Läsläxa, lågstadiet
När vår som gick i ettan hade de en läxbok där de fick ett kapitel i veckan som skulle läsas varje dag. Boken fanns i tre svårighetsnivåer men med samma innehåll. Min son knäckte läskoden runt jul i förskoleklass och läste flytande i ettan. Läsläxan dödade läslusten helt efter att ha läst frivilligt hela sommaren. Det fanns ingen spänning eller tjusning i läsningen när man visste vad som hände och fröken dessutom läst kapitlet en gång i veckan. Vi tjatade oss till att han skulle läsa två ggr per vecka. Han läste flytande redan från start men vi tappade ju helt det där med att hålla igång läsningen.
Till slut, vid jul, fick vi till att få ha läsläxan i valfri bok och läste inte om sidorna utan läxan blev att läsa framåt. Tyst för sig själv och ett par dagar i veckan högt för oss.
Tror det är jätteviktigt att anpassa efter nivå på eleverna. För att börja ?se? orden och slippa ljuda krävs nog träning där man läser om samma sidor flera gånger. Men när man knäckt det tror jag det är viktigt att få ?läsa? på riktigt för att hålla uppeläslust.
Nu i tvåan väljer alla en vanlig bok i skolbiblioteket som de har i läsläxa. Då får de hjälp att hitta lagom svårighetsnivå.