Inlägg från: fjanten |Visa alla inlägg
  • fjanten

Vad välja ?

Jag som avskyr hus hade valt lägenheten, avskyr förstås Stockholm också så en villa längre bort hade väl varit ett alternativ bara där Samtidigt är jag absolut ingen pendlare, hade varit om jag kunde arbeta hemifrån en del, alternativt om föräldrarna kan saxa tider så inte barnet behöver gå så långa dagar på förskolan.

Men är det alltså 2 år det handlar om. Det finns bara ett barn i fsk-ålder med i bilden. Där hade nog lägenheten känts bäst. Mindre att städa, mindre grejer man ens kan samla på sig innan det blir flytt igen om 2 år, tid före stor bostad när man har småbarn (3 timmar extra på fsk om dagen är väldigt mycket) osv.

• fjanten
    Bakabulle90 skrev 2021-01-26 20:21:10 följande:

Haha du avskyr både hus, Sthlm och pendling. Intressant. Men jag förstår.. den ena föräldern jobbar mestadels hemifrån och barnet kommer aldrig gå mer än kl 08-15 på fsk oavsett vilket alternativ det blir. Bara att ena föräldern kommer hem antigen kl 16 eller kl 17 om vardagarna. Vilket gör att den som jobbar hemma får ordna alla hämtning/lämning samt middag.

Ja, sån är jag Optimalt för mig är lägenhet på bottenplan i mellanstor stad, med jobb på plats.

Hämta och lämna kan förstås vara jobbigt, men även det hade jag kunnat ta om jag visste att det var en begränsad tid. Hade även kunnat med pendling - när det gäller en begränsad tid. Samtidigt hade jag hellre bosatt mig så vi kan turas om med hämtning och lämning, och slippa så lång pendling. Hade m.a.o. valt lägenheten i första hand här.

Såg också syskonplanerna. Men då kommer ju det eventuella syskoner först om ca 1 år. Och då kan det ju sedan vara rätt skönt att bo mindre (mindre städning) det första året med syskon. Slippa fundera på gräsklippning, skottning, städa 150kvm osv medan man har en nyfödd och ett småbarn. Sedan flytt igen därefter.
  • fjanten
    Bakabulle90 skrev 2021-01-27 16:27:19 följande:

Tyvärr inte några andra allternativ. Banken vill inte ge nytt lånelöfte i nuläget då sambon har nystartat företag och jag är i en risk bransch nu med coronan. Sambon äger villan sedan innan vi vart ett par. Och jag äger lgh med lån på den. Om vi säljer och köper nytt så skulle vi behöva hitta ngt kontant vilket innebär en budget på ca 3,5miljoner. Det räcker verkligen inte långt i de tryggare områdena i förorten tyvärr. Enda skulle väl vara att köpa en större lgh men då behöver vi fortfarande flytta så småningom. Samt sambon är inte intresserad av att sälja huset just nu.

Okej så du har alltså lägenheten och han har villan? Ni har ett gemensamt barn? Vars bor ni idag? Lägenheten?
  • fjanten
    Bakabulle90 skrev 2021-01-27 21:40:00 följande:

Exakt. Gemensamt barn ja. Just nu i lgh, men har under det här året bott mest i huset, eftersom jag varit föräldraledig. Vi har dubbla uppsättningar av allt. Men nu när barnet ska börja fsk snart, så måste vi bestämma oss för vart vi vill skola in och bo där. Tanken är att helst hyra ut det vi inte använder och på så sätt ha noll i boendekostnader. Annars hade jag kunnat ha lgh som övernattnings lgh om det blir övertid på jobbet, eller stopp i trafiken eller liknande.

Gud vad jobbigt val. Jag kan ju säga direkt att jag hade inte, aldrig, gått med på 1,5 timmes pendling för MIN del. Definitivt inte med småbarn i bilden. Arbete, sedan borta 3 timmar utöver det (och lägg på lite förseningar i kollektivtrafiken...). Det är ju nästan all barnets vakna tid borta på jobb och pendling. Inte en chans ! Särskilt inte när JAG inte ens tycker om att bo i villa (vi bor i villa idag, jag trivs inte alls med det. Tyckte heller inte om villalivet som barn ens, och sa att jag aldrig skulle bo i villa igen ). Nej nej nej nej nej ...är min spontana känsla inför det.

En annan sak om du trivdes att bo en bit utanför stan, att du hade stora möjligheter att arbeta hemifrån, gärna med flexibla arb.tider så en del kan skötas när barnet sover. Och att det fanns ett stort behov av att bo på 150 kvm villa.

Samtidigt kanske 60 kvm känns extra litet när man vet att man kunde ha 90kvm större. Å andra sidan är ni två vuxna och ett småbarn, och det är inte förevigt.

Nej jag vet inte. Hade nog argumenterat hårt för att bo i lägenheten om det var jag.
Svar på tråden Vad välja ?