Anonym (Prov) skrev 2021-01-12 17:27:51 följande:
Det du/ni först och främst får ut av en utredning är ju svar på om det skulle finnas nåt fel. Och då slipper du grubbla så mycket utan kan fortsätta försöka. I sämsta fall kanske utredningen visar att nåt faktiskt är fel och att din graviditet bara var en lyckträff. Och då vet ni det och kan gå vidare med den hjälp som erbjuds. Låt mig ta ett exempel. För många år sen lärde jag känna en kvinna här som hade PCO och mycket sällan mens. Hon blev gravid med första barnet utan ansträngning, Jag vet knappt om de försökte en gång ens. Barn 2 gick inte alls. Lika sällan mens så det var ju felet. Första barnet var en sån där otrolig lyckträff att hon hade äl just då och dessutom ett bra ägg. Cykeln därpå kanske varit äl-lös, cykeln därpå kanske uselt ägg. Och då hade det ju hunnit gå minst 1,5 år. Det blev problemet med barn nr. 2 och det krävdes IVF för att lyckas. Hänger du med? Nu behöver det absolut inte vara så för er, men om så får ni ju veta.
Spola äggledarna tror jag inte de gör på dig iom att du kunnat bli gravid. Övrigt är inte mycket som går göra om inga fel hittas. Då får man rådet att fortsätta försöka på egen hand eller remiss till IVF.
Hänger med. De tog bara upp detta med spolning av äggledare när jag pratade med dem, så jag sökte på vad det var lite och det verkade ju som många fått göra det. Men det kanske är om man inte blivit gravid alls iofs då som de lägger tid på det.
Men vad kan det vara för fel annars som de kan hitta på en sån utredning, om det är så att graviditeten bara var en ren lyckträff? Om jag har regelbunden mens varje månad, lh-stegring regelbundet och blev gravid en gång. Förstår att det kan vara svårt att svara på, men intressant att veta vad man skulle kunna förvänta sig.