"Ett pinsamt momentum"
Fördjupat mig i fysikens lagar den senaste tiden. Insett att jag aldrig blir en stjärna på fysik men tycker det är skoj att förkovra sig. När jag gjorde en sökning på Familjeliv fann jag enbart sextrådar. En som skrev att sexakten slutade med "ett pinsamt momentum". Gissar att personen tänkte på "moment" (ögonblick) och översatte det till svengelska. Fick mig att fundera. Hur många vet egentligen vad momentum är? Det är inte helt okomplicerat faktiskt. Rent intuitivt inser man att ett rullande tåg som kommer emot en är farligare än en badboll. Även om tåget rör sig som en snigel så tar man hellre en smäll av en badboll som flyger i 100 km/h än det långsamma men obevekliga tåget. Vi vet att tunga föremål är svåra att stoppa när de väl hamnat i rörelse och kan orsaka stor skada. De som är lätta och snabba studsar ofta i motsatt riktning när de krockar med ett tyngra föremål. Momentum är i princip en beskrivning av hur lång tid det tar att bromsa något som rör sig. Kinetisk energi är distansen det tar att bromsa in. En liten pistolkula har hög kinetisk energi men litet momentum. Den kan snabbt bromsas in men hinner röra sig långt. Det sakta rullande tåget komer inte långt men kan krypa fram en lång stund innan det stannar.
Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta. Postade i Sandlådan för säkerhetsskull.