• MsTintin

BIM Februari 2021 - första barnet

Jag hoppar över i denna tråd från januari-tråden. Håller tummarna att detta blir vår månad!

Kör på NC och äl-stickor från ca dag 17. Testade bisolvon förra månaden, men tänker att jag skippar det denna månad.

LISTA

KNAS2, 3/2, 31 år (7:e försöket)

MsTintin 8/2 28 år (10:e försöket)

• MsTintin
    Tekvinnan skrev 2021-01-11 12:17:41 följande:

Hej, hoppar in här, bim är egentligen imorgon 10/1 men fick blödning igår och mensliknande blödning idag (vilket jag inte fattar då mens kmr exakt vid samma cykeldag sen långt tillbaka och brukar inte få spottings innan mens) så hoppar in här. Åttonde försöket. Nästa bim 5/2. Med respekt för de som föröskt längre men har helt ärligt tappat hoppet.

KNAS2 skrev 2021-01-11 12:30:34 följande:
    Kämpa!

Jag känner samma. Har HELT tappat hoppet och då vet jag att andra försökt såå mycket längre. Bara tanken på att detta kan pågå hela året får mig att inte vilja köra vidare. Tänker också att kan sabba en relation är det detta eviga tajma de av ligga. Jag tycker det är SÅ kämpigt.

Jaja - nya tag helt enkelt!

Jag förstår hur ni känner, jag känner verkligen samma sak. Direkt efter ÄL så känner jag bara att detta kommer ändå inte gå, sen så kommer man nära BIM och börjar ändå få upp hoppet för att man får något konstigt symptom, för att sen få mens och tappa hoppet totalt. Och så repeat på det en cykel till.

Och i hopplösheten kommer också ifrågasättandet; är det fel på mig? är det fel på min partner? kommer vi någonsin lyckas?
    Det är så påfrestande. Och jag vill inte prata för mycket med min man om det, för jag vill inte att han ska tycka att jag är negativ, för han håller alltid modet uppe och försöker peppa.

Då känns det i alla fall skönt att kunna få lite utlopp för dessa känslor här, med andra som förstår vad man går igenom. Så tack för det :)

• MsTintin

Åh jag känner mig lite less. Jag brukar ha äl på dag 18-22 normalt sett, och i ett försök att vara mer chill denna cykel så väntade jag med att testa med stickor. Jag testar på cd15, lyckas misstolka testet (inser i efterhand att det var superstark streck) och nu säger NC att äl var den 20/1 (cd14) och Premom (där jag reggar ältest) säger den 22/1 (cd16). Jag och mannen hann bara mysa den 20 och den 22, så nu hoppas jag att vi inte helt missat chansen denna månad :(

• MsTintin
    KNAS2 skrev 2021-01-24 22:20:19 följande:
    Men du, nu hann mysa så att chanserna finns ju ändå attni har lyckats! Jag håller tummarna.

För mig har den eviga väntan mellan ÄL och BIM börjat, så du är inte ensam.

Jag ska försöka tänka på annat denna veckan som kommer och inte leta symtom (lättare sagt än gjort...)

Lycka till! <3
    Tack för peppen! :) 

Det är mitt mål också, sluta känna efter så mycket och bara låta tiden flyta förbi. Men som du säger, mycket lättare sagt än gjort, men jag tror på oss!

Lycka till till dig också! Solig
  • MsTintin
    Vickan31 skrev 2021-01-25 12:10:18 följande:
    Jag använder också stickor och Premom för att hjälpa mig tolka dem. Jag har läst att om det är en stegring som indikerar ägglossning så kommer värdet T/C Ratio som du ser där på höger sida att vara kring 1.0 eller högre. För mig har det stått 1.0 eller högre om strecken varit lika starka eller att det vänstra strecket är starkare.

Ibland kan jag ha 0.38 ena dagen och 1.01 redan dagen efter, medan nästa cykel sker stegringen mycket långsammare över många dagar - så det kan variera dels från person till person och dels mellan cykler för en och samma person.

