Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Funderar på att skaffa en mops!

Det är ju en väldigt sjuk ras där många har problem att andas, har du koll på det?

• Jemp
    Cat's eye skrev 2021-01-08 17:38:31 följande:

Ja, såklart vet jag om det.

Ok, då borde det väl vara självklart (om man nu ändå väljer att stödja det) att det viktigaste är att välja uppfödare med omsorg; nån som erkänner problemen, har en plan för det och väger hälsa högre än utställningsresultat. Med långnosade djur och såklart övriga hälsotester gjorda.

Viktigast som ägare är en rejäl buffert för operationer som inte täcks av försäkring, att anpassa sig så hunden inte blir överhettad, tidigt introducera tandvård etc.

Jättetrevliga hundar de jag träffat, och arbetsvilliga så länge fysiken tillåter.
  • Jemp

Börja med att bestämma vad du vill göra med hunden och i vilken mängd. Fundera också över storlek och pälsvård.

Mops och schäfer är ju nästan så olika det kan bli.

• Jemp
    Cat's eye skrev 2021-01-09 01:38:16 följande:

Jag har självklart läst på om samtliga raser. Anledningen till att jag först skriver mops, sedan flatte och schäfer är på grund av att jag kan tänka mig en hund som enbart är till för sällskap men jag kan också tänka mig en hund som behöver arbeta mycket, för det är jag villig att göra! Så det spelar liksom ingen större roll där. Då är det viktigare att de inte har för mycket hälsoproblem osv, därav tvivlar jag på mops.

Välj en frisk sällskapsras så kan du träna alla grenar utan att ha det stora behovet och drivet som brukshundar har.
Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!