• Jamesdio

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Om det ändå vore så enkelt...

Bor i ett litet samhälle med liten ICA-affär. Handlade igår och det fanns två julskinkor nedsatta till typ 36 kr/kg. Men det var för dyrt för min budget och vi vill inte äta julskinka i tre veckor.

Har man inte råd att spara har man oftast inte pengar att lägga ut för att kunna bunkra billiga varor.

• Jamesdio
    Ekdahl skrev 2021-01-04 10:41:22 följande:
    Men till Donken finns det tid och pengar...

Ju mer insatt man blir ju mer inser man att de som är fattiga ständigt lever efter behovstillfredsställelse. Och då planerar man inte, man köper skräp dyrt och skapar sig direkt korkade vanor som spel, tatueringar och rökning.
    Eh, nej. Vi äter aldrig på donken och röker och spelar inte.
  • Jamesdio
    hammarhajen skrev 2021-01-04 11:00:33 följande:
    Nu tipsade ju TS om att frysa ner julskinkan, så att man inte behöver äta upp hela direkt... 
    Och då hade jag haft två julskinkor i frysen men ingen mat att ställa på bordet.
  • Jamesdio
    Linda5 skrev 2021-01-04 14:28:55 följande:
    Det är också ett aktivt val. Är med i en skänkes grupp och fick en frysbox. 
    Det finns lösningar för att minska kostnader. Man måste däremot vilja själv.
    Fick du den hemkörd gratis med?
  • Jamesdio
    Linda5 skrev 2021-01-04 15:02:34 följande:
    Här är det ett par frysboxar i veckan som skänkes. Det är inte svårt att få i sig rätt näring om man köper kort datumvaror.
    Som jag skrivit tidigare handlar om viljan. 
    De flesta som har dålig ekonomi har inte viljan att lägga lite tid eller energi för att få det bättre. 
    Självklart är det inte enkelt att få en bättre ekonomi. Man måste faktiskt anstränga sig lite själv och inte bara förvänta sig att få allt servat.
    Var har du källan på att "de flesta..."?
  • Jamesdio
    Linda5 skrev 2021-01-04 15:02:34 följande:
    Här är det ett par frysboxar i veckan som skänkes. Det är inte svårt att få i sig rätt näring om man köper kort datumvaror.
    Som jag skrivit tidigare handlar om viljan. 
    De flesta som har dålig ekonomi har inte viljan att lägga lite tid eller energi för att få det bättre. 
    Självklart är det inte enkelt att få en bättre ekonomi. Man måste faktiskt anstränga sig lite själv och inte bara förvänta sig att få allt servat.
    Jag förstår att det är lätt att bara utgå ifrån sig själv och sin egen situation.

Men om du tänker lite så finns det många som bor i ett litet samhälle där det kanske inte ens finns en skänkesgrupp, det finns en liten affär som inte har så många kort-datum varor, det är långt till en stormarknad och man kanske inte har bil.

Vi är just nu 3 vuxna och ett barn och har ett matkonto (inkl hygien mm) på 4000 kr/mån. Om jag verkligen anstränger mig och går och handlar varje dag och köper allt med kort-datum-rea jag hittar skulle jag kanske kunna minska kostnaden med någon hundralapp per månad. Men då skulle vi tvingas att äta en massa kvarg och andra mejeriprodukter och kanske några gamla gråa  färdigrätter som jag annars aldrig köper, samt avstå ifrån "riktig" mat. Så 1200 kr på ett år. Hur snabbt så du att man skulle spara in 3 månadslöner? (Och menar man min månadslön måste man spara ihop en del.)
  • Jamesdio
    neverpreggo skrev 2021-01-04 15:59:06 följande:

Med funktionsnedsättningar kan det variera mycket vad som faktiskt tar kraft. Det är många steg i handling, matlagning som folk inte räknar med. Jag äter själv inte linssoppa och just soppor är många moment ( skulle inte göra enbart en portion när jag väl gör). Gillar man linssoppa är det ett alternativ men det finns ju mycket annat att ersätta skinkan med så lite förvirrad över det svaret.  Att hantera en stor produkt som måste tas itu med i princip direkt för att den går ut är en helt annan sak än att släpa hem ett paket linser som håller i evigheter.

