• MariaCin

KUB nackspalten

Hej,

Var på KUB imorse och fick veta att jag låg lite tidigare i graviditeten än BM:s beräkningar. Var tillräckligt långt gången för att ultraljudsbarnmorskan skulle kunna göra alla mätningar, men blodprovet (som jag tagit tre veckor tidigare) var jag tvungen att ta om. Har därmed inte fått svar på KUB än utan det får jag först nästa vecka. Hur som helst - är nu lite nojjig över nackspalten. Har tyvärr börjat googla en massa och jämföra mina ultraljudsbilder med andras och tycker att nackspalten ser lite bred ut (helt knäppt, jag vet). Ultraljudsbarnmorskan sa dock att så vitt hon kunde se nu såg allt normalt ut, men hon nämnde inget om nackspalten specifikt och jag frågade ju inte om den heller. 

Vad tror ni - hade hon sagt något om nackspalten var ovanligt bred? Vet att hon mätte allt för det var först när hon skulle gå till datorn och knappa in alla siffror som hon upptäckte att blodprovet var för tidigt taget. 

• Svar på tråden KUB nackspalten
  • Solblomma30

Ring och fråga dem vilket mått du fick? Eller kolla i journalen på 1177? Min ena son hade ett mått på 2,6 mm och mina andra barn hade ungefär 1,3-1,6 och jag såg skillnad på ultraljuden. Det syntes att nackspalten var bredare på sonens ultraljud. Han är helt frisk dock.

• MariaCin
    Solblomma30 skrev 2021-01-07 16:21:44 följande:

Ring och fråga dem vilket mått du fick? Eller kolla i journalen på 1177? Min ena son hade ett mått på 2,6 mm och mina andra barn hade ungefär 1,3-1,6 och jag såg skillnad på ultraljuden. Det syntes att nackspalten var bredare på sonens ultraljud. Han är helt frisk dock.

Har försökt kolla journalen men det har inte dykt upp något där än. 2,6 mm är väl dock inom normalspannet? :)
  • MariaCin
    Solblomma30 skrev 2021-01-07 16:21:44 följande:

Kan ju tillägga att detta är mitt första barn så har inget att jämföra med. Har bara googlat på bilder och försökt bedöma med ögonmått vilket rent logiskt inte känns särskilt säkert såklart.

Men som sagt - borde inte ultraljudsbarnmorskan sagt något om den var ovanligt bred? Har läst andra KUB-berättelser och där verkar de flesta säga till direkt vid mätning om det avviker.
  • Anonym (Lilly)

Jag fick 1:2 när jag gjorde kub för ett par år sen. Det var mest pga nackspalten som jag tror var 3,5. Sen drog även mitt blodprov ner resultatet.

Gjorde fostervattenprov som visade att han var frisk. Fick extra ultraljud på hjärta och tillväxt men allt var bra. Helt frisk kom han ut! :)

• Anonym (K)
    MariaCin skrev 2021-01-07 16:36:59 följande:

Har försökt kolla journalen men det har inte dykt upp något där än. 2,6 mm är väl dock inom normalspannet? :)

Ja det är normalt. Självklart kan en ej insatt mäta nackspalten med ögat. Säger ju sig självt. Sluta nojja.
  • Solblomma30
    Anonym (K) skrev 2021-01-07 18:12:19 följande:

Ja det är normalt. Självklart kan en ej insatt mäta nackspalten med ögat. Säger ju sig självt. Sluta nojja.

Gud vilken märklig kommentar. 2,6 mm är inom normalspannet fast på den övre delen av normalt. Jag fick göra NIPT pga den nackspalten, fick 1:400 i risk. Och det går visst att se skillnad mellan en 1,3 mm bred nackspalt och en 2,6 mm bred nackspalt. Tro mig. Bilden är ju enormt uppförstorad och en 1,3 mm bred nackspalt ser väldigt tunn ut. En på 2,6 ser lite tjockare ut. Inte enormt tjock, men det syns definitivt att den är tjockare. Så lägg av att dumförklara.

