• Tow2Mater

Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.

Anonym (dd) skrev 2021-01-28 08:03:32 följande:

Jag tror TS, att din man upplever det som att det blir "tjat" även om du inte menar det så, att han känner att du vill övertyga honom till något han helt enkelt inte vill.

Det enda du kan göra om du vill behålla er relation är att respektera det, liksom han får respektera att du tycker det du gör. Ni ska däremot inte hålla på och diskutera detta - det är liksom ingen ide. Det är som när två med helt olika politisk hållning blir kära och inser att de har så olika syn på samhället och hur detta ska styras - då kan det vara bäst att inte diskutera det som man ändå vet inte kommer förändras. Vill man då inte fortsätta relationen för att man inte kommer åt att prata "på djupet " så kanske det är det bästa? 
    Kan man prata "på djupet" om allt annat utom just tron så kanske det ändå är en bra relation? Du kanske får acceptera att du får diskutera dina tankar kring detta med andra som du mött genom din tro? 

Någon skrev om ett vetenskapsprogram som tolkades som att det kanske kan finnas en gud. Då vill jag bidra med en artikel som visar att man forskat på hur våra hjärnor fungerar rent kemiskt, och att det verkar som om olika hjärnor är mer benägna att "tro" än andra. Religon, myter, Trump - you name it. 

fof.se/tidning/2008/3/artikel/gud-pa-hjarnan 

De pratar om 'utomsinnliga erfarenheter' etc. Att tro är bara ett medvetet beslut och ett val, har inget direkt att gora med de sinnliga/religiosa intryck/erfarenheter man kan ha. En del kanske anser det lättare att tro om man har sinnliga intryck, men det är inte direkt relaterat.
  • Tow2Mater
    Anders 386 skrev 2021-01-29 15:56:31 följande:
    Nej - att tro är absolut inte ett val och heller inget medvetet beslut. Antingen tror man eller så tror man inte - det är inget du kan välja. Det är din hjärna och dina känslor som styr dig. Tror man på en gud kan man inte välja att inte tro. Är man övertygad om att det inte finns någon Gud kan du inte välja att tro på att det finns en Gud.
    Man kan bli overtygad ja. Men tro är ett beslut, sen kan overtygelsen komma senare, den behover inte finnas alls innan tron. Man kan bestämma sig for att tro och t ex be Gud ge en resten (om det handlar om Gudstro).
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2021-01-29 18:12:27 följande:
    Håller med. Har haft denna diskussionen med många kristna, då det ingår i deras teologi att jag väljer att inte tro. Om det inte är upp till mig, utan upp till Gud att visa sig, då rasar hela deras tro samman.
    Det är upp till dig att öppna upp dig och bjuda in Gud i ditt hjärta, om det är vad du väljer att göra. Sen kommer han göra resten. Men väljer du att inte tro, och att inte öppna dig för möjligheten, då har du ju gjort ditt medvetna val.

Och sen kan man ju även vara som mannen på den öde ön, som bad Gud om och om igen att rädda honom, men inte ville kliva på den båt som kom förbi och stannade med orden "nej tack, Gud kommer att rädda mig". Dvs vill man bara se det man vill se, kan man missa det Gud försöker visa en.
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2021-01-29 18:13:38 följande:
    Jag kan inte välja det. Prova att tro på Oden en dag. Klarar du det? Jag klarar inte det.
    Anonym (Tror) skrev 2021-01-30 09:03:05 följande:
    Bra liknelse! Precis så är det, sitter långt djupare än bara i den logiska hjärnan.
    Ni ser/känner ingen skillnad mellan en sk gud som far över himlen i en vagn och skapar blixtar, som man idag har helt klara bevis för hur de uppstår, jämfört med en Gud som skapat/originerat de levande saker vi ser runtomkring oss, där det enda som finns i teorier om hur allt blev till är synnerligen svaga filosoferingar om hur nåt krälade upp ur en slags 'ursoppa' med den inte ens tusendels promille chans för det att kunna hända (eller hur det nu var, nåt liknande)?

• Tow2Mater
    oanonym skrev 2021-01-30 14:20:45 följande:
    Det finns ganska bra bevis mot skapelseberättelsen i Bibeln, mot syndafloden, mot ökenvandringen, o.s.v.
    Ändå tror folk på detta. 
    Nej, tvärtom. Bevis för.
  • Tow2Mater
    Anonym (jaha) skrev 2021-01-30 14:01:48 följande:
    Det är snarare du som inte förstår att just dina fantasier (hur just din gud är enligt dig) enbart gäller dig och ingen annan. För en person som inte tror på någon fantasiväsen så är det egalt exakt hur fantasierna ser ut, om man färdas runt i vagn eller är någon som "skapat allt vi ser". Det är fortfarande fantasier så länge man inte kan BEVISA att fantasierna stämmer.

Att någon skrev en bok för 2000 år sen eller att en massa människor valt att TRO att det är sant räcker tyvärr inte som bevis. Tro är Tro inte fakta. Fakta blir det när det man tror kan bevisas det på ett vetenskapligt sätt.
    Nu var det ju inte dig jag frågade...
  • Tow2Mater
    Arcnice skrev 2021-01-30 13:24:40 följande:
    Nu är det ju inte Oden som far över himmelen i en vagn dragen av bockar och skapar blixtar. Det är Tor som är åskguden.

Men det finns inget i skapelseberättelsen från t.ex. bibeln som är mer trovärdigt/sannolikt än skapelseberättelsen inom asatron. Så varför skulle det vara en skillnad att tro på de gudarna, de grekiska/romerska, de egyptiska, etc. mot att tro på Gud från bibeln? Det finns ju absolut 0 bevis på att bibeln är mer sann än redogörelserna över asagudarna.

Så varför tror kristna inte på Oden och de andra asagudarna istället? 
    Fornnordisk magi, spå i runor och liknade hör till den "andra sidan", dvs kristna ser det som saker djävulen har inflytande över. Så därmed inte sagt de sakerna inte finns. Om man kopplar det till nån slags "gudar", vare det asa eller indiska, är av mindre betydelse i det sammanhanget.
  • Tow2Mater
    Anonym (Pastafarian) skrev 2021-01-30 16:18:20 följande:
    Du påstår alltså på fullt allvar att det finns bevis för den bibliska skapelseberättelsen? Oj.
    Som man frågar får man svar.
Svar på tråden Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.