• oanonym

Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.

Det är nog väldigt svårt att leva i ett förhållande om man har väldigt olika världsbild.
    Men var gränsen går är individuellt, såklar.

• oanonym

Jag skulle kunna leva med någon som har gudstro,  men jag skulle nog inte kunna leva med någon som tror Bibeln eller Koranen är sann och moraliskt försvarbara.

• oanonym
    Anders 386 skrev 2021-01-29 15:56:31 följande:
    Nej - att tro är absolut inte ett val och heller inget medvetet beslut. Antingen tror man eller så tror man inte - det är inget du kan välja. Det är din hjärna och dina känslor som styr dig. Tror man på en gud kan man inte välja att inte tro. Är man övertygad om att det inte finns någon Gud kan du inte välja att tro på att det finns en Gud.
    Håller med. Har haft denna diskussionen med många kristna, då det ingår i deras teologi att jag väljer att inte tro. Om det inte är upp till mig, utan upp till Gud att visa sig, då rasar hela deras tro samman.
  • oanonym
    Anonym (jaha) skrev 2021-01-29 16:36:11 följande:
    Så om jag tror att jag kan flyga så kan jag inte påverka det för jag styrs helt av min tro? Jag kan inte alls sätta min tro på prov och prova att flaxa med armarna och se om jag lyfter eller ej?

Hur menar du att "det är din hjärna och dina känslor som styr dig"?
    Rationellt tänkande, är väl precis lika stor del av din hjärna och dig som tro?

Det handlar väl snarare om vilken del av sina tankar man låter dominera. Och ja det ÄR ett aktivt val man gör. Man kan välja att se på saker rationellt eller så kan man välja att strunta i om det är rationellt eller ej.
    Jag kan inte välja det. Prova att tro på Oden en dag. Klarar du det? Jag klarar inte det.
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2021-01-29 19:33:57 följande:
    Det är upp till dig att öppna upp dig och bjuda in Gud i ditt hjärta, om det är vad du väljer att göra. Sen kommer han göra resten. Men väljer du att inte tro, och att inte öppna dig för möjligheten, då har du ju gjort ditt medvetna val.

Och sen kan man ju även vara som mannen på den öde ön, som bad Gud om och om igen att rädda honom, men inte ville kliva på den båt som kom förbi och stannade med orden "nej tack, Gud kommer att rädda mig". Dvs vill man bara se det man vill se, kan man missa det Gud försöker visa en.
    Det spelar ingen roll hur du lindar in det, jag kan inte välja vad jag ska tro på. Jag behöver bli övertygad på något vis. 
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2021-01-29 19:33:57 följande:
    Det är upp till dig att öppna upp dig och bjuda in Gud i ditt hjärta, om det är vad du väljer att göra. Sen kommer han göra resten. Men väljer du att inte tro, och att inte öppna dig för möjligheten, då har du ju gjort ditt medvetna val.

Och sen kan man ju även vara som mannen på den öde ön, som bad Gud om och om igen att rädda honom, men inte ville kliva på den båt som kom förbi och stannade med orden "nej tack, Gud kommer att rädda mig". Dvs vill man bara se det man vill se, kan man missa det Gud försöker visa en.
    Ska tillägga att jag är öppen för möjligheten. Jag är öppen för att Jehovas Vittnen har sanningen, att islam har sanningen, att judendomen är sann, o.s.v. 
    Detta gäller även påståenden om aliens, spöken och Bigfoot, t.ex.
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 13:14:25 följande:
    Anonym (Tror) skrev 2021-01-30 09:03:05 följande:
    Bra liknelse! Precis så är det, sitter långt djupare än bara i den logiska hjärnan.
    Ni ser/känner ingen skillnad mellan en sk gud som far över himlen i en vagn och skapar blixtar, som man idag har helt klara bevis för hur de uppstår, jämfört med en Gud som skapat/originerat de levande saker vi ser runtomkring oss, där det enda som finns i teorier om hur allt blev till är synnerligen svaga filosoferingar om hur nåt krälade upp ur en slags 'ursoppa' med den inte ens tusendels promille chans för det att kunna hända (eller hur det nu var, nåt liknande)?

Byt ut Oden mot någon Gud inom hinduismen om du vill. Eller mot spöken, aliens, Bigfoot och annat som folk påstått sig sett.
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 13:14:25 följande:
    Anonym (Tror) skrev 2021-01-30 09:03:05 följande:
    Bra liknelse! Precis så är det, sitter långt djupare än bara i den logiska hjärnan.
    Ni ser/känner ingen skillnad mellan en sk gud som far över himlen i en vagn och skapar blixtar, som man idag har helt klara bevis för hur de uppstår, jämfört med en Gud som skapat/originerat de levande saker vi ser runtomkring oss, där det enda som finns i teorier om hur allt blev till är synnerligen svaga filosoferingar om hur nåt krälade upp ur en slags 'ursoppa' med den inte ens tusendels promille chans för det att kunna hända (eller hur det nu var, nåt liknande)?

Det finns ganska bra bevis mot skapelseberättelsen i Bibeln, mot syndafloden, mot ökenvandringen, o.s.v.
    Ändå tror folk på detta. 
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 15:40:20 följande:
    Nej, tvärtom. Bevis för.
    Nej, det väger starkt över åt att det inte är sant. Däremot stämmer vissa saker I Bibeln. Många gamla myter äger rum bland existerande lände, städer och människor. 
  • oanonym
    KostasSonawj skrev 2021-02-01 21:17:41 följande:
    Tråkigt. Lögner? Lösryckt dravel? Men du kan inte peka på det någonstans annat än i att jag kopplar samman nihilism och ateism, vilket jag är långt ifrån ensam om. Jag påpekar dessutom bara att dessa går hand i hand. Du kan nog bättre än så. Jag reagerar lite på att du kallar mig lögnare, du får mer än gärna peka ut var någonstans jag ljuger.

"Universum är gud, okej visa att det är så", du missar ju poängen helt, jag visade att det är så, så att säga. Jag bryr mig inte om vad du tror på, det är inte mitt problem utan ditt, jag har inget som helst av att konvertera dig.

Sedan är du mer än lovligt hemmablind, "Tro kan användas för att rättfärdiga vad som helst oavsett om det är sant eller falskt", du är medveten om att Sovjet med miljontals döda hade ateism istället för en statsreligion, eller hur? Så frånvaron av gudstro kan rättfärdiga vad som helst det med.

Nej, frånvaro av gudstro kan inte rättfärdiga något öht. Lika som frånvaro av tro på enhörningar, spöken och demoner rättfärdigar något.
    Däremot kan diverse livsåskådningar och ideologier rättfärdiga olika handlingar. 

Tänk även på att alla människor är utan gudstro gentemot någon påstådd Gud/gudar. Så även de som har gudstro är utan gudstro.

Svar på tråden Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.