Med det inte alls sagt att TS behöver oroa sig. Men visst kan man ana sig till bredden på nackspalten med blotta ögat även om man inte är utbildad inom ultraljud.
  • MariaCin

Tack för svar alla. Vet dock inte om jag blev lugnare - snarare tvärt om, haha. Men ni som haft barn med bredare nackspalt - sa ultraljudsbarnmorskan det redan när hon mätte eller fick ni veta först senare i samband med sannolikhetssiffrorna? Jag fick med mig ett papper hem men där stod bara CRL & BPD - inga andra mätt. Stod även att hjärtfrekvens, fostervattensmängd & fosterrörelser var normala.

• Anonym (K)

[quote=80875770][quote-nick]Solblomma30 skrev 2021-01-07 21:26:23 följande:[/quote-nick]Gud vilken märklig kommentar. 2,6 mm är inom normalspannet fast på den övre delen av normalt. Jag fick göra NIPT pga den nackspalten, fick 1:400 i risk. Och det går visst att se skillnad mellan en 1,3 mm bred nackspalt och en 2,6 mm bred nackspalt. Tro mig. Bilden är ju enormt uppförstorad och en 1,3 mm bred nackspalt ser väldigt tunn ut. En på 2,6 ser lite tjockare ut. Inte enormt tjock, men det syns definitivt att den är tjockare. Så lägg av att dumförklara.

Med det inte alls sagt att TS behöver oroa sig. Men visst kan man ana sig till bredden på nackspalten med blotta ögat även om man inte är utbildad inom ultraljud.[/

Hon frågade om nackspalten och som du själv säger är den normal. Att DU fick göra nipt berodde på en kombination. Det var INTE enbart pga nackspalten du fick den sannolikheten. Läs på och tänk till lite.

Och nej. Varken du eller någon annan kan avgöra nackspalt från ul då den ser olika ut beroende på inställning på ul-apparaten. Prata inte om sånt du inte kan.

• Solblomma30
    Anonym (K) skrev 2021-01-08 12:35:19 följande:

[quote=80875770][quote-nick]Solblomma30 skrev 2021-01-07 21:26:23 följande:[/quote-nick]Gud vilken märklig kommentar. 2,6 mm är inom normalspannet fast på den övre delen av normalt. Jag fick göra NIPT pga den nackspalten, fick 1:400 i risk. Och det går visst att se skillnad mellan en 1,3 mm bred nackspalt och en 2,6 mm bred nackspalt. Tro mig. Bilden är ju enormt uppförstorad och en 1,3 mm bred nackspalt ser väldigt tunn ut. En på 2,6 ser lite tjockare ut. Inte enormt tjock, men det syns definitivt att den är tjockare. Så lägg av att dumförklara.

Med det inte alls sagt att TS behöver oroa sig. Men visst kan man ana sig till bredden på nackspalten med blotta ögat även om man inte är utbildad inom ultraljud.[/

Hon frågade om nackspalten och som du själv säger är den normal. Att DU fick göra nipt berodde på en kombination. Det var INTE enbart pga nackspalten du fick den sannolikheten. Läs på och tänk till lite.

Och nej. Varken du eller någon annan kan avgöra nackspalt från ul då den ser olika ut beroende på inställning på ul-apparaten. Prata inte om sånt du inte kan.

Det är ju självklart så att man får sämre siffror ju bredare nackspalt bebisen har. Större bred innebär större risk för trisomier. Sen kan ålder, vikt, blodprover osv väga upp så att man ändå får ett bra resultat. Läs på själv. Och jo, man kan visst se nackspaltens bredd med blotta ögat, inget svårt alls. Nackspalten mäts när bebisen ligger i ryggläge och man ser ungefär halva bebisen när barnmorskan/läkaren tar måtten så man kan lätt jämföra nackspaltens bredd med bebisens hela storlek. Inget svårt alls. Googla lite så ser du exempelbilder om du nu tror att det är helt omöjligt att se skillnad. Väldigt lätt att se om en nackspalt är tunn eller bred.

Svar på tråden KUB nackspalten