• Aniiee

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Ja, tanken är som sagt god, men också väldigt orealistisk, särskilt om man har ont om pengar. Bunkra kan man göra om man har pengar till övers, och framför allt plats till övers. Det spelar liksom ingen roll om den där julskinkan bara kostar 60 kr (3 kg) om det enda man har är 50 kronor per dag och ett frysfack.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2021-01-04 14:28:55 följande:
    Det är också ett aktivt val. Är med i en skänkes grupp och fick en frysbox. 
    Det finns lösningar för att minska kostnader. Man måste däremot vilja själv.
    Finns inte plats så finns det ingen plats.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2021-01-04 15:16:40 följande:

Det konstiga är att det verkar funka för en hel del medans vissa bara säger att det inte fungerar. vill man inte försöka eller orkar lägga lite tid/energi så blir inte situationen bättre. 
    Om man inte är villig att lägga lite tid eller energi på att få det bättre så gör man ett aktivt val att ha det sämre.

Det är för att det ÄR så. Det funkar för en del, men inte för andra. Så ÄR det och det kan du inte komma runt. Det handlar inte om att vara villig, det handlar om förutsättningar. Jag är fullständigt villig att åka till månen, men har jag förutsättningarna för det? Nej.
  • Aniiee

Den här tråden från TS påminner mig starkt om ett som TS skrev i en tråd för länge sedan (en tråd av en viss annan som hade 0 förståelse för andras ekonomi, ja, jag har alldels för bra minne, ska se om jag hittar det inlägget) där TS påstod sig endast lägga 1000 (eller så) kronor i månaden på mat för 5 personer, och kött och fisk ingick och påstod att alla kan göra det, men glömde alldeles bort att nämna att den låga matkostnaden berodde på att de bodde på landet och att maken både jagade och fiskade. Det kröp fram lite senare.

Som sagt, ska se om jag hittar den tråden.....

• Aniiee
    Fiona M skrev 2021-01-04 18:09:52 följande:
    Jag tänkte annars på en gammal trådstartare som menade att alla kunde åka runt på x antal affärer för att jaga extrapris och inte ville förstå att alla inte hade den möjligheten.
    Minns den också. 
  • Aniiee
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:11:39 följande:
    Fast det är ju inget som hindrar folk från att fiska och jaga själva. Hela min poäng är att det går inte att som normal människa vara fattig om man prioriterar att inte vara det och jobbar för det.

Ett exempel tycker jag är hur man handlar på Donken. Känner flera förmögna människor som har som nödmellanmål att ta hamburgare och vatten på McD. Samtidigt som socialbidragstagarna går dit och väljer menyerna.
    Du antingen skämtar aprillo eller är så verklighetsfrånvänd att det är ledsamt. Inget hindrar folk från att fiska och jaga själva, när de har svårt att få ekonomin att gå runt för maten? Jesus Amalia......
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2021-01-04 18:39:34 följande:
    Vi som vill ha mer ex samåkte till olika affärer och handlade, vi gick ihop och köpte en skrivmaskin till att skiva pålägg.

Köpte storpack och delade på, beställde kött helt och lärde oss stycka ihop m. m.
    Tror du att alla  har förutsättningarna för det?
  • Aniiee
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:42:45 följande:
    Känner du inte till allemansrätten?

Det är just för att vi bor i Sverige som vi har dessa möjligheter.
    Dags att läsa på om allemansrätten.
  • Aniiee
    Themis skrev 2021-01-04 18:57:49 följande:
    Varför argumentera med en blind om färg? 
    Nä, man kan argumentera med blinda om färg. Vet jag av erfarenhet.
  • Aniiee
    Jamesdio skrev 2021-01-05 14:52:40 följande:

Jag har en utmaning till TS och de som säger att alla kan spara. 

Räkna ut med dina egna siffror hur mycket du/ni skulle få behålla vid löneutmätning. Öppna två sparkonton (eller använd två tomma sparkonton). Sätt in ALLT utom ert förbehåll på det ena sparkontot varje månad och lev på resterande belopp utan att ta ifrån sparkontot. Det som är över vid varje månads slut sätter ni på det andra kontot. Återkom sedan och berätta hur lång tid det tog att spara ihop 3 månadslöner.

Ni får inte ta ifrån det första sparkontot till något. Inte till mediciner, tandläkarbesök, reparation av hus eller bil, vinterkläder, julklappar, födelsedags presenter, resor, akut behov av nya vitvaror eller betala några räkningar som kommer plötsligt eller blir oväntat stora. Återkom och berätta hur lång tid det tog tills ni hade velat ta av dessa pengar och hur ni löste problemet.

www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html

Lycka till!

Snabbt överslag säger mig att jag skulle kunna spara ungefär 150 kr i månaden på förbehållsbeloppet om jag inte gjorde några andra förändringar än att äta normal mat (dvs inte provlaga massa saker för jobbet och så). Så om jag sparade den summan på ett ISK och fick ett snitt av 5% årlig ränta på skiten så skulle jag ha sparat ihop tre av mina normala månadslöner EFTER skatt på 23 ÅR. Ska vi räkna före skatt så pratar vi 4-5 år till.
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2021-01-10 15:51:42 följande:
    Jag försökte mig på det där men det ges ju inget utrymme för riksnormen, alltså pengar till mat, hygienartiklar osv. Jag hittade inget ställe att fylla i sådant.
    Det fyller du inte i. Det är det som är "förbehållsbeloppet". Det vill säga, på sida 1 fyller du i om du är ensamstående eller sammanboende och om du har barn, på sida 2 fyller du i din (eller era, om ni är 2) inkomst och förmåner, på sida 3 fyller du in din boendekostnad, sida 4 fyller du i resekostnader till jobbet och kostnader för sjukdomar, och på sida 5 ser du uträkningen. Bläddrar du ner till botten ser du ordet "förbehållsbelopp". Det är pengarna som ska räcka till resten. Dvs alla räkningar förutom bostadskostnader och resor till jobbet, maten, kläderna, mobilen ALLT.
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2021-01-10 16:13:02 följande:
    Det fyller du inte i. Det är det som är "förbehållsbeloppet". Det vill säga, på sida 1 fyller du i om du är ensamstående eller sammanboende och om du har barn, på sida 2 fyller du i din (eller era, om ni är 2) inkomst och förmåner, på sida 3 fyller du in din boendekostnad, sida 4 fyller du i resekostnader till jobbet och kostnader för sjukdomar, och på sida 5 ser du uträkningen. Bläddrar du ner till botten ser du ordet "förbehållsbelopp". Det är pengarna som ska räcka till resten. Dvs alla räkningar förutom bostadskostnader och resor till jobbet, maten, kläderna, mobilen ALLT.
    Det där blev otydligt..... tar om den sista meningen. Dvs alla räkningar förutom bostadskostnader och resor till jobbet - maten, kläderna, mobilen, ALLT.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara