Cat's eye skrev 2021-01-08 19:38:38 följande:
Vad säger ni om flatcoated retriver?
Har spenderat mycket tid med en sådan tidigare och jag älskade den verkligen. Blev väldigt fäst vid den. Det enda dåliga med den hunden var att den var så sjukt livlig (kunde knappt varva ner alls) och den hade väldigt svårt för att vara ensam. Som jag förstått det så är detta vanligt inom just den rasen?
Det är min erfarenhet av flat också. Gillar du dem i övrigt så skulle jag rekommendera en golden retriver dem har samma egenskaper som en flat men jag upplever den som lugnare. Har haft två egna. Inom golden finns det som två grenar. Den mörkare är mot jakt, är mindre i storleken och inte lika sönderavlad som den ljusa/vita golden som är avlad mot utställning. Jag har haft en av varje och båda var fantastiska. Men då många hundraser är sönderavlad vilket innebär sjukdomar och andra hälsoproblem så hade jag valt en jaktgolden. Min nästa hund kommer nog bli en sådan. Just nu har jag en rhodesian ridgeback. Underbar ras men ej en första hund då dem är krävande i uppfostran.
Det som är bra att tänka på när man ska välja ras är:
Aktivitetsnivå - vad vill du göra med hunden? Sällskap, hundsporter eller annan träning?
Päls - hur mycket tid eller pengar vill du lägga på pälsvård?
Storlek - alla storlekar har sina för och nackdelar. Små raser är tandproblem och att knäskålen hoppar ur led (patellaluxation). Stora hundar lever i regel kortare tid. Beroende på storlek så medför det sina problem men vanligt med ledproblem.
Avel - som jag nämnt tidigare ju vanligare rasen är ökar risken för sjukdomar. Så gott som alla raser har något problem så läs på om det. Tex min hunds ras kan få problem pga av deras ridge (dem har en rand på ryggen där håret ligger i motsats riktning). Jag läste på om detta innan jag köpte min hund. Han föddes även utan denna ridge vilket många veterinärer varit positiva över. För mig var det ett ekonomiskt val då han blev billigare för att alla ridgebacks som föds utan ridge eller en felaktig ridge får en avelsspärr på sig.