Första barnets ettårsdag, fira?
Det är för föräldrars skull nu, men... jag har en bild av min första och tre bilder av min andra födelsedag. Blev inget kalas när jag fyllde 3, då var vi på flykt från krig. Bilderna är svart o vita och i otroligt dåligt skick. Det syns dock tårtan och föräldrarna berättade vem gjorde det, det syns några presenter, morbror som dog några veckor efter 2årskalaset osv. Otroligt viktigt för mig att se att mitt liv startades fantastiskt i en kärleksfull familj. Sen blev det väldigt annorlunda, men det inte är föräldrarnas fel.
Förhoppningsvist kommer vi inte få krig i Sverige i våran och våra barns livstid, men vad som helst kan hända. Kanske nån släkting, eller en av er blir sjuk, vem vet? Kanske flyttar ni och barnet kommer att inte komma ihåg sitt första barnrum, om inte för bilderna? Hur som, jag tycker det kan bli oerhört meningsfull även för barnet senare. Jag kan avslöja att jag fick bara kläder på båda 1 och 2årsdagen, presenterna själva inte är viktiga.
Jag absolut planerar en fin fotoalbum om barnets första år, och första födelsedagen blir en viktig del av det. Vi hoppas att när vårt barn fyller 1 hinner alla vaccinera sig, om hon fyllde nu skulle vi firat bara själva. Med present förstås och många bilder ?