Inlägg från: Limeblad |Visa alla inlägg
  • Limeblad

Ny namnsajt - feedback?

Mortiscia80 skrev 2021-01-22 11:19:33 följande:

Ytterligare en, bara för att jag var nyfiken på HP-namnen.

Albus: 51 män heter Albus i förnamn. Av dessa har 26 Albus som tilltalsnamn. Ingen eller färre än 10 kvinnor heter Albus i förnamn. 100% av alla som heter Albus i förnamn är män.

I verkligheten: 7 personer med det namnet i hela landet, 3 har det som förnamn, 1 osäker. 2 av de säkra är män, 1 är kvinna. Den osäkra är dubbelt osäker eftersom det inte går att avgöra om det är ett förnamn eller om personen har dubbla efternamn, samt att personens namn är maskulina med personen är registrerad som kvinna.

Sök på SCB namnsök, den visar även statistik på minderåriga. Det är 51 som har albus som förnamn varav 26 har det som tilltalsnamn. Två kvinnor har album som förnamn.
  • Limeblad

Eftersom topp 100-listan är rätt lättillgänglig redan före din sida hade jag gärna sett en längre topplista. Vill veta hur det ser ut på platserna 101-200 bland nyfödda. Eller är det det som finns under ex populära flicknamn med sortering på populära? Antalen som står till höger står dock inte i storleksordning och det verkar inte gå att se alla bokstäver samlat utan först kollar man på a, sen b etc.

• Limeblad
    ProgrammerarPappan skrev 2021-01-22 11:45:29 följande:

Tack så mycket för kommentarer Limeblad!

Bra idé med att kunna se fler platser på topplistan! Ska lägga till det i "att-göra"-listan. Likaså att man ska kunna hitta namn utan att välja begynnelsebokstav.

Flicknamn med sortering populärast ska visa samma data som topplistan för nyfödda men med skillnaden att man just nu måste välja en begynnelsebokstav.

"Antalen som står till höger står inte dock inte i storleksordning" - vilken sida menar du här?

Se nedan för exempel på sortering och utdrag ur topplistan. Vissa namn har 0 eller endast ett fåtal nya(?) bärare. Ex akram och Ayan som trots det ligger på plats 32 och 36. Kanske kan det bero på att även pojkar fått de namnen men det ser lite konstigt ut.

• Limeblad
    ProgrammerarPappan skrev 2021-01-22 13:01:25 följande:

Nu har jag uppdaterat sajten så att man inte längre behöver filtrera på en bokstav utan det går att se alla namn. Likaså finns nu en länk för att se fortsättningen på Topp-100-listan, alltså platserna efter 100. Tack för dom tipsen! :)

Snabbt fixat! Perfekt för mig som är gravid och inte alls vet vad barnet ska heta som inte är allt för vanligt haha
Svar på tråden Ny namnsajt - feedback?