Inlägg från: Anonym (Signe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signe)

Hans dotter blir sur varje gång jag fyller år.

Anonym (så) skrev 2021-01-22 22:34:23 följande:

Har han vart på att 20 gäller för din son ska det banne mig gälla för hans dotter också. Jag hade blivit skitförbannad annars och gjort klart att annars flyttar jag.

Han har aldrig varit elak mot min sin men mot mig har det varit? Han är man (när han var 18), han måste hjälpa till mer, han måste flytta hemifrån efter studenten.

Hans dotter i samma ålder? Hon har så mycket med studierna just nu så hon behöver bli servad och ta det lite lugnt från hushållssysslor. Hon vill kanske bo hemma i några år till?

Varför tror du att jag har krigat mot dem?

Sen flyttade min son frivilligt tidigt bör tilläggas. Han är en globetrotter i sitt jobb och som mamma är jag extremt stolt utan att gå mer in på det.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (så) skrev 2021-01-22 22:39:57 följande:

Bra att ni slutat pika varandra MEN det innebär inte att man ska vara ok med att det ska vara skilda regler. Är det lika regler för båda barnen kommer inga pikar automatiskt. Jag hade inte accepterat ett sådant beteende från min man.

Så problemet är din man inte hans dotter, hon kommer flytta så småningom men du kommer ha kvar en man som inte inser själv hur faktiskt vidrigt han beter sig. Osexigt är bara för namnet

Vi har tjafsat lite om det här idag vilket gör morgondagens hotellvistelse lite osäker och tyvärr halvt avslagen.

Han har varit så tydlig med min son men när han beskriver henne så skulle jag säga att en porslinsdocka är hårdare. Hon vill bo kvar i några år till och det är så jooooobbigt att vara ensam hemma imorgon när vi åker till hotellet. Och han känner in och blir påverkad av hennes ångest? Det sistnämnda var nog det som fick mig att börja bråka med honom.

Han tar det men jag har svårt att släppa lite av gamla principer. Det är skillnad på folk och folk enligt honom, erfarenheter har fått mig att känna öga för öga. Det är det här vi går i terapi om.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (så) skrev 2021-01-22 23:15:49 följande:

man ska inte behöva kriga med någon man lever med, det är ju helt hemskt egentligen att han inte förstår hur han har satt sig själv och sitt barn före dig och ditt barn när det ska vara alla 4 som ska ta lika stor plats.

Jag hade hållit fast öga för öga, varför ska man dalta honom och hans barn och att du ska vara den 'större' människan, det är så ofta kvinnor får höra det men det går ju bara ut över dom medans mannen kan fortsätta som innan och behöver inte bättra sig alls.

Nu har din man och hans dotter fått hållits i flera år nu räcker det, hon är vuxen och har han principer så bör man ha det även när det gäller ens egna, annars har man faktiskt inga principer.

Du har fått stå tillbaka för hans dotter, men hon är inget barn längre och respekt är det minsta du bör kräva av dom båda, annars kan han ju vara 'creepet' som hellre bor med sin dotter än sin partner för förr eller senare kommer du få nog och lämna om han inte skärper till sig, han har haft tid nog att förbereda sig att dottern ska flytta han behöver inte flera månader eller år. Vill ha vara en bra far ser han till att dottern blir självständig.

Tidigare var det att min son var så vild och busig och hällde över vatten i spritflaskor medans hon var en duktig prinsessa som hängett sitt liv till att vara en hellylletjej. Det var en massa tjat om honom hela tiden. Idag så har jag tyvärr vänt blad. Det innebär att steken är vänd nu. Må så vara att hon är helylle men dags att växa upp och bli självständig.

Jag tror att det här var mycket del av våra krig, min son var vild på ett rebelliskt sätt men han är den som idag och alltid varit har varit väluppfostrad och charmerande mot alla och som det går bra för. Jag kanske är något mer på min man om dottern om just det. Att i hennes ålder fortfarande bete sig som en 13 åring är extremt pinsamt. Mörkret faller på honom men med hans mått så måste jag dra in henne också. Är hon myndig så är det dags att bete sig som en riktig kvinna. Får citera honom där.

Förlåt för att jag är spydig men idag är jag riktigt sur.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (ff) skrev 2021-01-22 23:44:52 följande:

Hur kommer det sig att du accepterat att din son behandlats som andra klassens familjemedlem?

Han har inte gjort det. Min man och jag har bråkat om sånt här när barnen inte har varit hemma. Kan låta konstigt men vi har varit för pretto.

Skillnaden mellan min man och jag är att han är förtjust i min son men känner extrem svartsjuka, jag är inte så förtjust i hans dotter längre men jag har bekräftat henne.

