• Anonym (Varför?)

Så tröttsamt med folk som inte låter sina barn få en mobiltelefon,

Jag fattar inte människor som tvingar sina barn att ligga så efter den tekniska utvecklingen och som vägrar mobiler. Barn som är 8-9-10 år och inte går att ringa till. Sonen har kompisar från skolan som han kan prata med över tvspelskonsolen men inte ringa till. Hur komplicerat som helst varje gång de ska bestämma att ses, då måste de samtidigt vara inloggade på konsolen istället för att bara kunna skicka sms. 

Och om de ska träffas någonstans, som tex på fotbollsplanen, går det inte att ringa den andra och säga att man är försenad eller vad som helst.

Varför gör man det så komplicerat? Våra barn fick mobiler när de fyllde åtta år, då var de i den åldern att de började bestämma att leka med kompisar utan att föräldrar behövde tillfrågas, eller börjar röra sig mellan hem och skola på egen hand osv. 

Och det går inte att hävda att vi inte hade mobiler som små, nej men då hade alla hemtelefoner som också stod listade i telefonkatalogen... 

• Svar på tråden Så tröttsamt med folk som inte låter sina barn få en mobiltelefon,
  • Anonym (÷)

Men herregud vart är världen på väg...det går alldeles utmärkt att leva utan att vara beroende av mobiltelefon! Framförallt för barn!

• Glinda från Oz

När jag var liten var mobiltelefonerna stora som tegelstenar och inget vanligt folk hade, trots det träffades vi och hittade på saker. Det var inga problem alls. På den tiden fanns något som hete hemtelefon, idag är motsvarande grej föräldrarnas mobiler.

• Anonym (Bakåtsträvare)

Jag håller med TS. Har också svårt att förstå mig på de som ska visa sig märkvärdiga genom att neka sina barn tillgång till modern teknik. Den tekniska utvecklingen går fort och hur har dom tänkt att barnen ska hänga med i sin tid?

På 50-talet när arbetarnas barn kunde låna så många böcker dom bara ville så blev föräldrarna rädda att dom skulle bli förlästa, bortskämda, läsa sönder synen osv.

På 80-talet när videon kom blev det moralpanik för att befolkningen kunde titta på lättsam underhållning när helst de ville.

Idag lider många av svår skärmskräck och gör allt för hindra sina barn från att ta del av modern teknik.

Snart är detta glömt då nästa grej som den yngre generationen måste skyddas från är här.

• Anonym (K)
    Anonym (Bakåtsträvare) skrev 2021-01-03 01:15:00 följande:

Jag håller med TS. Har också svårt att förstå mig på de som ska visa sig märkvärdiga genom att neka sina barn tillgång till modern teknik. Den tekniska utvecklingen går fort och hur har dom tänkt att barnen ska hänga med i sin tid?

På 50-talet när arbetarnas barn kunde låna så många böcker dom bara ville så blev föräldrarna rädda att dom skulle bli förlästa, bortskämda, läsa sönder synen osv.

På 80-talet när videon kom blev det moralpanik för att befolkningen kunde titta på lättsam underhållning när helst de ville.

Idag lider många av svår skärmskräck och gör allt för hindra sina barn från att ta del av modern teknik.

Snart är detta glömt då nästa grej som den yngre generationen måste skyddas från är här.

Din attityd till andra föräldrar är beklämmande. Det kanske inte har att göra med att "visa sig märkvärdiga", har du tänkt på att det kan finnas många andra orsaker främst?

Du är inte insatt i fakta, och många med dig, men skärmtid hos små barn visar sig senare som koncentrationssvårigheter i skolan t ex. Små barn ska ha max en timme skärm om dagen, och i det ingår även TV. Det finns gott om forskning kring det här, det handlar bara om att sätta sig in i verkligheten.
  • Anonym (Hugge Korp)
    Anonym (K) skrev 2021-01-03 07:56:56 följande:

Din attityd till andra föräldrar är beklämmande. Det kanske inte har att göra med att "visa sig märkvärdiga", har du tänkt på att det kan finnas många andra orsaker främst?

