snedtak skrev 2021-01-10 11:42:38 följande:
Bra övning. Mitt förbehållsbelopp skulle vara 10 867 kr. Efter nuvarande matkostnader, försäkringar, TV, internet, mobil, A-kassa, CSN och "nödvändiga räkningar" skulle jag då ha 2293 kr kvar till bil, gym, sparande, kläder, nöjen, semester, underhåll & reparationer på huset m.m.
I ett sånt läge skulle jag såklart sänka matkostnaderna jämfört med idag, men det är uppenbart att vi skulle behöva göra oss av med bilen och att det inte skulle bli några semestrar eller annat nöje. Jag tror många skulle tycka det var svårt att leva på den summan i långa loppet, vilket är något helt annat än att göra det i 1-3 månader.
Precis. De flesta klarar väl en eller två månader utan problem. Man har ju mat i frysen och i skafferiet. Men sen, om det kommer något oförutsett behov, eller behov av något dyrare börjar det ta emot. Bilreparationer eller tandproblem.
Vi har levt på vårt förbehåll i 5 år snart. Eller, kanske längre, för jag hade ju en tid av ekonomiska bekymmer och sedan utmätning innan skuldsaneringen kom igång. Man lär sig att äta billigt och att inte köpa prylar och kläder man inte behöver. Och man försakar umgänge med nära och kära för man har inte råd. Man skippar fika, bio, kalas, semester. Man struntar i att ha krukväxter och man bryr sig inte om smink och parfymer. Man väljer att dra ut tänder som går sönder istället för att laga. Och man väljer att ha glugg istället för implantat. Man lär sig att uppskatta gratisaktiviteter som skogspromenader. Och man småler åt tidningarnas rubriker om hur man kan spara in pengar genom att skippa take-away latten på väg till jobbet och att ha matlåda istället för utelunchen.