Jag har, precis som du säger, läst att man har högre LH på eftermiddag/kväll vilket även stämmer för mig, så när det närmar sig förväntad ägglossning brukar jag testa en gång vid lunch och en gång på eftermiddagen (men att det ska vara minst fyra timmar mellan testen, om det går). Så jag brukar fortsätta att testa ett tag till, tills värdet brukar närma sig eller överstiga 1.0.

Som sagt, givetvis kan det här variera från person till person, men jag tänkte bara dela med mig av vad jag har läst och hur det funkar för mig :) 
    Snäckan92 skrev 2021-01-25 10:27:21 följande:

Kör med äl-stickar för första gången, bara kört digitalt från CB innan.

Känns lite oklart om jag får säga de själv.

Är inte rädd att vi missar äl, då vi ligger varje dag nu en period.

Ska ta ett test ikväll med, verkar ha högre LH på kvällen

Jag använder också Premom för att ha koll på äl-stickor, tycker att det är skönt att få hjälp att avläsa resultatet (uppenbarligen lyckas jag ju misstolka dessa ibland). Såhär ser en stegring ut för mig, i denna cykel hade jag också en ganska långsam minskning efter peak, i vanliga fall brukar den droppa snabbare.

Jag testar oftast bara en gång om dagen, vid lunch, det är oftast då jag kommer ihåg att göra det. Men det har fungerat bra för mig hittills, har hittat min peak ändå :) 

• MsTintin

Okej, nu är jag på äl+9/bim-3 och som vanligt känns det som att kroppen spelar mig ett spratt! Här kommer de symtom jag upplever hittills, delar dem mellan de som jag har varit med om i tidigare cyklar och nya.

Varit med om tidigare:

Sjukt ömma bröst
    Svag mensvärk som kommer och går
    Svagt illamående då och då
    Ont i ländryggen

Nya symtom:
    Huvudvärk, främst på kvällarna
    Väldigt känslig, började gråta igår av någonting banalt

Sedan är min temp ganska spännande just nu. Jag har de senaste 4 cyklerna haft en temp under lutealfasen på max 36,65, brukar ligga mellan 36,55-65 ungefär. Denna cykel började den på 36,55 och har sen stigit. För ca 4 dagar sen var den uppe på 36,75 och idag låg den på 36,83.

Samtidigt vågar jag verkligen inte tro något, denna månad har jag verkligen försökt att inte tänka på det. Jag har tillåtit mig själv att inte ta kosttillskott varje dag som jag gjort senaste året, jag höll på att glömma att använda äl-stickorna, etc. Det har faktiskt känts väldigt skönt :) Men nu börjar ju ändå tankarna smyga sig på...
  • MsTintin
    bananmilkshake skrev 2021-02-01 08:39:04 följande:

MsTintin, har du ny bim? Är jag ensam kvar nu på 8:e, haha :D

Ja just det, det glömde jag uppdatera! Min äl kom tidigare än vanligt denna månad, uppdaterar listan :)

KNAS, 3/2, 31 år (7:e försöket)

paperlanterns, 3/2, 32 år i feb, (2:a försöket)

Carina82, 4/2, 38 år (4:e försöket)

MsTintin 4/2 28 år (10:e försöket)

Tekvinnan, 5/2 28 år (8:e försöket)

josefinbet, 5/2, 29 år, (3 försöket)

Sockerplanta, 5/2, 26 år (5:e försöket)

Mellowjello 6/2, (7:e försöket)

NAJAO 6/2, 26 år, (4:e försöket)

Emlan93 7/2, 27 år (4:e försöket)

Violetflame 7/2, 32 år (första försöket)

Bananmilkshake, 8/2, 35 år (5:e försöket, två ma)

Mizzi26,?/2 (4:e försöket)

Ericky, 10/2, 33 år (7:e försöket)

Soff 10/2, 33 år (10:e försöket)

Link92, 10/2, 28 år (19:e försöket)

Snelponnyhest 10/2 21 år, (tredje försöket + endometrios)

Disa2021 ca 10/2, 28 år (2:a försöket)

Neongirl 11/2, 38 år (4:e försöket, ett missfall)

Sellerin 12/2, 32 år (5:e försöket)

BoringBrick92, 13/2. 28 år (4:e försöket)

