Inlägg från: Cat's eye |Visa alla inlägg
  • Cat's eye

Funderar på att skaffa en mops!

Jag går i tankarna att skaffa hund inom en snar framtid och funderar på en mops! Är 20 år, har aldrig ägt en hund själv. Jag tycker att mopsar är så söta och otroligt charmiga. Tror att en mops skulle passa mig utmärkt som en förstagångshund. :)

Ni som har en mops/har haft, vad har ni att säga om rasen? Hur är det att äga en mops? Vad är bra/mindre bra med dem? Vad tycker ni är viktigt att tänka på? Hur brukar ni aktivera dem, bortsett från promenader? Hur gamla brukar de bli?

• Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!
  • Cat's eye
    Jemp skrev 2021-01-08 17:36:31 följande:

Det är ju en väldigt sjuk ras där många har problem att andas, har du koll på det?

Ja, såklart vet jag om det.
  • Cat's eye

Tips på någon annan hundras som ni kan rekommendera? Det behöver inte vara enbart en sällskapshund. Är även intresserad av spår, sök osv, apportering, rapport med mera. :)

Bichon havanais vill jag inte ha (tycker tyvärr inte om deras utseende alls). Såklart ska man inte bara gå efter utseendet men vill ju ändå tycka att rasen är fin och söt.

• Cat's eye

Vad säger ni om flatcoated retriver?

Har spenderat mycket tid med en sådan tidigare och jag älskade den verkligen. Blev väldigt fäst vid den. Det enda dåliga med den hunden var att den var så sjukt livlig (kunde knappt varva ner alls) och den hade väldigt svårt för att vara ensam. Som jag förstått det så är detta vanligt inom just den rasen?

• Cat's eye
    Anonym (Dss) skrev 2021-01-08 20:25:38 följande:

Om du gillar den där lite flamsiga och godhjärtade mentaliteten så kan du kika på spanielraserna, många av dem funkar utmärkt i ett aktivt sällskapshundsliv och kan bli väldigt bra i spår/sök om man vill träna/tävla. Livliga men de allra flesta av dem har lite lättare att slappna av när det är lugnt runtom och är i regel mer självständiga än en flat. Jag har irländska settrar (och beaglar) och om jag någonsin skaffar valp igen så vill jag behålla just ettrarmas mentalitet men gå ner lite i storlek och aktivitetsnivå, kikar på springer spaniel, cocker spaniel och welsh springer spaniel.

Har bara lite svårt för utseendet på spanielraserna. :/

Vad säger ni om schäfer?
  • Cat's eye

Jag har självklart läst på om samtliga raser. Anledningen till att jag först skriver mops, sedan flatte och schäfer är på grund av att jag kan tänka mig en hund som enbart är till för sällskap men jag kan också tänka mig en hund som behöver arbeta mycket, för det är jag villig att göra! Så det spelar liksom ingen större roll där. Då är det viktigare att de inte har för mycket hälsoproblem osv, därav tvivlar jag på mops.

Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!