Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.
Men sluta tro då?
Vad är poängen med att förstöra ett förhållande med en riktig människa pga tro på fantasigubbar?
Men sluta tro då?
Vad är poängen med att förstöra ett förhållande med en riktig människa pga tro på fantasigubbar?
Detsamma gäller för övrig när man börjar kräva att samhället ska anpassa sig efter ens egna fantasier.
Om jag tex tror på gudinnan "mahababababa" med 10 tuttar och 3 huvuden så får jag absolut tro på det. Det ställer inte till med några problem för någon.
Om jag däremot börjar kräva att jag ska särbehandlas och få specialmat serverad för att min gudinna endas tillåter att man äter hamburgare, eller extra raster för att tillbe min gudinna så är jag ute på hel fel spår. Samhället ska inte behöva anpassa sig efter mina fantasier och alla med mer än två hjärnceller borde kunna förstå att om veranda jävel på planeten kommer på egna fantasier och börjar kräva att samhället ska formas efter dem så blir det ohållbart.
Om din metod för att förmedla ateismen fungerat så skulle det inte existerat mycket tro i världen längre. Nu har inte din metod och argumentationsteknik fungerat varken för att få folk att tro eller inte tro så varför inte ge upp den?
Inga synpunkter annat än på sättet att framföra kritiken. Orkar man inte diskutera på ett tålmodigt och respektfullt sätt så finns en annan metod som är effektiv.
Man ignorerar hela samtalet... Utsläckning kallas det...