Och det var väl ingen som ifrågasatte linssoppan? Håller med om att den är en bra och billig måltid (brukar variera ärtsoppan med den när sonen blir grinig eller när jag inte orkar plocka ärtskal. Förresten funkar den gamla julskinkan i ärtsoppan om man vill). Lägg till ett hembakt bröd också! 

Men äter man redan på den nivån blir det svårt att spara in.
  • Jamesdio
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:42:45 följande:
    Känner du inte till allemansrätten?

Det är just för att vi bor i Sverige som vi har dessa möjligheter.
    Tror du att du får kliva ut i vilken skog som helst och jaga eller åka ut på vilken sjö som helst och fiska för att vi har Allemansrätten?

Du glömde några detaljer som att du behöver jägarexamen och vapenlicens (och ett vapen förstås), samt jakträtt på marken du tänker jaga på. Tror man måste betala till Jägarförbundet också om man ska jaga de större viltet. Jag tror att man kan köpa mycket mat för de pengar det kostar att fixa det. För att fiska behöver man på många ställen lösa fiskekort och så behöver man ju utrustning också. Det blir många linssoppor och julskinkor.
  • Jamesdio
    Ekdahl skrev 2021-01-04 19:00:28 följande:
    Om du nu inte anser att fiske och jakt är något för dig så hitta något annat där du kan förbättra din levnadsstandard och livskvalitet. Sluta att leta ursäkter och se vad som kan göras istället.
    JAG har full koll på vad som påverkar min levnadsstandard och livskvalitet. Dåliga val och beslut historiskt har resulterat i att vi lever på existensminimum just nu. Kommer nog ha bättre ekonomi än du bara om några månader.
  • Jamesdio
    Ekdahl skrev 2021-01-05 06:16:44 följande:
    Om du nu tycker att fiske är för svårt så börja att lägga mer tid på att laga mat och att baka själv. Ger en mer aktiv livsstil, du får godare och bättre mat och dessutom sänker du sina kostnader.
    Och jag som redan bakar själv och lagar mat själv? (Har aldrig spenderat 20 kr om dagen på bröd btw). Går hundpromenader någon mil om dagen på vardagar och lite mer på helgerna. Röker inte, spelar inte, äter nästan aldrig ute (kanske en pizza någon gång per kvartal). Köper nya kläder och skor endast om det jag har går sönder. 
  • Jamesdio
    Ekdahl skrev 2021-01-05 11:33:41 följande:
    Låter bra. Det är inget fel att misslyckas. Tvärtom är det ett måste om man ska kunna lyckas. Skillnaden mellan en vinnare och en förlorare är att vinnaren misslyckas men reser sig upp, misslyckas igen men reser sig upp, misslyckas återigen men reser sig upp och lyckas. Förloraren däremot misslyckas men letar ursäkter för att behöva ta ansvar, fastnar i sina ovanor och reser sig aldrig.

Så jag önskar dig genuint lycka till i din vidare utveckling i och med att du ser misstagen som orsakat din situation.
    Men du utgår ifrån att man alltid kan resa sig. Det är inte alltid så lätt om man drabbats av sjukdom eller något annat som påverkar ens möjligheter.

För mig, som har en bra utbildning, bra jobb med bra lön och är frisk men "bara" har gjort dåliga ekonomiska val så att jag hamnat i en skuldsanering (som snart är slut) finns ju inga problem att lyckas. För andra kanske det inte ser lika bra ut.
  • Jamesdio

Jag har en utmaning till TS och de som säger att alla kan spara. 

Räkna ut med dina egna siffror hur mycket du/ni skulle få behålla vid löneutmätning. Öppna två sparkonton (eller använd två tomma sparkonton). Sätt in ALLT utom ert förbehåll på det ena sparkontot varje månad och lev på resterande belopp utan att ta ifrån sparkontot. Det som är över vid varje månads slut sätter ni på det andra kontot. Återkom sedan och berätta hur lång tid det tog att spara ihop 3 månadslöner.

