Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn
Förmodligen för att ts skriver i sin tråd start "jag väntar barn"
Förmodligen för att ts skriver i sin tråd start "jag väntar barn"
Nej, jag tänker att TS har skrivit andra trådar på forumet angående sin pojkvän. Men jag är ju inte främmande för att homosexuella män är både gifta och har barn, så.
Ok. Kanske hade varit smart att skapa en tråd som anonym med hennes konto istället, för det här är lite förvirrande för mig, som känner igen nick och minns äldre trådar.
Har man hängt med ett tag så lär man sig känna igen nivk som ofta skriver i samma forum som man själv.
Man "lär känna" (iallafall känna igen) vissa personer och om den personen plötsligt byter kön blir det lätt förvirrande ;)
Har inget att göra med att man går in o kollar gamla trådar utan att man känner igen nicket.
Fast, ibland kan man gå in o kolla gamla trådar efresom vissa personer gärna emotsäger sig själv då och då ;)
Har man hängt med ett tag så lär man sig känna igen nivk som ofta skriver i samma forum som man själv.
Man "lär känna" (iallafall känna igen) vissa personer och om den personen plötsligt byter kön blir det lätt förvirrande ;)
Har inget att göra med att man går in o kollar gamla trådar utan att man känner igen nicket.
Fast, ibland kan man gå in o kolla gamla trådar efresom vissa personer gärna emotsäger sig själv då och då ;)
Jag beklagar din situation men jag har lite svårt att förstå hur du kan dra paralleller mellan umgänge och underhåll. Det är ju inte så att underhållet är en slags betalning för umgänget.
Jag förstår att det är utmattande att behöva handskas med en sån människa som barnets mamma. Samtidigt undrar jag om du verkligen prövat allt för att kunna ha umgänge med ditt barn. Om du redan tidigt haft kontakt med familjerätten hade du kanske haft bevis för att det vore otroligt att du själv skulle skriva under på att ditt barn fick flytta. Har du kontaktat en jurist, stämt mamman i rätten på umgänget osv?
Som sagt, jag ser ju att du befinner dig i ett svårt läge men jag tänker ändå att den som betalar högst pris i detta är ditt barn som berövas sin pappa. Inte du, som får betala lagstadgat underhåll.
Skulle du kunna svara på hur mycket du betalat i underhåll? För om det är en summa om understiger det lagstadgade så har hon ju helt klart rätt att få mellanskillnaden retroaktivt. Har du betalat som du ska eller mer, vilket det låter som när du säger att du blir ekonomiskt utpumpad, så här hon inget att komma med.
Det är möjligt du har haft ett helvete ts och att hon utsatt dig för umgängessabotage MEN det ser onekligen väldigt dåligt ut att du inte stämt för umgänge innan och först när det handlar om pengar agerar
Jag gissar att mamman bidrar med det vanliga underhållsbeloppet på 1573 kr i månaden. Har barnet helt galet dyr hobby eller nått som gör att det behövs drygt 6000 kr i månaden?
På försäkringskassans hemsida kan man göra en beräkning för vad underhållet borde landa på. Jag antar att mamman inte lär skriva på ett nytt avtal så vänd dig till tingsrätten med dina två ärenden - fastställt umgänge och fastställt underhåll.
Rivstarta nya året med att stå upp för ditt barns rätt till sin pappa. Den där mamman har tramsat klart Gör det nu innan vardagen blir tung med ny bebis i hemmet. Lycka till
Har du läst länkarn i mitt inlägg ovan? Eller du kanske redan läst dem innan du startade tråden?
1573 kr är minimum underhållsbidrag om barnet är under 11 år. Du betalar mer och då har inte mamman något krav på dig. Om du tidigare hade sämre ekonomi och betalade mindre har så betalar FS utfyllnadsbidrag så mamman fick minimisumman. Om du då hade ekonomi till att betala men inte gjorde det så har mamman krav på beloppet retroaktivt men det verkar inte varit så på dina svar här.
Ta hjälp dels för att få umgänge och dels för att få ett beslut på vad du ska betala i underhåll. Eftersom ni inte kommer överens tycker jag det är bäst för din del att staten beslutat åt er vad du ska betala ovh hur ditt umgänge ska se ut.
Ha tålamod! Allt tar tid. Och det är möjligt sabotage fortsätter men om du försöker med allt, är lugn och resonlig och saklig så har du prövat allt. Mer kan du inte göra. För barnets bästa måste du försöka på alla lagliga nivåer även om medföräldern agerar med andra medel (som urkundsförfalskning). Behåll alla dokument så du kan visa till det. Kan bli nyttigt när dottern är vuxen och eventuellt undrar varför du inte var närvarande. I slutändan brukar sanningen komma fram.
Jamen det är ju först nu du ska agera, varför har du inte gjort det innan? Det finns inga ursäkter och det ser väldigt fel ut att du först nu orkar ta tag i det när det handlar om pengar det måste du förstå.
Du tar till och med upp mjölkningen av pengar före att du inte får prata med din dotter, du prioriterar fel och har prioriterat fel innan då du inte satt umgänge med dottern först.
Ordna umgänget först, sen kan du ta upp pengafrågan om det är viktigt för dig
Detta skull han ha gjort innan, men då handlade det ju tydligen bara om barnet nu är det ju oro för höjt underhåll som fått ts att vakna till och det är i min ögon ingen bra pappa..Exakt.Endast ts vet om han kommer kämpa om det visar sig att han inte behöver betala mer, det är han som ska se sig i spegeln(men han ju inte haft problem med det hittills)
Men om ditt barn lider, hur kan du inte ha gjort något? Vad sade familjerätten när du var där? Vad har hänt just nu som får dig att gå till rätten?
Men om ditt barn lider, hur kan du inte ha gjort något? Vad sade familjerätten när du var där? Vad har hänt just nu som får dig att gå till rätten?
Jag håller med dig.
Det är intet första gången män reagerar först när det handlar om pengar och eller ny familj är på väg, här är det båda.
Ts kan skylla på hur hans ex är sjuk(klassiskt) och hur det är honom det är synd om för han har inte orkat(trots ny familj och hus) men i slutänden har han inte kämpat för sitt barn förrän nu när det handlar om att han var rädd för att få betala mer.
Om han får reda på att det inte är fallet så återgår nog ts till att koncentrera sig på sig själv och sin nya familj medans 'lillan' får fortsätta att vara utan sin pappa.
Du har en väldigt olycklig attityd som gör dig själv till offret när det är din dotter som borde stå främst för dig
Fakta är att du inte tidigare krävt umgänge via tingsrätten, nu när det handlar om pengar är du mer benägen att göra det - vad är din slutsats av det? Dina ursäkter?
Det vet jag, men han hävdar motsatsen och menar på att det är umgänget han är bekymrad för. Det enda som har förändrats handlar om pengar. Det är därför han tycker att det är viktigt att agera nu. TS hävdar även att han är deprimerad och därför inte har orkat. Att skaffa ny partner, barn och köpa hus rimmar illa med att vara handlingsförlamad pga. misshandel.
Jag tycker det är fint att TS oavsett anledning nu vill vara en del av sin dotters liv. Det förgångna kan ingen göra något åt och det hjälper inte hans dotter att älta det. Bitterhet och fördömande leder inte till något bra. Se framåt istället.
Vad vi tycker om ditt ex beteende är ju inte relevant här egentligen. Jag tror inte någon tycker det är ok men det är inte åsikter angående hennes beteende du efterfrågat utan råd om vad du ska göra. Och råd har du fått. Se till att ta tag i det omgående nu då så att du får träffa din dotter igen.