• Anonym (Blippank)

Behöver hjälp ang vv boende och ex

Hej

Ska försöka fatta mig kort.

Jag och barnens pappa separerade nyligen och barnen har bott växelvis hela tiden och ingen har betalat underhåll eller så.

Vi har båda pågående skuldsanering där jag hsr betalat 2400 i mån och han typ 500

Tjänade nästan lika ma mycket förutom att han hsr en dyrare hyra

Nu har jag blivit av med jobbet och är arbetslös

Han kräver ändå att vi ska fortsätta betala liks fmr barnen men det kommer jag inte kunna göra då jag kommer ha mycket mindre i inkomst.

Har jag rätt om att ansöka om underhållstöd från fk?

• Svar på tråden Behöver hjälp ang vv boende och ex
  • Anonym (Blippank)
    Anonvm skrev 2021-01-19 09:53:52 följande:

Ni gör alltså som man bör, ni tar ett jämlikt praktiskt ansvar över barnen.

Ni skall då även givetvis dela det ekonomiska ansvaret lika mellan er.

Det är ditt eget personliga ansvar att sörja för din egen försörjning, och din del av barnens försörjning.

Det finns få saker här i världen som upprör mig mer än resonemang i stil med att barnens andra förälder på något vis skulle vara moralikst eller rent av juridiskt skyldig att ta ett större ekonomiskt ansvar över era gemensamma barn enbart på grund av att DU inte klarar av att bidra med dig halva.

Det ligger helt på DIG att se till att DU klarar av att ta halva det ekonomiska ansvaret för era barn.

Detta ansvar kan du aldrig på något sätt föra över på den andra föräldern med resonemanget att "h*n tjänar ju så bra o jag har inte råd"....

Ur samma resonemang är det precis lika fel för någon att kräva att den andra föräldern skall ta ett större praktiskt ansvar för barnen.

Det är väl en självklarhet att den med högre inkomst ska betala mer..... Jag kan inte trolla precis och förväntas

betala lika mycket som innan.
  • Anonym (Blippank)
    sextiotalist skrev 2021-01-19 08:56:50 följande:

Ta kontakt med kronofogden och se om det belopp du ska betala kan minskas,

Det har jag gort,

har begärt omprövning
  • Anonym (Blippank)
    Brumma skrev 2021-01-19 09:20:41 följande:

Nej, försäkringskassan har inte längre underhållsstöd vid växelvis boende.

Du borde kunna minska din skuldsanering om du inte längre har en inkomst, eftersom de räknar ut en minimisumma att leva på - har din inkomst ändrats får de räkna om.

Gällande att betala lika mycket för barnen så ja, du betalar för när de är hos dig och han betalar när de är hos honom. Självklart kan man tycka att han borde kunna betala lite mer under en period, men det är inget du kan tvinga honom till.

Det du kan göra är att gemensamma utgifter (aktiviteter, overaller osv) får sänkas till det du har möjlighet att lägga. Köp på rea eller begagnat. Har du inte möjlighet att betala barnens aktiviteter får de tyvärr sluta.

Kanske går då pappan in självmant och tar en större del, men som sagt går det inte att kräva.

Eller menar du att han skall betala barnebs utgifter hos dig? Hyra, mat osv?

Jag har betalat för barnen när dom är hos mig, jac som ger dom månadspeng osv...... Men om jag inte hsr möjlighet till att betala som innan då min inkomst minskar med flera tusen

Hyra och mat betalar jag ju när barnen är hos mig men typ kläder, skor, telefoner, aktiviteter
  • Anonym (Blippank)
    Brumma skrev 2021-01-19 10:16:33 följande:

Då får du dra in på månadspengen ett tag framöver, och förklara att den minskade inkomsten du har behöver läggas på mat och hyra. Likaså gällande övriga kostnader. De kanske inte kan köpa nya kläder o skor just nu. Är det nödvändigt (om skorna är för små osv) får du leta på rea så att du har råd att betala din del. Är det aktiviteter som kostar så får du förklara att omständigheterna ändrats och att du inte längre har möjlighet att betala.

Och INTE med orden "pappa vill inte betala mer så ni får sluta" utan med orden "JAG har blivit arbetslös och därför har JAG inte råd just nu".

Precis så jag resonerar med barnen.... Men pappan kan inte hålla käft och säger allt till barnen och snackar skit om mig
  • Anonym (Blippank)
    Anonym (Qwerty) skrev 2021-01-19 11:32:44 följande:

Men hur tänker du nu? Du är förälder och har precis lika stort ansvar för dina barn som du hade innan din inkomst sänktes. Det vill säga, halva ansvaret om de bor 50/50.

