Trent skrev 2021-02-02 12:18:59 följande:
Det är som att du inte ser att allt du skrev i ditt långa inlägg bara en massa antaganden blandat med lite fakta och lögner. Antaganden är bra.
KostasSonawj skrev 2021-02-02 08:11:21 följande:
Nej, nu räcker det. Du känner inte ens till Descartes "cogito ergo sum", det är liksom gymnasienivå på den och att diskutera dessa frågor med någon som helt saknar bildning, filosofisk insikt och det minsta måttet ödmjukhet är meningslöst och förnedrande. Mitt svar står redan att finna, men eftersom att du inte har läsförståelsen som krävs och för att det verkar som att något har hänt dig i en kyrka så lämnar jag dig här.
Jag rekommenderar heroin till dig, det är din livsåskådnings ultimata existens.
En del av problemet är att du gång på gång bara påstår en massa saker utan något som helst belägg. Som att du påstår att jag inte känner till Descartes. Hur vet du det?
Det blir den ständiga frågan: Hur vet du det?
Exempel med citat från din långa text:
"Gud är universum," Hur vet du det?
"och därmed allsvetande" Hur vet du det?
"(som i att all data finns i universum)," Hur vet du det?
"allomfattande," Hur vet du det?
"allsmäktig" Hur vet du det?
"och evig." Hur vet du det?
"Guds lag är enkel; begå inte synd." Hur vet du det?
"Vad är synd? Det är lite knepigare," Hur vet du det? Och knepigare än vad? Och hur vet du det?
Sen följer ett långt babbel som slutar med ett häpnadsväckande påstående:
"men som vissa kritiker menar så är inte kristendomens moralfilosofi unik för just kristendomen. Många religioner har den gyllene regeln som mest grundläggande dekret. Nästan alla moralfilosofiska frågor går att besvara utifrån universellt erkännbara goda handlingar, och det är dessa jag menar är Guds vilja"
Du menar att det är Guds vilja. Varför? Vad finns det för anledning för mig att tro på dig? Finns ingen anledning finns bara tron kvar och den är inte intressant.
Du vet inget om mig men försöker gång på gång förminska mig samtidigt som du själv häver ur dig helt ogrundade påståenden och verkar förvänta dig att jag ska ta det på allvar.
Jag skulle kunna argumentera mot dig genom att själv påstå något som står i motsättning till det du påstår om gud och säga att jag tror att det är så. Då har vi två modeller som inte är kompatibla. Kan vi använda tro för att ta reda på vilken som är sann?
Jag är alltså inte intresserad av ditt dravel. Jag har hört det många gånger förut och eftersom det helt och hållet bygger på tro är det helt ointressant.
Du kommer inte ifrån frågan: Hur vet du att universum gud?
Gäsp. Lögner och svammel. Ställ en konkret fråga, så kanske jag bemödar dig med ett svar. Men du är ju förståndshandikappad så det lär inte fungera för dig. Typ som den här hur vet jag att all data finns i universum? Ja var annars? Haha du har liksom inte ens den mest grundläggande förståelsen för ditt eget så omhuldade område vetenskap. Vet du vad som menas med data? Jag tror fan inte det.
Jag behöver inte förminska dig, du är redan ungefär så liten som man kan bli.