• AMCG

Hjälp, VAD SKA JAG GÖRA MED MIN RELATION.

Vad är dina skäl till giftermålet och vad är hans skäl att vilja avstå?

För mig är giftermålet ett juridisk kontrakt. Det handlar främst om arvsrätten om något skulle ske mig eller min man. Jag läste lagtexten innan och vi önskade bägge den tryggheten.

Alla ser på äktenskap och giftemål väldigt olika. Det kan vara den stora festen han inte vill ha (den behöver man inte alls ha. Man kan gifta sig borglig med två vittnen från kommunen) och inte själva kontraktet? Eller så är det så att han inte önskar riskera få dela på eventuell förmögenhet vid skilsmässa och då kan ni skriva äktenskapsförord. Ni borde prata om er förväntningar.

• AMCG
    pastakvinna skrev 2021-01-30 14:33:26 följande:

Att ta upp ämnet känns som det har tråkat ut han då vi har pratat mycket om det men inte riktigt kommit fram till så mycket. För mig är det både juridiskt och för framtiden när barn kommer sen är det även något fint och mer seriös att vara gift anser jag. Har man tankar på att man trivs med personen och vill leva i många år varför inte gifta sig. Sedan när det kommer till cermoni så spelar det ingen roll för mig om det fest och kyrka eller att det är borgligt. Det handlar i slut ändan om oss två.

Då tänker vi likadant. Vi gifte oss borglig med två vittnen för tryggheten dels där och då och dels ifall vi skulle ha turen att få barn. Det är en säkerhet på ett annat sätt än samboskap,

Har ni redan pratat om det så är det svårt att komma vidare. Han har rätt att inte vilja. Man kan inte tvinga något. Det är sorgligt när du önskar att binda dig och han inte verkar önska det. Eller är han bara rädd för något? Endel är rädda att gifta sig för att de föreställer sig att livet stannar och man blir bunden men allt pågår precis på samma sätt efteråt (om än under annan juridik).
Svar på tråden Hjälp, VAD SKA JAG GÖRA MED MIN RELATION.