Du är inte insatt i fakta, och många med dig, men skärmtid hos små barn visar sig senare som koncentrationssvårigheter i skolan t ex. Små barn ska ha max en timme skärm om dagen, och i det ingår även TV. Det finns gott om forskning kring det här, det handlar bara om att sätta sig in i verkligheten.

Men att barnet har en telefon behöver ju inte innebära att de sitter med den stup i kvarten. Våra barn har haft tillgpng till ipad och iphone sedan de var några år gamla, men under begränsad tid per dag. Att beröva barnen möjligheten till ett rikt socialt liv bara för att slippa ta fighten om skärmtid, det tycker jag är att vara lat. Våra barn leker, kommunicerar, konstruerar, är kreativa, spelar in film, lär sig spela piano, gör läsläxan med farmor mm genom sina telefoner. Jag ser inget negativt med det öht. Ingen av dem har appar i stil med tiktok, de har inga konton på facebook, youtube etc, men däremot verktyg för kreativitet, komminikation och roliga spel genom vilka de umgås med varandra. Inte minst med vänner i karantän. Vi känner en flicka som varit mer hemma än i skolan den här hösten. Telefonerna har gjort att hon ändå har kunnat leka och prata med kompisar.

En släkting köpte sin första mobil (mååånga år sedan) när hon märkte att hennes vänner träffades utan henne. Plötsligt hade folk fikat mm utan att hon tillfrågats. Sen visade det sig att de visst hade frågat, men hon var inte hemma just då och gick därför inte att nå. Detta är sitsen ni sätter era barn i om ni inte ger dem telefoner.

Visst, det funkade förr att ses spontant, vänta på varandra mm. Men det är inte förr i tiden längre och människor beter sig inte så nu. Man ringer eller sms:ar, och den som inte har telefon kommer utanför.
  • Ess

Våra barn fick telefoner när de började förskoleklass.

• Anonym (K)
    Anonym (Hugge Korp) skrev 2021-01-03 09:00:13 följande:
    Men att barnet har en telefon behöver ju inte innebära att de sitter med den stup i kvarten. Våra barn har haft tillgpng till ipad och iphone sedan de var några år gamla, men under begränsad tid per dag. Att beröva barnen möjligheten till ett rikt socialt liv bara för att slippa ta fighten om skärmtid, det tycker jag är att vara lat. Våra barn leker, kommunicerar, konstruerar, är kreativa, spelar in film, lär sig spela piano, gör läsläxan med farmor mm genom sina telefoner. Jag ser inget negativt med det öht. Ingen av dem har appar i stil med tiktok, de har inga konton på facebook, youtube etc, men däremot verktyg för kreativitet, komminikation och roliga spel genom vilka de umgås med varandra. Inte minst med vänner i karantän. Vi känner en flicka som varit mer hemma än i skolan den här hösten. Telefonerna har gjort att hon ändå har kunnat leka och prata med kompisar.

En släkting köpte sin första mobil (mååånga år sedan) när hon märkte att hennes vänner träffades utan henne. Plötsligt hade folk fikat mm utan att hon tillfrågats. Sen visade det sig att de visst hade frågat, men hon var inte hemma just då och gick därför inte att nå. Detta är sitsen ni sätter era barn i om ni inte ger dem telefoner.