Micaelaaa, 13/2 25 år (7:e försöket)

Citronkakan, 13/2, 24 år (1:a försöket)

Snäckan92, 14/2, 28 år (3e/4e försöket)

Vickan31, 14/2, 31 år (8:e försöket)

Molybden, 14/2, 26 år (8:e försöket)

Lnes3494, 15/2, 30 år (2:a försöket)

Msofie, 15/2, 25 år (12e försöket)

Mirabilis, 16/2, 32 år, (7:e försöket)

Stickling, 18/2, 33 år (8:e försöket)

iloverooti , 20/2 , 31 år , tredje försöket

Sleipnir, 20/2, 27 år, (3:e försöket)

Ellilor, 21/2, 29 år (6:e försöket)

Annne29, 22/2, 29 år, (10:e försöket)

Saora, 23/2, 31 år, (7:e försöket)

Rumpelstiltskin, 24/2 (6:e försöket)

Ninaaa1, ca 24/2, 24 år, (13:e försöket)

FilippaBark, ca 25/2, 33 år, (7 försöket)

Grapefrukt89 25/2, 31 år, (5:e försöket)

Msofia91, 26/2, 29år (7:e/8:e försöket)

VirrePirre06, 26/2, 29år (4:e försöket)

zelling, 11/2, 32 år, (11:e försöket)
  • MsTintin
    MsTintin skrev 2021-02-01 08:29:46 följande:

Okej, nu är jag på äl+9/bim-3 och som vanligt känns det som att kroppen spelar mig ett spratt! Här kommer de symtom jag upplever hittills, delar dem mellan de som jag har varit med om i tidigare cyklar och nya.

Varit med om tidigare:

Sjukt ömma bröst
    Svag mensvärk som kommer och går
    Svagt illamående då och då
    Ont i ländryggen

Nya symtom:
    Huvudvärk, främst på kvällarna
    Väldigt känslig, började gråta igår av någonting banalt

Sedan är min temp ganska spännande just nu. Jag har de senaste 4 cyklerna haft en temp under lutealfasen på max 36,65, brukar ligga mellan 36,55-65 ungefär. Denna cykel började den på 36,55 och har sen stigit. För ca 4 dagar sen var den uppe på 36,75 och idag låg den på 36,83.

Samtidigt vågar jag verkligen inte tro något, denna månad har jag verkligen försökt att inte tänka på det. Jag har tillåtit mig själv att inte ta kosttillskott varje dag som jag gjort senaste året, jag höll på att glömma att använda äl-stickorna, etc. Det har faktiskt känts väldigt skönt :) Men nu börjar ju ändå tankarna smyga sig på...
    Glömde ytterligare ett symtom (som jag haft tidigare) - spottings. Fick i lördags och även igår, bara lite grann.
  • MsTintin
    KNAS2 skrev 2021-02-01 09:53:29 följande:
    Jag håller tummarna för dig!!

Jag har BIM den 3:e men känner inte direkta symtom mer än ömma bröst. Tog ett gravtest imorse, som var kanonnegativt. Så jag har tappat hoppet.
    Tappa inte hoppet, det är ju 2½ dag kvar till bim, allt kan hända! :) 
  • MsTintin

Blä, idag har jag en dålig dag :( Bim idag, imorgon eller fredag beroende på vilken app man tittar i och min temp sjönk lite imorse, så mensen är nog snart på g.

Har börjat kolla upp fertilitets-kliniker eftersom vi snart har försökt i ett år. Känns deppigt bara det, även om det är fantastiskt att man kan få hjälp när det behövs.

Det känns liksom så orättvist när man verkligen gör allt för att det ska funka, jag röker inte, jag dricker inte alkohol, jag tränar regelbundet, jag har slutat med socker och försöker att äta en mer varierad kost.

Börjar undra om det kan vara så att min mans pungbråck som han haft sen han var i tonåren kanske ändå spökar och påverkar hans spermier. Har någon av er hört något om det?

Sorry, för depp-inlägg, men jag är väldigt tacksam att detta forum finns där man kan få ur sig sina tankar och funderingar :)

• MsTintin
    MsTintin skrev 2021-02-03 08:43:09 följande:

Blä, idag har jag en dålig dag :( Bim idag, imorgon eller fredag beroende på vilken app man tittar i och min temp sjönk lite imorse, så mensen är nog snart på g.

