• Vi2Ivf

Kommer ni ta covid-19 vaccin

Hur ställer ni er till att ta covid-19 vaccinet när man skall påbörja IVF?

• Svar på tråden Kommer ni ta covid-19 vaccin
  • Bula2021
    IVF2021 skrev 2021-02-14 19:55:24 följande:

Någon som fått eller snubblat över mer information om hur klinikerna tänker kring vaccineringen?

Har pratat med en släkting som ska jobba med covid-vaccinering när fas 2 drar igång. Det är samma med Covid som övriga ?vanliga? vaccinationer: det bör gå minst två månader efter en vaccinering innan ivf.
  • IVF2021
    Bula2021 skrev 2021-02-14 22:01:11 följande:

Har pratat med en släkting som ska jobba med covid-vaccinering när fas 2 drar igång. Det är samma med Covid som övriga ?vanliga? vaccinationer: det bör gå minst två månader efter en vaccinering innan ivf.

Hade ingen aning om att det var två månader efter andra vaccin också innan IVF. Vad tänker man är grunden till rekommendationen? Förstår såklart att man ska vara försiktig! Men har aldrig hört att man ska undvika att försöka själv efter vaccination heller, bara att man inte får vara gravid vid vaccinationen.
  • Lillaälta

Pratade med Livio Gärdet om detta förra veckan. De rekommenderade mig alla dagar i veckan att ta vaccinet nu innan IVF.

• Bula2021
    IVF2021 skrev 2021-02-14 22:30:45 följande:

Hade ingen aning om att det var två månader efter andra vaccin också innan IVF. Vad tänker man är grunden till rekommendationen? Förstår såklart att man ska vara försiktig! Men har aldrig hört att man ska undvika att försöka själv efter vaccination heller, bara att man inte får vara gravid vid vaccinationen.

Vid vaccinering så får ju kroppen ta emot något den inte är van att hantera, och det är inte säkert att eventuella biverkningar märks direkt efteråt. Därav två månader som jag förstått. För min del kommer jag inte ta covid-vaccin nu i och med att vi ska starta upp ivf i vår utan vänta till efter en eventuell graviditet eftersom det i princip inte finns någon forskning alls på det vaccinet i kombination med ivf. Alla gör absolut som de känner bäst och tryggast med. Jag har full respekt för andras val men kan bara utgå från den information som jag fått.
  • IVF2021
    Lillaälta skrev 2021-02-15 07:20:00 följande:

Pratade med Livio Gärdet om detta förra veckan. De rekommenderade mig alla dagar i veckan att ta vaccinet nu innan IVF.

Tyckte de du skulle ta vaccinet och vänta två månader för att sen starta? Vaccinationsprogrammet får speeda på nu för jag vill hinna vaccineras innan start och start närmar sig plötsligt med stormsteg.
  • Clemmentina

Min klinik skriver på sin hemsida att man ska vänta två veckor efter andra dosen med att påbörja behandling. Inte läst eller hört något om 2 månader.

• Lillaälta
    IVF2021 skrev 2021-02-15 21:30:12 följande:

Tyckte de du skulle ta vaccinet och vänta två månader för att sen starta? Vaccinationsprogrammet får speeda på nu för jag vill hinna vaccineras innan start och start närmar sig plötsligt med stormsteg.

De sa inget om någon väntan. Bara att eftersom vi inväntar godkännande av remiss att jag ska ta nu. (De hade just nu väntetid på cirka 3-4veckor, men det kunde lätt ändras sa hon).
  • Bula2021
    Clemmentina skrev 2021-02-15 21:58:02 följande:

Min klinik skriver på sin hemsida att man ska vänta två veckor efter andra dosen med att påbörja behandling. Inte läst eller hört något om 2 månader.

Nordic IVF skriver så här på sin hemsida: ?Om vaccination utförs, hur länge skall man vänta innan man kan starta IVF-behandling?

Rekommendationen är att vänta 2 månader efter första dosen vaccin innan uppstart av IVF-behandling. Detta för att man ska ha hunnit utveckla ett antikroppssvar.?

Men så klart ska man lyssna på den klinik man träffar. Det viktigaste är absolut att varje person själv känner trygghet i sitt beslut, oavsett beslut :)

nordicivf.se/fragor-svar-ang-vaccinering/
  • Clemmentina
    Bula2021 skrev 2021-02-15 22:56:20 följande:

Nordic IVF skriver så här på sin hemsida: ?Om vaccination utförs, hur länge skall man vänta innan man kan starta IVF-behandling?

Rekommendationen är att vänta 2 månader efter första dosen vaccin innan uppstart av IVF-behandling. Detta för att man ska ha hunnit utveckla ett antikroppssvar.?

Men så klart ska man lyssna på den klinik man träffar. Det viktigaste är absolut att varje person själv känner trygghet i sitt beslut, oavsett beslut :)

nordicivf.se/fragor-svar-ang-vaccinering/

Då är det väldigt liten skillnad. Ivf Nordic utgår ju från första dosen medan tex Sahlgrenska utgår från andra dosen. Så det handlar om ett par veckors skillnad.

Jag kommer förmodligen börja med behandling innan jag skulle kunna få vaccin. Håller annars helt med dig! Man får utgå från kliniken man går hos och landa i sitt eget beslut.
  • Bula2021
    Clemmentina skrev 2021-02-16 07:08:56 följande:

Då är det väldigt liten skillnad. Ivf Nordic utgår ju från första dosen medan tex Sahlgrenska utgår från andra dosen. Så det handlar om ett par veckors skillnad.

Jag kommer förmodligen börja med behandling innan jag skulle kunna få vaccin. Håller annars helt med dig! Man får utgå från kliniken man går hos och landa i sitt eget beslut.

Man kan ju tycka att alla mottagningar kunde uttrycka sig lika, för enkelhetens skull. Men det är väl för mycket begärt :)
  • 3em

Någon som blev vaccinerad tidigt i år och försökt eller råkat bli gravid direkt efter?

• norrsken91
    3em skrev 2021-02-20 09:15:53 följande:

Någon som blev vaccinerad tidigt i år och försökt eller råkat bli gravid direkt efter?

Jag undrar samma sak.. vad händer om man tagit vaccin och i princip blir gravid i samma veva.
Svar på tråden Kommer ni ta covid-19 vaccin