Inlägg från: Tusselina |Visa alla inlägg
  • Tusselina

Unionen akassa

Beror på om du söker inkomstrelaterad ersättning eller grundbelopp. Du kan söka reda på det här: 

externastat.iaf.se/report.aspx

Det du kan söka för att få hjälp är ju försörjningsstöd. 

Unionen är lite "mittemellan" med genomströmningstid men det är inte som med Alfa's halvårstider för grundbelopp. Inkomstrelaterat är oftast kortare och får väl anta det är vad som är aktuellt - grundbeloppet är så lågt att ni knappast kommer klara det med den ersättningen men inte utan. 

Ser ut som medianen låg på 5 veckor i december för inkomstrelaterat, var jättenoga med att du får in alla papper korrekt direkt eftersom det tar väldigt mycket längre tid om de måste efterfråga mer etc. Värt att tänka på också är att de flesta månadsavlönade får försskottslön och det kan bli lite extra glapp där när det kommer i efterskott. Ungefär 2 månaders glapp bör man räkna med att ha marginal för (helt utanför Corona kriser och så). 

• Tusselina
    Robin Johansson skrev 2021-01-30 18:55:50 följande:
    Tack för snabba svar. Jag har varit med i a-kassa i många år. Samt facket.
    Och bolaget sa ju att de skulle hjälpa mig ekonomiskt till jag hade rätt till a-kassa. Dock vet jag inte med vad och hur mycket.
    Har du arbetat heltid och varit med i minst ett år är det definitivt inkomstrelaterad ersättning. Har du även sett till att teckna deras inkomstförsäkring? 

Fråga bolaget mer exakt vilken hjälp de kommer ge. 3:e kvartilen för inkomstrelaterad ersättning i december hos unionen är 9 veckor så får du bara in alla papper rätt är det inte mer än 2 månader i alla fall. 
Svar på tråden Unionen akassa