asdfgh skrev 2021-01-23 00:03:25 följande:
Jag har två barn på lågstadiet. Samma skola men olika lärare.
Barn 1 får ett kapitel att läsa varje dag i en vecka. Barnet tränar på att få upp flytet och att lära sig ordbilder
Barn 2 får en kort bok och uppmaningen att läsa på. Barnet vill veta vad som händer men samma ord dyker nödvändigtvis inte upp flera gånger i texten.
Vilken variant skulle du föredra för dina barn?
Varianterna har inget att göra med hur bra eller dåligt barnet läser. Alla barn i klasserna har fått läxor enligt sin klass' variant även om mängden text varierat.
Jag har tvillingar i ettan. De har "Den magiska kulan" att läsa och som finns i tre nivåer. Båda har den fulla historian ("svåraste" boken). Den ene läser flytande, kan även till viss del hänga med i textade program på tv. Den andre har det lite trögare. Vi utmanar båda barnen på olika sätt, ibland spelar jag även in barnen så får de höra hur de blir bättre.
På loven får de välja böcker själva att läsa, både tyst och högt för oss. Visst är läsglädjen större när de får välja fritt än när de "tvingas" läsa boken skolan valt men så var det ju för mig med när jag gick i skolan. Älskade att läsa, avskydde när vi hade "tvingande" böcker i skolan som man skulle läsa och sen (senare i skolan) skriva recension på.