Inlägg från: TotteE |Visa alla inlägg
  • TotteE

Vad är allmännyttans existensberättigande?

En nybyggd liten minitvåa med värdelös öppen planlösning. Dvs inga väggar att möblera längs med, matos i hela lägenheten och diskmaskinsbrummande i bakgrunden när man tittar på tv. Loftgångshus också! Huset i sig är skitfult...

Nästan 10 000 i månadshyra?

• Svar på tråden Vad är allmännyttans existensberättigande?
  • TotteE
    sextiotalist skrev 2021-01-28 06:23:30 följande:

Tyvärr är det så man bygger idag rent generellt. Oavsett byggherre och framtida ägare

Själv bor jag i allmännyttan. En perfekt planerad trea, stor trea. Separat kök. Dyrt, men troligen lägre kvadratmeterpris.

Jo, men vad är själva existensberättigandet idag?

Jo femtiotalslägenheterna är ofta mysiga och rejält mycket billigare, med det är ju en halv livslängds kö rent generellt för att få en sådan. Om men inte har lite tur såklart..
  • TotteE
    sextiotalist skrev 2021-01-28 07:12:00 följande:

Bor i en lägenhet byggd på 90-talet.

Det har mindre med ägandet. De bygger värdelösa lägenheter numera.

Här i Malmö så har alla som hyr ut lägenheter möjlighet att använda samma plattform, boplats syd. Och även de privata hyresvärdarna har urusla nyproducerade lägenheter.

Även de nyproducerade bostadsrätterna är lika usla.

Jo men det är ju just det som är poängen? Varför ska då kommunen verka på en oligopolmarknad om man ändå producerar lika dåliga och dyra lägenheter som alla andra? Vad är vitsen?
  • TotteE
    Anonym (Matilda) skrev 2021-01-28 06:56:36 följande:

Existensberättigat eftersom vi lever i en demokrati där alla inte kan eller vill köpa bostad. Det måste finnas bostad till alla.

Min bästa vän bor i en BRF och har en.lika värdelös lägenhet som du. Hon avskyr den och ville inte ha den.

Själv bor jag i hyresrätt och har en pyttig illa planerad tvåa med noll förvaring och fullt med dörrar överallt

Och då är huset byggt 59. Bor billigt eftersom jag bor i Norrland. Men i gengäld är maten svindyr, långt att åka och noll utbud.

Jag har inget emot hyresrätten som konceot. Tvärt om!
  • TotteE
    LasseBD skrev 2021-01-28 09:25:19 följande:

Problemet är byggreglerna. Det blir för krångligt för mindre aktörer att hålla koll på alla förordningar.

Jag tycker man kan öppna upp reglerna lite.

Ja det är en stor del av problemet. Vissa byggregler kan kanske till och med skärpas, men över lag håller jag med dig. Byggnormen och regelverken bör ses över..

Irriterande att höra politiker oavsett partifärg som i decennier tjatar om att vi näste bygga mer,?men aldrig gör nåt åt alla bakomliggande problem som ställer till det.

Jag tror inte att byggreglerna är det enda bekymret eller ens det största. Kommunerna är också en stor bov i dramat.
Svar på tråden Vad är allmännyttans existensberättigande?