Inlägg från: mammatill2daniella |Visa alla inlägg
  • mammatill2daniella

Min nyfödda son svarade inte på hörseltest på BB, någon med erfarenhet?

Hej! Jag fick barn i fredags, en underbar fin liten pojke. Han verkar vara pigg och mår bra men på hörseltest som gjordes efter 48 timmar svarade han inte alls och jag känner mig så orolig nu. Personalen säger att det här händer ibland pga att fostervatten eller fett kan finnas kvar i öronen och att det kan dröja ett tag innan det lyckas. Men är så orolig ändå. Oavsett vad är han världens underbaraste mest älskade kille men är så rädd för han är helt döv. Är så orolig och kan inte tänka på något annat. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Min nyfödda son svarade inte på hörseltest på BB, någon med erfarenhet?
  • mammatill2daniella
    Anonym (B) skrev 2021-01-24 17:20:12 följande:

Jag har erfarenhet som bm och ja det är ganska vanligt att man får skicka vidare barn till audionomen. Där går de allra flesta hörseltest igenom så försök att inte oroa dig :). Lättare sagt än gjort kan jag tänka mig.

Tack för svar! Ja det är svårt att släppa oro kring sitt barn. När brukar man få komma dit?
  • mammatill2daniella
    Anonym (Ingen fara) skrev 2021-01-24 17:46:07 följande:

Du behöver inte vara orolig ts. Mitt barn klarade inte heller testet, vi gjorde det igen några dagar senare (vi låg på barn intensiven en vecka) och då klarade hon det inte heller. Åkte till hörselcentralen 3 veckor senare och då gick det :) vanligt med fosterfett som stör testet.

Exakt samma hände för mina 2 närmsta vänners barn. De har också bra hörsel idag.

Förstår att du blir orolig som nybliven mamma, men det är verkligen vanligt :)

Okej! Det som gjorde mig mest orolig var att han inte svarade på det alls... var det likadant för er?
  • mammatill2daniella
    Loigios skrev 2021-01-24 17:40:53 följande:

Jag förstår att du är lite orolig och jag inser att det jag kommer att säga verkar lite krasst, men jag menar inget illa!

Men OM det nu skulle visa sig att ditt barn är dövt/hörselskadat. Vore det verkligen så illa? Är det en sån katastrof att du behöver gå omkring och vara orolig? Självklart önskar alla föräldrar att ens barn ska vara friska och ?perfekta?, det gjorde även jag. Men om nu ditt barn saknar hörsel, då får ni väl lära er teckenspråk! Det har faktiskt VÄLDIGT många fördelar med att vara teckenspråkig även om det till en början är svårt att lära sig ett nytt språk.

Låt inte en oro för något som du kan påverka störa din bebisbubbla, ditt lilla knyte är perfekt precis som det är och det är väl det som är det viktigaste?

Självklart är han perfekt som han är. Men klart jag skulle bli ledsen om han aldrig skulle få chansen att höra. Klart det finns värre saker osv och man skulle få anpassa sig efter situationen. Men oroar sig gör väl alla över sina barn, och klart man vill att allting ska gå så bra som möjligt? Tycker inte det är så konstigt att jag oroar mig med alla hormoner man är nog orolig efter att man är nyförlöst. Har du erfarenhet själv av att få barn med hörselskada?
Svar på tråden Min nyfödda son svarade inte på hörseltest på BB, någon med erfarenhet?