Ni får inte ta ifrån det första sparkontot till något. Inte till mediciner, tandläkarbesök, reparation av hus eller bil, vinterkläder, julklappar, födelsedags presenter, resor, akut behov av nya vitvaror eller betala några räkningar som kommer plötsligt eller blir oväntat stora. Återkom och berätta hur lång tid det tog tills ni hade velat ta av dessa pengar och hur ni löste problemet.

www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html

Lycka till!

• Jamesdio
    snedtak skrev 2021-01-10 11:42:38 följande:
    Bra övning. Mitt förbehållsbelopp skulle vara 10 867 kr. Efter nuvarande matkostnader, försäkringar, TV, internet, mobil, A-kassa, CSN och "nödvändiga räkningar" skulle jag då ha 2293 kr kvar till bil, gym, sparande, kläder, nöjen, semester, underhåll & reparationer på huset m.m.
    I ett sånt läge skulle jag såklart sänka matkostnaderna jämfört med idag, men det är uppenbart att vi skulle behöva göra oss av med bilen och att det inte skulle bli några semestrar eller annat nöje. Jag tror många skulle tycka det var svårt att leva på den summan i långa loppet, vilket är något helt annat än att göra det i 1-3 månader.
    Precis. De flesta klarar väl en eller två månader utan problem. Man har ju mat i frysen och i skafferiet. Men sen, om det kommer något oförutsett behov, eller behov av något dyrare börjar det ta emot. Bilreparationer eller tandproblem.

Vi har levt på vårt förbehåll i 5 år snart. Eller, kanske längre, för jag hade ju en tid av ekonomiska bekymmer och sedan utmätning innan skuldsaneringen kom igång. Man lär sig att äta billigt och att inte köpa prylar och kläder man inte behöver. Och man försakar umgänge med nära och kära för man har inte råd. Man skippar fika, bio, kalas, semester. Man struntar i att ha krukväxter och man bryr sig inte om smink och parfymer. Man väljer att dra ut tänder som går sönder istället för att laga. Och man väljer att ha glugg istället för implantat. Man lär sig att uppskatta gratisaktiviteter som skogspromenader. Och man småler åt tidningarnas rubriker om hur man kan spara in pengar genom att skippa take-away latten på väg till jobbet och att ha matlåda istället för utelunchen.
  • Jamesdio
    Mortiscia80 skrev 2021-01-10 15:51:42 följande:
    Jag försökte mig på det där men det ges ju inget utrymme för riksnormen, alltså pengar till mat, hygienartiklar osv. Jag hittade inget ställe att fylla i sådant.
    Nej, riksnormen ska man ju inte lägga till själv. Den ingår ju i det förbehållsbelopp som du får uträknat.
  • Jamesdio
    Themis skrev 2021-01-11 16:02:00 följande:
    Låter stentufft. Och ja det är givetsvis en helt annan sak att klara en brygga av arbetslöshet eller sjukskrivning på 3-8 månader än att över flera år leva så.

Men efter fem år är väl skuldsaneringen över- eller har jag missuppfattat det?
    Din ekonomi borde väl bli "fri" igen snart då?
    Ja, den är över om tre månader och plötsligt får jag drygt 18000 kr mer per månad kvar.
  • Jamesdio
    Aniiee skrev 2021-01-10 16:15:20 följande:
    Det där blev otydligt..... tar om den sista meningen. Dvs alla räkningar förutom bostadskostnader och resor till jobbet - maten, kläderna, mobilen, ALLT.
    Fast förbehållsbeloppet är ju det man får behålla efter att kronofogden har tagit sitt. Det ska räcka till ALLT, inkl boende och resor till jobbet.
  • Jamesdio
    Themis skrev 2021-01-11 16:49:57 följande:
    Jag antar att det redan planeras för denna glädjens dag.
    Lite smått bara.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara