Behöver hjälp ang vv boende och ex
Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 08:52:17 följande:
Jag och barnens pappa separerade nyligen och barnen har bott växelvis hela tiden och ingen har betalat underhåll eller så.
Nu har jag blivit av med jobbet och är arbetslös
Han kräver ändå att vi ska fortsätta betala liks fmr barnen men det kommer jag inte kunna göra då jag kommer ha mycket mindre i inkomst.
Ni skall då även givetvis dela det ekonomiska ansvaret lika mellan er.
Det är ditt eget personliga ansvar att sörja för din egen försörjning, och din del av barnens försörjning.
Det finns få saker här i världen som upprör mig mer än resonemang i stil med att barnens andra förälder på något vis skulle vara moralikst eller rent av juridiskt skyldig att ta ett större ekonomiskt ansvar över era gemensamma barn enbart på grund av att DU inte klarar av att bidra med dig halva.
Det ligger helt på DIG att se till att DU klarar av att ta halva det ekonomiska ansvaret för era barn.
Detta ansvar kan du aldrig på något sätt föra över på den andra föräldern med resonemanget att "h*n tjänar ju så bra o jag har inte råd"....
Ur samma resonemang är det precis lika fel för någon att kräva att den andra föräldern skall ta ett större praktiskt ansvar för barnen.