Har börjat kolla upp fertilitets-kliniker eftersom vi snart har försökt i ett år. Känns deppigt bara det, även om det är fantastiskt att man kan få hjälp när det behövs.

Det känns liksom så orättvist när man verkligen gör allt för att det ska funka, jag röker inte, jag dricker inte alkohol, jag tränar regelbundet, jag har slutat med socker och försöker att äta en mer varierad kost.

Börjar undra om det kan vara så att min mans pungbråck som han haft sen han var i tonåren kanske ändå spökar och påverkar hans spermier. Har någon av er hört något om det?

Sorry, för depp-inlägg, men jag är väldigt tacksam att detta forum finns där man kan få ur sig sina tankar och funderingar :)

Ibland känns det skönt att ta action på något så man får tillbaka en liten känsla av kontroll :P

Har bokat in en undersökning för min man på Urologmottagning redan på fredag, känns skönt att kunna kolla upp om hans åderbråck faktiskt påverkar hans spermieproduktion/kvalitet :)
  • MsTintin

Där kom mensen och med den, mensvärken från helvetet :( Det är verkligen som att kroppen säger fuck you deluxe med detta...

Vi skippar förmodligen att försöka nästa månad, både för att få chilla lite och slippa tänka på det, samt delvis för att det inte känns superkul med eventuell bebis runt jul :)

Blir i alla fall ett samtal med fertilitetskliniken idag för att se vad som krävs för att få komma in på utredning :)

Lycka till ni andra, håller tummarna för att det går för er denna gång!

• MsTintin
    Disa2021 skrev 2021-02-04 08:48:24 följande:
    Gör precis som ni känner. Det är verkligen inget fel att få bebis sent på året tycker jag. Men känner du så, så självklart gör er paus! Lyssna på hjärtat och magen. Lycka till hos kliniken! <3 
    Nej absolut inte, det största anledning är ju att jag känner att mitt psyke behöver en paus från barnaskapandet ett litet tag :) Skulle det vara så att det magiskt tar sig ändå så kommer jag ju inte bli något annat än överlycklig, jag orkar bara inte planera runt detta just nu...
    bananmilkshake skrev 2021-02-04 08:55:54 följande:

Sitter också här och väntar på att den ska braka lös. :( Vad bra med fertilitetsklinik! Jag kommer antagligen att ringa vården på måndag. Jag kommer ljuga om att jag fått ett tredje missfall om det krävs, vi vågar inte vänta längre. Jag vet inom mig att nästa gång kommer bli missfall ändå. 

Lycka till idag! <3 <3 

Lycka till till dig också, jag förstår din känsla och hoppas att ni kan få hjälp :)
  • MsTintin
    Sellerin skrev 2021-02-04 19:29:19 följande:

Tråkigt... vi kmr troligtvis också chilla lite nästkommande månader, kan väl vara bra att byta taktik om inte annat, tänker jag! Men bebis runt jul? Mens idag 4/2 skulle väl betyda bebis ca 4/11? Man räknar väl 9 mån från senaste mensen? Men ja, även november är ju nära jul såklart :)

Om du vill får du gärna berätta vad kliniken sa till dig :)

Jamen det har du rätt i, vad bra att jag kan räkna :'D

Vi har fått tid hos kliniken i början av mars, får se vad det resulterar i.

Jag har liksom hunnit smälta att vi har svårt med detta, så för mig känns det mest skönt att vi kan få hjälp att kolla om det finns några problem. Men min man verkar ha slagits av detta först nu, när jag tog upp hans bråck, så han har varit väldigt ledsen och nere de senaste två dagarna :(

Han (som f.ö. varit den som sagt åt mig att inte tänka katastroftankar etc.) har nu börjat tänka att det kanske är hans fel och att han kanske inte kan ge mig ett barn osv. Så nu har vi helt nytt roller och det är jag som får trösta och peppa honom istället.

Varför behöver det vara så svårt för?
Svar på tråden BIM Februari 2021 - första barnet