• Anonym (Christian)

Sexlöst förhållande

Jag ger upp nu. Vi har varit tillsammans i nio år. Vi är båda runt 40, har barn, tränar, umgås med vänner osv. Vi är aktiva och engagerade i det mesta utom i vårt eget förhållande. Jag har tagit initiativ till parterapi, varit hos sexolog och själv tagit hjälp av terapeut för att vårt förhållande ska fungera. Min uppfattning är att hon tror att förhållandet sköter sig självt automatiskt. Jag anser att man måste jobba aktivt för att hålla liv i förhållandet. Hon tycker att förhållandet är bra och hon är nöjd som det är. Vårt sexliv är så gott som obefintligt. De få gånger vi har sex är det under täcket, liggandes i sked, med släkt lampa. Det finns noll intresse att testa nya grejer. Inombords dör jag långsamt. Vi pratar mycket med varandra och hon pratar av sig medan jag aktivt lyssnar. Hon vet att jag är missnöjd med vårt sexliv men hon tycker inte att det är dåligt och förstår inte hur jag kan vara missnöjd. Det blir väldigt mycket skuld när vi pratar om vårt sexliv och det slutar med att jag känner mig äcklig och får be om ursäkt för mina snuskiga fantasier. Hon får för sig ibland att jag skulle vara otrogen mot henne och då bli hon svartsjuk och kontrollerande. Jag är inte otrogen man vad tror hon? Hon vill inte förändra något, allt är bra och hon är nöjd, då finns inga problem. Hon är en fantastisk fru och mamma och har många bra egenskaper men även sexet behöver fungera. Jag älskar sex och det betyder mycket för mig. Jag mår bra av sex men nu finns inte ens sex som en ventil längre. Hon vill bli förförd, fokus ligger på hennes njutning. Det får inte vara ansträngande på något sätt. Jag förför gärna men att lägga ner en hel dags eller veckas bearbetning på något som kanske eventuellt slutar med att ligga sked under täcket med släkt lampa börjar bli långtråkigt. Vi njuter inte tillsammans. De första tre åren hade vi ett väldigt bra sexliv sedan dess har det bara gått utför. Nu har jag tappar lusten helt och hållet. Jag blir inte ens kåt längre. Jag vet inte om jag skulle bli kåt av någon annan kvinna, oavsett så känns det hopplöst. Jag har alltid varit en sexuell person som kunnat njuta av sex. Jag har alltid känt mig sexig och attraktiv. Ska det vara såhär? Är det bara jag som känner såhär?

• Svar på tråden Sexlöst förhållande
  • Anonym (Vågad kvinna 40)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 13:33:50 följande:
    Fast kvinnlig orgasm existerar ju knappt, iaf inte vid sex. Är väl bara en liten procent av den kvinnliga befolkningen som kan få orgasm vid sex. Jag har aldrig fått det och ser därför inte riktigt tjusningen med sex, annat än att skaffa barn då, då kan jag tänka mig att ha sex ofta. Annars är det ganska meningslöst.
    Jag antar att du med ?sex? menar vaginalt samlag. Vad jag har läst så kan ca en tredjedel av alla kvinnor få orgasm genom vaginal penetration. Och många som tror att de inte kan det, kan nog det egentligen. Jag trodde i många i år att jag inte kunde det, men det visade sig plötsligt att jag faktiskt kunde.

Sedan är ju sex så mycket mer än vaginal penetration. Om man inte kommer under samlag, får man be sin partner stimulera en på något annat sätt, t.ex. med mun och tunga. Så gott som alla kvinnor kan ju komma genom klitorisstimulans, så man bör absolut inte ignorera klitoris under sex.

Sex handlar inte heller bara om orgasm. Sex är så mycket mer, kåthet, kroppskontakt osv. Om man tycker att allt sex som inte leder till orgasm är meningslöst, ja, då förstår jag att man inte gillar sex.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Vågad kvinna 40) skrev 2021-01-10 13:57:02 följande:

Jag antar att du med ?sex? menar vaginalt samlag. Vad jag har läst så kan ca en tredjedel av alla kvinnor få orgasm genom vaginal penetration. Och många som tror att de inte kan det, kan nog det egentligen. Jag trodde i många i år att jag inte kunde det, men det visade sig plötsligt att jag faktiskt kunde.

Sedan är ju sex så mycket mer än vaginal penetration. Om man inte kommer under samlag, får man be sin partner stimulera en på något annat sätt, t.ex. med mun och tunga. Så gott som alla kvinnor kan ju komma genom klitorisstimulans, så man bör absolut inte ignorera klitoris under sex.

