• Anonym (Qwerty)

Behöver hjälp ang vv boende och ex

Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 09:56:43 följande:

Det är väl en självklarhet att den med högre inkomst ska betala mer..... Jag kan inte trolla precis och förväntas

betala lika mycket som innan.

Men hur tänker du nu? Du är förälder och har precis lika stort ansvar för dina barn som du hade innan din inkomst sänktes. Det vill säga, halva ansvaret om de bor 50/50.

Har du inte råd så får du se över dina utgifter. Om barnen har dyra fritidsintressen till exempel så kan du be ditt ex betala mer. Men du kan inte kräva det. Om exet vägrar så är det så. Då får barnen sluta och börja med något som du har råd med.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 11:51:47 följande:

Självklart har vi lika mycket ansvar.

Men det är inte enkelt för mig att betala samma som innan med en inkomst på kanske 15 tusen sammanlagt som jag kommer få ut och han har 21 tusen... Känns orättvist då jag inte kan trolla fram extra tusenlappar så länge jag är arbetslös

Du får ju se över dina utgifter så att dina pengar räcker. Om du inte har råd att ha barnen så får dom ju bo mer hos pappan då.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-21 02:25:36 följande:

Men problemet är att han vill att jag ska lägga lika mycket pengar som innan, har försökt att förklara att jag inte kan det just nu,

Självklart har jag inte något med hans ekonomi att göra me jag kan inte trolla pengar så att vi betalar lina mycket fortfarande... Är ju omöjligt för mig

Nu har ju flera i tråden förklarat för dig att du måste dra ner på dina kostnader så att du anpassar dina utgifter efter din ekonomi, flytta till mindre boende, byt till billigare abonnemang för mobil internet eller säg upp, sälj bilen promenera /gå, skippa allt onödigt som gymkort, Netflix, hämtmat osv osv.

Klarar du ändå inte ekonomiskt att ha barnen så får dom ju bo hos pappan då.
Svar på tråden Behöver hjälp ang vv boende och ex