• Anonym (Sara)

Umgängesresor

Ni har alltså inget avtal om vad som gäller? I så fall är det väl att komma överens/inte komma överens vad jag kan se. I och med att barnet är nästan vuxet känns det ju inte rimligt att stämma om en sån sak.

Eftersom barnet är så gott som 18 lär det ju vara helt och hållet upp till barnet vem hen träffar, så du kan knappast kräva besök heller. Men har svårt att se att barnet heller kan kräva att du betalar resan (om inget avtal finns). Så det handlar väl rimligtvis om hur viktigt det är för dig att få besök/låta bli att betala.

Jag har själv ett vuxet barn som läser på universitetet och som jag alltså inte har något försörjningsansvar för. Nog hjälper jag ändå gärna till att betala hemresor för att underlätta de besök som jag gärna vill ha.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Hur länge) skrev 2021-01-13 15:39:55 följande:

Jag betalar gladeligen resor mellan skolan och mitt hem, men inte när det andra föräldern vill att barnet ska vara där under distansundervisningen för att hen ska kunna få ut underhåll. Den resan vill jag inte stå för längre

Ja, du väljer ju dina strider själv. Att strida mot sitt barn på grund av en sån sak känns onödig i min värld. Är det värt att ditt barn kanske väljer att sluta besöka dig?

Försök förmå exet att gå med på den gamla uppgörelsen istället som ni alltid haft tidigare.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hur länge) skrev 2021-01-13 16:30:38 följande:

Oavsett hur kort eller lång resan är så betalt barnet exets bensin för att det inte finns pengar. Om vi kör 30 mil och exet 10 så är det barnet som förväntas tanka åt exet med sitt kort och vi får köra längst men när jag föreslår att barnet ska åka tåg och boka sin biljett själv (vilket skulle bli billigare) får jag kalla handen om inte jag bokar och betalar HELA resan tur och retur

Ja, det är ju en tråkig situation, där den vuxne kräver pengar av barnet. Inte bra alls, men blir ju knappast bättre av att du gör likadant.

Det låter ju som att bästa lösningen (för barnet) är att du köper tågbiljetter direkt till barnet.
Svar på tråden Umgängesresor