Har du inte råd så får du se över dina utgifter. Om barnen har dyra fritidsintressen till exempel så kan du be ditt ex betala mer. Men du kan inte kräva det. Om exet vägrar så är det så. Då får barnen sluta och börja med något som du har råd med.

Självklart har vi lika mycket ansvar.

Men det är inte enkelt för mig att betala samma som innan med en inkomst på kanske 15 tusen sammanlagt som jag kommer få ut och han har 21 tusen... Känns orättvist då jag inte kan trolla fram extra tusenlappar så länge jag är arbetslös
  • Anonym (Blippank)
    Anonym (Ring KFM) skrev 2021-01-19 11:58:14 följande:

Fast ni lär ju ha ungefär samma förbehållsbelopp exklusive kostnader som hyran etc. Du kan ju knappast kräva att han betalar mer eftersom dina inbetalningar till KFM ska sänkas, ni kommer ha samma ekonomiska utrymme när det är ordnat. Att du inte har en buffert så du klarar tiden fram till nytt beslut är ju knappast hans fel.

Tyvär har vi inte samma förbehållsbelopp... Det var pga sv han jag hamnade där jag är, för att han tog lån i mitt namn och jag får betala 2500 i månaden och han 179 kr i månaden.... Har redan begärt omprövning men dat nån månad....

Det är inte så att jag kräver men lite förståelse behöver man kanske ha...tänk om det var han som blev av med jobbet.... Han hade säkert tyckt att jsg jag ska betala mer för att han inte har råd längre
  • Anonym (Blippank)

Vi har inte samma förbehållsbellopp för att han har högre hyra än vad jag har, mitt förbehållsbellopp var på 12560 inkkusive hyra på 8000 kr, då hade jag kvar 4560 kr till mat, kläder, hygien, mobil osv.

Så det finns inte något att dra in på

Och på allt detta så säljer han saker på nätet där han får in minst 3 tusen i månaden

Och det ca räknat på min förra lön på 16100 men jag fick aldrig ut en hel lön men typ runt 14300 för det vsr alltid något med barnen....

Så nu vet jag ju inte exakt hur mycket jag kommet att få i akassa förräns jag får beslutet

Har ansökt om omprövning hos KF nen det tar någon månad.

Det jag försöker förklara att jag har gjort mitt bästa sen vi skildes, barnen har allt dom behöver och jag kan inte ge mer än vad jag kan

Nu hände en grej och barnen är hos han då han kom och hämtade dom (12,14år)

I morgon ska jag ringa familjerätten och göra en orosanmälan till soc men tills vi har fått tid till mötet sp har jag bestämt att barnen ska få vara s hos honom

• Anonym (Blippank)
    Brumma skrev 2021-01-20 07:33:21 följande:

Vänta lite nu..

Det har hänt något hos pappan som får dig att göra en orosanmälan men samtidigt har du bestämt att de ska vara där på heltid? Eller missuppfattar jag?

Jag tror absolut att du/ni sett till att barnen har allt de behöver, det vi säger är att ni inte längre kan lägga samma summa på barnen utan behöver minska månadspeng, kostnad för kläder och fritidsintressen, om du inte kan dra in på något annat.

Barn kostar, men man får lägga nivån efter vad man har råd att betala, inte efter vad någon annan har råd att betala. Vad pappan får in på att sälja saker på nätet har inte riktigt med saken att göra, utan det är DIN ekonomi du behöver tänka på, inte hans.

Ja det har hänt en massa saker, bla har pappan börjat prata om självmord, kör med barnen utan bälte, tar sönder saker framför dom när han är arg

Sonen såg honom och hans nya tjej i sängen, stå i köket smeka varandra och grovhångla.

Det som hände var att sonen blev slagen av någon okänd ute då han gick ut utan att säga till mig för jag hade somnat, kom hem och jag var arg för att han inte har sagt om att han skulle ut

polisen ringdes för anmälan och dom kom hem

Samtidigt kom pappan förbannad och tog barnen med sej hem fast det är min vecka

Pratade med polisen om han kan göra så och det kunde han tydligen för så länge barnen inte vägrar

Tycker att det är fruktansvärt orättvist att han ska ha rätt att få göra så
  • Anonym (Blippank)
    Anonym (oooo) skrev 2021-01-20 07:58:31 följande:

Precis. Man har ju inte gemensam ekonomi längre, när man inte är ett par längre. 

Men problemet är att han vill att jag ska lägga lika mycket pengar som innan, har försökt att förklara att jag inte kan det just nu,

Självklart har jag inte något med hans ekonomi att göra me jag kan inte trolla pengar så att vi betalar lina mycket fortfarande... Är ju omöjligt för mig
Svar på tråden Behöver hjälp ang vv boende och ex