• lövet2

Hjälp! Min 1,5 åring slåss !!

Han är 1 år. När han blir arg kan han inte säga "Nu är jag jättearg för att ...". Det en arg eller frustrerad 1-åring gör i stället är att slå, bita, putta, stampa med fötterna eller kanske gallskrika. Vad ska ett stackars barn annars göra när han blir arg? Det är fullt normalt och något de flesta barn gör, utom de riktigt ängsliga barnen som är rädda för allt - även sina egna känslor.

Ni måste vara beredda på att när han blir upprörd, då gör han något. Kastar sig omkull, slår någon eller något eller vad han nu kan hitta på. Var beredda och uppmärksamma! Slår han, så fånga bara hans arm i luften så han hindras. Skriker han, så håll för era öron. Kastar han sig, så se till att han inte skadar sig. Svårare än så är det inte. Han kommer att lära sig prata och uttrycka sin ilska på det sättet. Han kommer att lära sig att man inte får slåss, men det blir när han blir äldre. Just nu är han för liten och kan inte hejda sig även om han fattar att ni blir arga.

Jag har aldrig sagt nej till mina barn före 2 års ålder. Aldrig höjt rösten. Jag har bara sett till att hindra dem från att skada sig själva eller andra. Många tycker det är jättekonstigt, men faktum är att de alla lärt sig uppförande i precis samma ålder som alla andra.

Svar på tråden Hjälp! Min 1,5 åring slåss !!