Sex handlar inte heller bara om orgasm. Sex är så mycket mer, kåthet, kroppskontakt osv. Om man tycker att allt sex som inte leder till orgasm är meningslöst, ja, då förstår jag att man inte gillar sex.

Ja sex är väl främst penetration. Oj, en tredjedel, så många?! Jag känner ingen som får orgasm vid sex.

Såklart att sex inte bara är orgasm, men för mig som inte blir kåt längre, oftast får ont vid sex och inte får orgasm vid sex så är sex ganska så meningslöst ja.
  • Anonym (samma)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 13:37:10 följande:
    Varför tror du min partner vet om att jag ställer upp, det säger man väl inte eller?

Vet inte, kanske beror på p-piller, stressad av jobbet, känt mig allmänt nedstämt nu ett tag. Ingen aning varför jag inte är kåt längre, varit så länge nu så funderar inte ens på det längre. Ser det som normalt.
    Både för din egen och din partners skull är det bättre att försöka få tillbaka lusten istället för att fejka. I längden tror jag att det är svårt att dölja att man bara har sex för att ställa upp och det är ingen bra grund för ett förhållande att vara oärlig och låta bli att kommunicera.
  • Anonym (samma)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 14:02:54 följande:
    Ja sex är väl främst penetration. Oj, en tredjedel, så många?! Jag känner ingen som får orgasm vid sex.

Såklart att sex inte bara är orgasm, men för mig som inte blir kåt längre, oftast får ont vid sex och inte får orgasm vid sex så är sex ganska så meningslöst ja.
    Om du får ont vid sex kan det leda till kroniska problem om du fortsätter ställa upp utan att ha lust.
  • Anonym (Men)
    Anonym (samma) skrev 2021-01-10 14:15:06 följande:

Om du får ont vid sex kan det leda till kroniska problem om du fortsätter ställa upp utan att ha lust.

Jo det vet jag, men finns liksom inte så mycket att göra åt det. Jag vill inte neka min partner sex.
  • Anonym (Men)
    Anonym (samma) skrev 2021-01-10 14:13:07 följande:

Både för din egen och din partners skull är det bättre att försöka få tillbaka lusten istället för att fejka. I längden tror jag att det är svårt att dölja att man bara har sex för att ställa upp och det är ingen bra grund för ett förhållande att vara oärlig och låta bli att kommunicera.

Lusten är nog omöjlig att få tillbaka, vet ju som sagt inte ens vad det beror på. Det man inte vet mår man inte dåligt av.
  • Anonym (samma)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 14:18:18 följande:
    Lusten är nog omöjlig att få tillbaka, vet ju som sagt inte ens vad det beror på. Det man inte vet mår man inte dåligt av.
    Du har redan nämnt möjliga orsaker (preventivmedel, stress). Du skulle kunna söka professionell hjälp för att ta reda på orsaken, t.ex. gå till läkare och kolla hormonerna eller byta p-medel. Du kanske inte mår dåligt nu, men i längden kan dina problem bli till problem i förhållandet.
  • Anonym (Men)
    Anonym (samma) skrev 2021-01-10 14:34:32 följande:

Du har redan nämnt möjliga orsaker (preventivmedel, stress). Du skulle kunna söka professionell hjälp för att ta reda på orsaken, t.ex. gå till läkare och kolla hormonerna eller byta p-medel. Du kanske inte mår dåligt nu, men i längden kan dina problem bli till problem i förhållandet.

Varken p-medel lr stress kan jag göra något åt. Jag vill inte bli gravid och jag måste jobba. Hormonerna har jag kollat upp vid ett flertal tillfällen.

Varför ska mina problem bli till problem i förhållandet?
  • Anonym (Vågad kvinna 40)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 14:02:54 följande:

Fast sex ÄR ju inte bara penetration. Om du får ont av penetration, och inte får orgasm av det, så kanske klitorisstimulans funkar bättre för dig? Med din partners fingrar och/eller tunga.
  • Anonym (samma)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 14:38:08 följande:

Varken p-medel lr stress kan jag göra något åt. Jag vill inte bli gravid och jag måste jobba. Hormonerna har jag kollat upp vid ett flertal tillfällen.

Varför ska mina problem bli till problem i förhållandet?

Om din partner märker av ditt bristande intresse för sex, vilket jag är ganska säker på att han förr eller senare kommer att göra, så blir det ett problem för honom och därmed också för förhållandet. Kanske blir han en av dem som beklagar sig anonymt i trådar på FL.

Varför kan du inte pröva ett annat preventivmedel?
Svar på tråden Sexlöst förhållande