Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Tröttheten....

Låter riktigt jobbigt att vara så himla trött! Jag tycker att det låter som mer trötthet än normalt vid graviditet. Har du kollat järnvärdet? Med tanke på att du får huvudvärk också. Har du varit trött hela graviditeten heller har det kommit nu? Tänker om det kan vara urinvägsinfektion på väg till havandeskapsförgiftning med tanke på huvudvärken?

En annan sak som kan vara bra att kolla upp är sköldkörteln. Fram till v12 producerar inte fostret eget hormon så de tar från mamman. Orkar då inte mammans sköldkörtel med kan man behöva hjälp av lite levaxin. Väldigt vanligt bland gravida faktiskt. Trötthet och frusenhet är två vanliga symtom. Det man ska kolla är TSH. Normalvärde inom sjukvården är 2-4. Men som gravid, vilja bli gravid är ett värden mellan 1-1,5 att föredra.

Prata med din bm igen och rådgör med henne och se om hon kan hjälpa dig med lite tester.

Obs, är inte sjukvårdsutbildad utan pratar från egen erfarenhet.

• Anonym (G)
    minnie768 skrev 2021-01-08 09:12:19 följande:

Tack för ditt svar!

Jag kollade järnvärdet på 9+5 och då var det ok, men bm ville att jag skulle börja med järntabletter runt v20 men inte varje dag för sånt behov hade jag inte. Huvudvärken är svår att ta hänsyn till med tanke på ex havandeskapsförgiftning eftersom jag har min migrän i botten som ställer till det. Migränen gör att jag betydligt mer huvudvärk än "normalt" eftersom jag inte kan ta mina vanliga mediciner pga graviditeten :/

Även sköldkörteln kontrollerades då 9+5 och det var ok fick jag höra, inget mer. Ska ta upp detta med bm när jag ringer. Tack igen!

Toppen att dina värden är kollade! Fråga om värdet på tsh, det kan vara så att du ligger inom normalspannet men på den högre delen. Då kan det hjälpa med levaxin ändå. Det låter jobbigt med migränen. Den kan definitivt påverkas av graviditetshormoner. Har du inte fått hjälp med andra tabletter som du man ta vid graviditet? Har du tänkt att amma? Då är det också väldigt mycket hormoner i omlopp så det kan vara bra att kolla upp vad du kan ta under den perioden också. Med en liten kan man tyvärr inte gå o vila som man själv vill Hade en kompis som hade väldiga problem med migrän under och efter graviditet. Tror hon fick nån form av nässpray + tabletter.

Tycker absolut att du ska prata med din bm o inte vänta på nästa tid. Hoppas att det ordnar sig!
Svar på tråden Tröttheten....