Inlägg från: Linhan89 |Visa alla inlägg
  • Linhan89

Hinnsvepning

Hallå.

Ni som gjort hinnsvepning, när utfördes detta och varför ?

Jag ska eventuellt göra det till veckan , är då i v38+3, pga mitt blodtryck som legat lite högt sista tiden och en del sammandragningar.

Hur upplevde ni att det fungerade, var det värt det ? Komplikationer? För eller nackdelar?

• Svar på tråden Hinnsvepning
  • Linhan89
    Aryzza skrev 2021-01-16 17:53:28 följande:

Jag minns inte exakt dag men jag fick hinnsvepning ungefär vid den tiden som du är i nu, v 38+. Också pga blodtrycket som var på väg uppåt. Första funkade inte så fick en till ett par dagar senare som inte heller funkade. Bebis kom 39+4, flera dagar efter svepningarna.

Det gjorde rätt ont men det tar ju bara någon minut så det är bara att bita ihop kände jag :) inga komplikationer mer än att det kom lite blod efteråt. Sammandragningar hade jag haft mycket och ofta sedan v 17 och det ändrade inte efter svepningen.

Okej tack för svaret ! Ja vi får se roll veckan hur läget är om det är något moget eller inte. Minns du om du var något öppen eller så ?
  • Linhan89
    Anonym (E) skrev 2021-01-16 20:51:48 följande:

Hej!

Jag har gjort hinnesvepningar med båda mina graviditeter. Första så börja vi i v 40 och var jag öppen ca 1,5 till 2 cm men med bakåt lutad tapp.. vi gjorde typ 5 hinnesvepningar innan jag blev igångsatt i vecka 42+ 0

Andra börja vi i vecka 38. Och hade jag redan har väldiga problem med sammandragningar sen flera veckor tillbaka. Men jag var inte öppen alls och hon nådde inte tappen.. sen gjorde jag det en gång i v39 och på min bf dag så gjorde min bm, hennes student och läkaren inne på förlossningen hinnesvepningar på samma dag ( fick åka in då mitt blodtryck var jättehögt) inget hände och jag blev igångsatt

Så för mig funkar det inte. Och jag har inte alls tyckt att det har gjort ont.. så jag hade lätt test om jag var du

Lycka till

Hehe ja då har det inte fungerat för dig med andra ord.

Skönt att du slapp smärta, blödde du något ?
  • Linhan89
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-01-16 21:04:40 följande:

Gjorde 4 hinnsvepningar i vecka 38+ pga högt blodtryck. Var öppen va 1-1.5cm med bakptlutad tapp, fick pinvärkar och blödde lite men inte mer än så, blev igångsatt v 39+1

Tack för svar :) pinvärkar vad innebär det ?
  • Linhan89

Nej jag har ställt in mig på att det inte fungerar för att inte bli besviken. Tror också att man nog behöver vara väldigt mogen för förlossningen och att den är nära innestående för att det ska fungera! Tusen tack för era svar !

• Linhan89
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-01-16 22:43:07 följande:

Sammandragningar som gör ont men som inte påverkar livmodertappen

Okej tack :)
  • Linhan89
    Jan 2014 skrev 2021-01-17 01:13:48 följande:

Jag gjorde hinnesveppning med mitt andra barn, först hos mvc men hon gjorde det för mjukt, vilket inte hjälper alls. Var sen på eftermiddagen hos spec.mvc som gjorde en rejäl (läkaren sa man måste vara lite hårdhänt för det ska ge effekt) och då började jag blöda lite. Började känna av regelbundna värkar vid midnatt och åkte in vid 8-9 tiden till förlossningen och precis innan 12 föddes mitt andra barn. Så för mig fungerade det.

Vad var du i för vecka då ?
  • Linhan89
    cino80 skrev 2021-01-17 02:47:00 följande:

Hej!

Vid min förra graviditet så gjorde jag hinnsvepning i v.38 och var då öppen 1 cm. Sonen kom då ca 2 dagar efter. Ska göra hinnsvepning snart igen. Tydligen gjordes hinnsvepning mer frekvent förr och sedan slutade man, men nu säger de att det är poppis igen.

Lycka till. Värt att prova iallafall.

Ja de flesta verkar inte få några större blödningar eller problem med förvärkar och så, så då känns det ju värt att prova iaf !
  • Linhan89

Blev ingen hinnsvepning, tappen var fortfarande bakåtriktad men mjuk. Så hon kom inte åt.

Bebben låg väldigt långt ner iaf.

• Linhan89
    Anonym (S) skrev 2021-01-18 14:03:40 följande:

Fick med andra barnet i 36+6, drog igång 12h senare och hon kom 37+0, ca 1 dygn efter hinnsvepningen.

Med tredje barnet gjorde man hinnsvepning dagen innan planerad igångsättning. Hade väl viss verkan eftersom tappen gick från lång, hård, bakåtlutad och 1 cm öppen, till kort, mjuk och 5 cm öppen till dagen efter när jag kom in för igångsättning.

Med fjärde barnet gjordes hinnsvepning morgonen i vecka 34+1. Drog igång runt 19 på kvällen. Hon var ute 01 på natten i 34+2.

Så på mig verkar det ju ha effekt.

Ja det verkar ju som att du är en av de som det fungerar bra på ! Får se om det händer något där nere för mig sen hon va där å reta, annars ska jag dit igen på torsdag å då ser man väl om något förändrats till det bättre :)
Svar på tråden Hinnsvepning