Daltande med kräsna barn
Min sambo har två barn sen tidigare och de är inte här så himla ofta. Men när de väl är här är det alltid mycket problem med maten. De är 5 och 7 år, snart 6 och 8.
T.ex. vi äter hamburgare hemma och barn 1 vill ha dressing på burgaren. Nästa gång vi gör hamburgare hemma lägger min sambo på dressing eftersom barnet ville det första gången. Barnet säger då att hamburgaren smakar äckligt pga dressingen fast att den gillade hamburgaren första gången. Ungen vägrar äta om det är dressing på.
Samtidigt ville barn 2 ha krydda på sina pommes sist och sambon slänger på det på dens pommes. Ungen säger då att kryddan inte smakar bra med bea som den doppar pommes i, och sambo får torka av varje pommes för att kryddan ska försvinna.
Det känns som att ungarna testar min sambo och hur mycket min sambo orkar dalta med maten, skrapa bort dressing/laga ny mat som ungarna vill ha. Det här sker vid varje måltid och jag själv vill bara säga att "man får inte alltid äta mat man tycker om, du kan äta ändå" för att jag själv minns inte att mina föräldrar daltade så mycket med min mat, antingen fick jag äta eller gå hungrig om inte maten dög. Jag vet inte heller hur jag ska ta upp det med min sambo att vara mer bestämd. Är det fler som har det såhär och hur gör ni? Säger ifrån eller daltar omkring?
Jag har nämligen extremt svårt att tro att barnen gör så här hos den andra föräldern till dem.