Visst, det funkade förr att ses spontant, vänta på varandra mm. Men det är inte förr i tiden längre och människor beter sig inte så nu. Man ringer eller sms:ar, och den som inte har telefon kommer utanför.
    Det finns barn som lärt sig hur man använder en mobil med måtta. Tyvärr är de försvinnande få och de flesta barn blir tidigt beroende istället. Det låter jättefint när man säger att barnen kan nå varandra, skapa planer osv men man glömmer baksidan av myntet, t ex grooming, digital mobbning mm. Särskilt en smart phone är det inget barn som behöver innan de kommer upp i tonåren. Jag tror inte att föräldrar som avstår från mobiler till sina barn är lata utan att man gör det av omtanke. Däremot tror jag att de föräldrar som slår sig för bröstet att deras barn bara håller på med nyttiga saker lurar sig själva om de tror att det inte finns sätt att komma runt föräldrars överinseende blick och hålla på med saker de är alldeles för unga för, precis som barn och ungdomar i alla tider gjort.
  • Anonym (Hugge Korp)
    Anonym (K) skrev 2021-01-03 10:14:22 följande:

Det finns barn som lärt sig hur man använder en mobil med måtta. Tyvärr är de försvinnande få och de flesta barn blir tidigt beroende istället. Det låter jättefint när man säger att barnen kan nå varandra, skapa planer osv men man glömmer baksidan av myntet, t ex grooming, digital mobbning mm. Särskilt en smart phone är det inget barn som behöver innan de kommer upp i tonåren. Jag tror inte att föräldrar som avstår från mobiler till sina barn är lata utan att man gör det av omtanke. Däremot tror jag att de föräldrar som slår sig för bröstet att deras barn bara håller på med nyttiga saker lurar sig själva om de tror att det inte finns sätt att komma runt föräldrars överinseende blick och hålla på med saker de är alldeles för unga för, precis som barn och ungdomar i alla tider gjort.

Hur skulle mina barn kunna nås av pedofiler via mobilen? Numret är i en vuxens namn och de har inte tillgång till ex snapchat, tiktok, youtube mm. Större risk i så fall att någon börjar prata med dem när de är ute och leker.

Vi bestämmer vilka appar de har. Och de kan inte installera något för de har inte koderna för det.

Mobbning sker oavsett om de har mobiler eller ej. Och skulle vårt barn bli utsatt kan man byta nummer och sen inte lämna ut det till andra än tex släktingar. Vi har koderna till deras telefoner och kan vid behov kolla deras sms.

Om barn blir beroende av telefonerna är det föräldrsrnas fel. Precis som det är föräldrarnas fel om barn äter för mycket godis.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Hugge Korp) skrev 2021-01-02 20:50:20 följande:
    Våra barn får egen telefon när de fyller nio och det har verkligen varit en rejäl boost för det sociala. Vi ser att de barn som inte har telefon kommer lite vid sidan av. Det är krångligt att gå via föräldrarna och mitt barn sitter aldrig och småpratar i telefon med de som inte har egen. Och iom att man inte kunnat komma hem till alla senaste året så har telefonkontakten varit ett roligt och viktigt alternativ.
    Viktigast tycker jag har varit att barnen kan ha ett socialt liv som inte styrs och arrangeras av oss föräldrar. Det var mycket det som gjorde att vi köpte en telefon. Att föräldrarna styr upp leken var alldeles för småbarnsligt. Det gjorde barnen yngre än de egentligen var.
    Våra barn har också mycket mer kontakt med släktingar sedan de fick egen telefon. De sms:ar och ringer på egen hand och har egna relationer till släkten oberoende av oss föräldrar. Och det har varit extra viktigt det gågna året då vi inte har kunnat träffas.
    Och i nio/tioårsåldern är inte sällan barn ensamma hemma. Utan egen telefon kan man inte nå dem.
    Våra barn tar inte med telefonen till skolan utom när det är något särskilt. Dessutom lämnas telefonen in till läraren under skoltid.
    Väl skrivet! Det boostar det sociala och man väljer lätt bort dem som inte är nåbara. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (K) skrev 2021-01-02 20:31:24 följande:
    Glömde jag nämna att jag är lärare? Det finns inga råttor i den här pizzan kan jag försäkra.
    Då kanske du ska starta vårterminen med en rejäl diskussion om detta i lärarlaget och så skapar ni regler som majoriteten av alla andra skolor har...
Svar på tråden Så tröttsamt med folk som inte låter sina barn få en mobiltelefon,