• Brumma

Umgängesresor

Menar du att barnet skall betala sina resor till dig?

Det har (naturligtvis) inget stöd i lagen - det är föräldrarna som skall stå för barnets umgängeskostnader, inte barnet själv. Sedan kan du självklart inte begära att ha umgänge om du kräver det.

Dessutom listar du lite väl många bidrag..

En 17åring får inget barnbidrag, utan studiestöd. Det är på 1250:- i månaden. Csn utgår inte för gymnasienivå (länka gärna om du har annan information).

Innackorderingstillägg torde vara på 1875:- för ert barn, om man utgår från milantalet.

"Barnet" torde alltså få ca 3000 i månaden (om boendeföräldern valt att föraöver bidragen till barnet). Det är inte sådär väldigt mkt, ÄVEN om barnet just nu inte betalar boendet på skolan. Underhållsstödet är ju inte barnets utan är till för att täcka din del av kostnaderna för barnet hos boendeföräldern.

Det vanliga är att föräldrarna antingen delar på kosnaden, eller att umgängesföräldern står för kosnaderna. När det är långa avstånd brukar man dock deka, men det beror lite på vem som flyttade från orten.

I föräldrabalken anges det att föräldrarna skall dela på kostnader för umgängesresor efter förmåga. Det står även, under kommentarer, följande beskrivning.

"Vid fördelningen av kostnaderna ska man titta på föräldrarnas ekonomiska förmåga att bidra, men huvudansvaret för kostnaderna ligger på den förälder som inte bor med barnet. Vägledning kan hämtas från fördelningen av underhållsskyldighet."

• Brumma
    Gameofthrones skrev 2021-01-13 11:58:02 följande:

Mamman ska betala erat barn bor där.

Dela på kostnaderna tillsammans alla 3.inget annat.

Vanligtvis står umgängesföräldern för större delen av kostnaderna, inte boendeföräldern. BARNET skall definitivt inte stå för umgängesresor, eller ens bli inblandad i diskussionen.

Att du överhuvudtaget föreslår det visar att du inte har kunskap i ämnet.
  • Brumma
    Gameofthrones skrev 2021-01-13 13:36:12 följande:

Just i detta fall så tycker jag att en 17 åring ska kunna försörja sig om denne har inkomster.

Man behöver inte ha nån jävla kunskap för att ha lite sund förnuft. Det är en umgängesresa, det handlar om. Inte annat. Engångskostnad.

Det är ett år tills man är myndig. Jo jag vet att föräldrarna är skyldiga till betala.

Kom inte tillrättavisa mig om kunskap av en 17 åring.

Shit,

Denne 17åring har ca 3000 i månaden, pengar som normalt skall täcka mat, husrum, kläder, skolmaterial, nöjen, resor, mobil osv. Om inte ungdomen får tillskott av mamman vill säga.

I nuläget är boendet stängt men det är ännu inte beslutat från csn om innackorderingstillägget skall återbetalas. Det är alltså inga pengar TS - eller ungdomen - vet kommer finnas kvar.

Då återstår studiebidraget på 1250:-

Nu vet inte jag var i landet TS och barnet bor, men 40 mil långa resor är inte gratis, inte heller mobilabonemang, kläder, nöjen, kroppsvård osv (som sagt, om nu inte mamman ser till att sådant betalas).

Engångskostnad? Enligt TS gäller det varsnnan helg, dvs återkommande kostnader en tid framöver, så länge internatet är stängt. Det innebär fyra resor i månaden, a 40 mil..

Föräldrarna är skyldiga att betala även efter barnet fyller 18, så länge gymnasiestudierna påfår (dock max till 21 års ålder)

Sunt förnuft i all ära, men det är inte vad du visar här. Hur skall barnets 1250:- i månaden täcka allt som normalt betalas för de pengarna, om barnet dessutom skall betala sina umgängesresor?

Om du inte vill bli tillrättavisad (ifrågasatt..) så börja med att tänk efter vad dina svar innebär.
  • Brumma
    Brumma skrev 2021-01-13 14:09:45 följande:

Denne 17åring har ca 3000 i månaden, pengar som normalt skall täcka mat, husrum, kläder, skolmaterial, nöjen, resor, mobil osv. Om inte ungdomen får tillskott av mamman vill säga.

I nuläget är boendet stängt men det är ännu inte beslutat från csn om innackorderingstillägget skall återbetalas. Det är alltså inga pengar TS - eller ungdomen - vet kommer finnas kvar.

Då återstår studiebidraget på 1250:-

Nu vet inte jag var i landet TS och barnet bor, men 40 mil långa resor är inte gratis, inte heller mobilabonemang, kläder, nöjen, kroppsvård osv (som sagt, om nu inte mamman ser till att sådant betalas).

Engångskostnad? Enligt TS gäller det varsnnan helg, dvs återkommande kostnader en tid framöver, så länge internatet är stängt. Det innebär fyra resor i månaden, a 40 mil..

Föräldrarna är skyldiga att betala även efter barnet fyller 18, så länge gymnasiestudierna påfår (dock max till 21 års ålder)

Sunt förnuft i all ära, men det är inte vad du visar här. Hur skall barnets 1250:- i månaden täcka allt som normalt betalas för de pengarna, om barnet dessutom skall betala sina umgängesresor?

Om du inte vill bli tillrättavisad (ifrågasatt..) så börja med att tänk efter vad dina svar innebär.

Ser att jag skrev mamman, självklart skall det vara boendeföräldern. Fick "mamman" från första inlägget (inte från TS) och jag blandade ihop det med vad TS skrev.
  • Brumma
    Anonym (Hur länge) skrev 2021-01-13 15:39:55 följande:

Jag betalar gladeligen resor mellan skolan och mitt hem, men inte när det andra föräldern vill att barnet ska vara där under distansundervisningen för att hen ska kunna få ut underhåll. Den resan vill jag inte stå för längre

Fast det spelar ju egentligen inte så stor roll vad den föräldern vill eftersom barnet är skrivet där och har bott heltid hos den föräldern. Så situationen har inte ändrats, bara återgått till hur det var innan boendet på skolan började.

Varför skulle barnets boende ändras pga detta?
  • Brumma
    Anonym (Hur länge) skrev 2021-01-13 16:30:38 följande:

Oavsett hur kort eller lång resan är så betalt barnet exets bensin för att det inte finns pengar. Om vi kör 30 mil och exet 10 så är det barnet som förväntas tanka åt exet med sitt kort och vi får köra längst men när jag föreslår att barnet ska åka tåg och boka sin biljett själv (vilket skulle bli billigare) får jag kalla handen om inte jag bokar och betalar HELA resan tur och retur

Jättetråkigt såklart.

Men vad blir bättre av att du gör likadant?

Låter boendeföräldern barnet förfoga över studiestöd, inackoderingstilläg och underhåll?

Det blir ju inte dyrare resa för att du betalar resan som att barnet gör det? Får barnet rabatt på tåget bokar du i hens namn..

Undrar fortfarande om du faktiskt har koll på barnets ekonomi, med tanke på det du skrev i TS.
  • Brumma
    Gameofthrones skrev 2021-01-14 08:59:32 följande:

Ett år till bli myndig, nästan vuxen. Lite ansvar kan man ta är det finns ekonomi hos 17 åringen.

Inte fan daltar jag med en 17 åring. Det är en engångskostnad.

På riktigt..

Jag är uppriktigt intresserad - hur får du fyra resor i månaden i flera månader till en engångskostnad?
Svar på tråden Umgängesresor