Äggdonation 2021
Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.
Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.
Vi gör oxå ÄD i Finland,vilken klinik har ni gått till? Tog det många ÄD försök för att få dottern? Vi valde nu Mehiläinen Felicitas i Åbo efter att ha gjort flertal ivf försök på Aurakliniken. Ja denna coronan,önskar den dit pepparn växer:(
Men jag önskar er lycka till och hoppas att ni inte behöver vänta så länge för att få resa!
Åh vad spännande! När får ni börja med hela processen?
Usch vad ledsen och uppgiven jag har varit idag,alla 6 embryon som de odla över helgen fick kasseras. Den höga fragmenteringen är kvar,det var ju därför vi gick vidare till ÄD för att mina ägg verka så kassa och vi vid varje försök fick stor fragmentering på mina ägg.
Detta känns så hopplöst. Den lilla jag ruvar på och de 3 äggen i frysen är ju dömda de med,fragmenteringen lär ju vara på samtliga.
Har vi haft sån otur att min donator oxå har dålig äggkvalitet?
Är det inte mina ägg iallafall som är problemet?
Är det ändå sambons spermier som är dåliga?
Vi har gjort dyr DNA fragmentering på sambons simmare före ÄD just för att se att allt såg bra ut,vilket det gjorde,resultatet var väldigt bra och läkaren konstatera då att det måste vara var mina ägg som var boven
Vår läkare kunde inte svara på mina frågor om allt detta,jag står nu handfallen och vet inte ut eller in längre. Hon vill att vi försöker med de kvarvarande i frysen,om detta försök misslyckas,får göra ett FET i nästa cykel redan. Men det känns egentligen lönlöst att pröva mera med dessa ägg. Negativiteten flödar runt mig,förlåt,men just känns allt ganska pissigt.
Usch vad ledsen och uppgiven jag har varit idag,alla 6 embryon som de odla över helgen fick kasseras. Den höga fragmenteringen är kvar,det var ju därför vi gick vidare till ÄD för att mina ägg verka så kassa och vi vid varje försök fick stor fragmentering på mina ägg.
Detta känns så hopplöst. Den lilla jag ruvar på och de 3 äggen i frysen är ju dömda de med,fragmenteringen lär ju vara på samtliga.
Vi har gjort dyr DNA fragmentering på sambons simmare före ÄD just för att se att allt såg bra ut,vilket det gjorde,resultatet var väldigt bra och läkaren konstatera då att det måste vara var mina ägg som var boven
Vår läkare kunde inte svara på mina frågor om allt detta,jag står nu handfallen och vet inte ut eller in längre. Hon vill att vi försöker med de kvarvarande i frysen,om detta försök misslyckas,får göra ett FET i nästa cykel redan. Men det känns egentligen lönlöst att pröva mera med dessa ägg. Negativiteten flödar runt mig,förlåt,men just känns allt ganska pissigt.
Det verkade vara svårt att använda ?citera?knappen i kväll.
För att svara Sussna85,
De tinar äggen samma dag som de sätts in.
Om du har bra äggreserv, har ni funderat på i så fall, om detta inte tar sig nu, att göra ett försök med spermiedonation istället? Om ni inte vill fortsätta med de äggen ni har i frysen alltså. Då borde det bli tydligare om problemet finns hos din kille eller dig. Förhoppningsvis inte hos båda, men embryodonation finns ju det med. Spermiedonation är dessutom billigare än äggdonation om ekonomin spelar roll.
Fast frågan är ju varför de valde att odla de 6 äggen vidare och inte frysa dem samtidigt som de andra? Utvecklades de långsammare än de övriga 4? De borde ha bedömts som snäppet sämre (tänker jag men kan ha fel) om kliniken valde att odla vidare om de annars har som standard att frysa vid 2 dagar. Att de bedömde att de behövde bevaka äggen lite extra för att se om de fortsatte dela sig som de skulle, etc. Det är i varjefall så jag uppfattat det genom åren, att om man har två dagars som standard så odlas de andra vidare längre om de är långsammare i utvecklingen men inte har fragmentering eller andra synbara fel. Att de delar sig lite långsammare behöver inte betyda att ägget är dåligt, alla har inte exakt utvecklingshastighet i början.
Alla kliniker i Norden har inte som standard att odla bara 2 dagar, som bellis skrev. Det är väldigt olika mellan klinikerna. En del kör 2 dagars ET, och fryser vart efter de bedömer att äggen klarar det (som i ert fall), andra kör 5 dagars på både ET och FET, ibland kan även äggen odlas i upp till 6 dagar. Det verkar vanligare och vanligare att framförallt äd odlas till 5 dagars, jämfört med vanlig ivf. Min klinik kör 5 dagars. Jag har ett 5 dagars och ett 6 dagars i frysen. När jag gjorde försök med dottern hade jag också 5 dagars (inte samma klinik).
Jag förstår dina tankar och funderingar och att du just nu känner att hoppet sviktar. Men Ge inte upp än!! Det räcker som sagt med ett guldägg och det kan mycket väl vara det du ruvar på nu! Eller något av dem du har i frysen!
[quote=80901927][quote-nick]GrodanS77 skrev 2021-01-20 00:14:38 följande:[/quote-nick
Alla kliniker i Norden har inte som standard att odla bara 2 dagar, som bellis skrev. Det är väldigt olika mellan klinikerna. En del kör 2 dagars ET, och fryser vart efter de bedömer att äggen klarar det (som i ert fall), andra kör 5 dagars på både ET och FET, ibland kan även äggen odlas i upp till 6 dagar. Det verkar vanligare och vanligare att framförallt äd odlas till 5 dagars, jämfört med vanlig ivf. Min klinik kör 5 dagars. Jag har ett 5 dagars och ett 6 dagars i frysen. När jag gjorde försök med dottern hade jag också 5 dagars (inte samma klinik)[/quote]
Jag har följt ganska många kliniker i Norden och deras sätt att arbeta på. Vid färsk insättning är det visst standard att sätta in efter 2 dagar och en del kan tänka sig att sätta in på tredje dagen om patienten är på om det, vilket är synd eftersom dagarna gör en en enorm skillnad.
Likaså kan det göra en skillnad med färsk och fryst. Det finns en hel del studier om det.