och jag blir mer och mer deprimerad. Vi grälar och allt har bara blivit kaos i våra liv just nu.

Jag vill verkligen inte att detta ska förstöra våran relation, men vet inte hur vi ska hitta tillbaka till varandra.... .

• MamiA39

Hej

Jag förstår exakt hur du menar. Jag och min sambo har försökt i snart 2år. I höstas gjorde vi en fertilitetsutredning och allt såg jätte bra ut. Mina värden var tipp topp trotts min ålder (40år) jag har barn sedan tidigare, men min sambo har inga, så vi vill så gärna ha ett gemensamt. I November så spolade jag äggledarna och har hoppats så att vi ska lyckas. Nu till det som är det jobbiga :( vårat sexliv har tvärdött och min sambo har sån prestationsångest över sexet, när vi måste ligga och det bara går inte :( jag är själv sönderstressad och vet inte hur vi ska hitta tillbaka till varandra. Månaderna bara går och går och jag blir mer och mer deprimerad. Vi grälar och allt har bara blivit kaos i våra liv just nu.

Jag vill verkligen inte att detta ska förstöra våran relation, men vet inte hur vi ska hitta tillbaka till varandra.... .

• rrebeckas

Hej,

Jag och min sambo har nyligen genomgått ett ferilitetsutredning, med resultat att vi ej kommer kunna få barn på annat sätt än med ivf. Så vi har alltdå försökt ett tag med att pricka in sex på ägglossning ????

Vår räddning tror jag helt ärligt har varit att vi inte pratat om de just när det gäller exakt när vi ska/behöver ha sex. Vi båda har varit väldigt medvetna och samtalat kring önskan att få barn vill jag förtydliga, men det har varit jag som haft koll på exakt när sexet ?behöver ske? då det är jag som känner min kropp (och kan ta ägglossningatest etc), och kanske då tagit extra initiativ, men utan att säga att det beror på att jag har ägglossning just då. Och att vi under resten av månaden haft sex precis som vanligt. Detta har lett till att det inte känts påtvingat just runt ägglossning, utan mer som att vi gör det för att vi har lust, som vi annars skulle gjort.

Hoppas du förstår hur jag tänker och att det inte tolkas fel ????

• Olsson1986

Hej, Jag och en vän startat gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår långa kamp för att bli förälder. 

Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om du vill vore det fantastiskt om du vill bli medlem och dela lite av din historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: https://www.facebook.com/groups/882725162559207

• Lacrimosa
    MamiA39 skrev 2021-01-31 23:19:24 följande:

Hej

Jag är i samma sits. Barnlängtan har förstört relationen. Vedervärdigt.
Svar på tråden 15 månader utan plus och sexliv förstört