Pottträna 3 åring
Min son är tre år och jag känner verkligen att han (vi) behöver släppa blöjan. Har försökt i omgångar sedan han var 2 men då har han totalvägrat att ens sitta på den. Nu kan jag få honom att sitta om jag är brevid och t ex läser en bok. Men under två hela dagar har vi inte prickat pottan en enda gång. Jag påminner och frågar och frågar men han behöver aldrig enligt honom. Alla gånger olyckor hänt har det varit när jag för en kort stund gått undan (toalett, plocka undan disk etc). Jag anklagar inte när det händer men brukar fråga var kisset ska komma och det vägrar han svara på. Han blir besvärad av de blöta byxorna (inga kalsonger, pösiga byxor. Han vägrar vara helt naken nedtill) Det talas om att barnet ska vara redo för det men jag tycker att det är lite konstigt att man förr i tiden alltid kunde ha barnen torra långt tidigare än snittåldern idag. Han är trots allt snart 3, 5 år.
Jag söker efter personer som varit i samma situation som kanske har råd att ge. Vad blev er lösning? Eller ska jag helt enkelt ge upp och vänta på att han blir redo. Hans syskon blev blöjfri innan tre år och påminner på inga vis om hur jag upplever det med honom.
Obs; jag ser i trådar som dessa alltid personer som berättar om att deras barn tränats på potta sedan de lärt dig sitta. Dessa kommentarer undanber jag mig då de inte hjälper mig nu. De bannorna ger jag redan mig själv.
Tack på förhand.