Kanske trampar jag på ömma tår här men är ärlig.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (så) skrev 2021-01-22 23:56:26 följande:

Det är det som är problemet med nya familjer, varje förälder ser sitt barn som superfint även om inte alla andra gör det, men det är ju så och då bör man vara ärliga om det och skoja om sina föräldraglasögon, det man inte bör göra är att ha olika regler för barnen.

I ett hushåll ska naturligtvis alla medlemmar behandlas likadant, om det inte sker är det inte konstigt att man blir arg, sur, spydig, ledsen osv.

Felet många gör är att dom går omkring och är ledsna/arga utan att kräva förändring.

Du ska inte säga: med men min son var det si och så varför är det inte si och så med din dotter? utan du ska klargöra att det var si och så med min så därför blir det nu si och så med din dotter, ett konstaterande alltså inte en förfrågan eller godkännande.

Vi reder ut sånt här i terapin och jobbigast har det min man. Har man en duktig flicka hemma som aldrig luktat på tobak eller alkohol eller som är hemma senast kl 22 varje kväll har varit ett kvitto för honom att man lyckats som förälder. Han trodde nog det men så enkelt har det inte varit.

Jag har kört den där öga för öga taktiken men det är också den som har gjort så att vi hamnade i terapi. Jag glömmer aldrig människors ståndpunkter, respekterar sådana så länge dem efterlevs.
  • Anonym (Signe)
    Limeblad skrev 2021-01-23 09:02:48 följande:

Hoppas du tar in på hotell idag själv, äter och dricker gott, kanske tar en massage om din man inte rycker upp sig under dagen. Tänker att det är bättre än att han är där och förstör stämningen.

Kan bli så att jag åker själv, roomservice med god mat och dryck har jag sett framemot.

Han lär väl vilja följa med och tror inte att han kommer vilja förstöra stämningen. Men jag är mer orolig för mig själv, känner mig sur och orkeslös, hela veckan har jag känt mig irriterad.

Det har varit bra men efter min födelsedag förra helgen så är det mycket gammalt som bubblat upp till ytan igen.
  • Anonym (Signe)
    Phalaenopsis skrev 2021-01-24 01:37:56 följande:

Jag hoppas att ni åkte på den där hotellvistelsen trots allt. Om du åkte ensam har ju dottern stärkts i sin taktik - att han inte ska lägga fokus på enbart dig ens en dag om året. Bättre lite avslaget tillsammans då.

Vi åkte iväg och det var en självklarhet, tyvärr vaknade jag redan kl 5 imorse och väntar på att han ska vakna.

Jag tänkte också så, hade jag åkt själv så hade hon verkligen fått ett kvitto på att hennes taktik funkar. Men visst så påverkar hon honom ändå, det plingade friskt i hans mobil igår kväll och det var sms från henne. Vet inte vad som skrevs men han ser livrädd ut och det är inte klokt.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Kimchi) skrev 2021-01-24 08:32:42 följande:

Hoppas verkligen att ni haft det trevligt.

Ja du... Den där lilla donnan manipulerar er alla så det stänker om det. Hon har full vinst av sitt beteende. Kommer inte att kunna förändras om hon inte får stöd och hjälp utifrån. Skulle snudd på vilja säga att hon är långt ifrån kry.

Hur skulle det för funka om du och mannen träffar familjeterapeut? Så mannen får vetskap om hur det ligger till. Både er relation men också så klart den osunda far dotter relationen. Så han kan komma till insikt om hur han bör agera som far och vad det gör med er relation.

Om du säger samma sak vevar du bara i motvind.

Njut morgonen nu!

Manipulativ är bara förnamnet. Finns en del andra karaktärsdrag som inte heller är riktigt friska, empatin sviktar och narcissistiska drag finns.

Vi går i terapi och vi pratar mycket om det här när vi går, mycket har blivit bättre som det här med krigandet har avtagit. Men om jag ska vara ärlig så kommer vi inte få det riktigt bra förrän den dagen hon flyttar hemifrån.
  • Anonym (Signe)
    Limeblad skrev 2021-01-24 08:33:37 följande:

Knäppt. Han borde inte läst smsen när ni var borta. Men men. Hoppas du hade det bra trots allt och att du får god hotellfrukost!

Han gjorde nog inte det men han skakade nästan bara av att se hennes namn på telefonen, tror inte han öppnade sms:en.

Ja vi beställde upp det på rummet, snart hem igen.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Moln) skrev 2021-01-24 09:44:38 följande:

Men herregud, är han rädd för henne?

Inte rädd på så sätt att hon är farlig men det har jag alltid känt att han är lite. Hon har kört mycket känslomässig utpressning mot honom, får jag inte det där så kommer jag inte bo med dig osv. Han har ingen tydlig föräldraroll och deras relation är energikrävande att bevittna.

Har hållit mig i bakgrunden men sen hon blev myndig så har jag faktiskt börjat behandla henne som en vuxen eftersom hon faktiskt i lagens mening är just det.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Moln) skrev 2021-01-24 11:01:10 följande:

De har ju en ytterst osund relation. Vad säger han när du tar upp de här sakerna i terapin?

Han har insett problemet men det är klart att ämnet är jobbigt för honom. Mycket som också diskuterats är hur han har varit mer bekväm och trygg med min son när han bodde hemma. Som sagt så är det en osund relation och jag tror ärligt talat inte att det går att förändra.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Moln) skrev 2021-01-24 12:48:39 följande:

Så han erkänner att hans dotter kör med känslomässig utpressning och att hon kontrollerar honom? Men han vill inte göra något åt det?

Jag tycker det låter som om det är han som behöver gå i terapi. Problemet verkar ju vara han och hans oförmåga att sätta gränser gentemot sin dotter. Så enskild terapi för honom verkar mer rimligt än parterapi i ert fall.

Ibland erkänner han det vid känslosamma ögonblick. Att hon ska hela tiden kräva allt av honom, går han inte med på det så säger hon att det är mamma som är bäst. Har försökt stöttat honom där, det bästa hade varit i det här fallet att ryta ifrån och bara säga åt henne det att passar det inte så sök dig till morsan då.

Har sagt det till honom flera gånger men det där med att gå själv i terapi har han svårt för. Att få med honom i parterapi var en vinst i sig.
  • Anonym (Signe)
    Xenia skrev 2021-02-02 18:28:45 följande:

Om hon frågar så när du är närvarande så får du fråga "varför ska jag inte firas när jag fyller år när din pappa blir firad?".

I ditt ställe skulle jag säga att jag inte köper något till henne till födelsedag eller jul eftersom hon inte köper till dig. Kan vara skillnad när man är ett barn men hon är inget barn längre.

Alt så står du med på presenterna från pappa, dvs alla presenter är från "Pappa och Signe".  Ni är en enhet.

Jag har sen allt hänt gått in och behandlat henne som en vuxen person. Det där har jag börjat med också att han får handla presenter åt henne och skriva mitt namn med men jag kommer sluta upp att ge henne personliga saker om det här ska fortsätta.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (skilsmässobarn) skrev 2021-02-02 18:56:15 följande:

Du har förstört hennes liv och tagit hennes papp ifrån henne, varför skulle hon vara snäll mot dig? Dock borde hon vara smart nog att inte lämna sina önskelistor till dig, så att du inte kan anklaga henne för något.

Tagit hennes pappa ifrån henne? Hur gammal är du? Man äger ingen annan människa och det gäller även sina egna föräldrar eller barn för den delen. Har man den inställningen så är det rätt obehagligt, liknar stalking eller besatthet.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Noa) skrev 2021-02-02 19:59:35 följande:

Nu är hon vuxen och då får det vara slut på så barnsligt beteende. Snart ska hon flytta hemifrån och då behöver hon inte komma när du fyller år. Dags att agera vuxet från båda håll. Säg att du tycker det beteende hon har är tråkigt och nu behöver ni inte längre fira varandras födelsedagar. Man kan skylla på att hon varit barn och tonåring osv men hon är vuxen nu.

Lite så är jag nu. Hon satte läsken i vrångstrupen när jag nu för nån vecka sen satte upp ett matlagnings och städschema på kylskåpet fördelat på tre. Vi är tre vuxna i hushållet och vi måste alla hjälpa till sa jag bara lugnt och sansat. Hon har väl gråtit sen dess men nu är det faktiskt den krassa verkligheten. Vi är inte två vuxna och ett barn utan tre vuxna under samma tak.
  • Anonym (Signe)
    Phalaenopsis skrev 2021-02-12 03:42:46 följande:

Vilken chock! Men vad gör ni när hon vägrar/"glömmer"/"råkar" slarva?

Det slarvas hela tiden eller så lägger hon sig på soffan och kvider att hon har migrän och inte orkar. Inte ens gå in på sitt rum utan det är ett dramatiskt utspel i soffan där alla ska se hur dåligt hon mår. Värsta är att hon tog upp med honom att hon får psykisk stress av att hjälpa till. Att hon måste få vila iallafall några månader till. Det här är inget skämt. :)

Jag bara ignorerar beteendet och säger att alla ska hjälpa till och det är slutdiskuterat.
Svar på tråden Hans dotter blir sur varje gång jag fyller år.