• Sofia95

Äggdonation 2021

Livskamraten skrev 2021-04-13 09:10:32 följande:

Tack för att du berättar :) jag har / vi har bara ett ägg kvar också. Så jag tar in allt jag kan från er här inne, tacksam att jag hitta hit.

Ska ringa gynhälsan och prata idag, berätta situationen som är och önskar diskutera framtida insättning och vad vi kan göra annorlunda osv.

Hur gick ditt samtal med kliniken?
  • Sofia95
    densomväntar skrev 2021-04-15 12:26:09 följande:

Vi gjorde det i dec 2019, efter ca 1 års utredning för donatorn. Vi hade tänkt köra på direkt men fick då veta att priset för varje FET skulle bli 18 000 kr och vi hade inte de pengarna. Så därför har vi sparat ihop och kan köra nu först på fortsättningen..

Oj, ja, det förstår jag! Det är ju inte precis billigt.. men så himla spännande att få köra nu snart! Hoppas att stimuleringen faller ut väl!
  • Sofia95
    Myntan skrev 2021-04-24 07:22:03 följande:

Uppdatering: jag kommer iväg för insättning på fredag trots follikel, som tydligen var okej i storlek. När jag kommer dit ska jag fråga dem om detta ordentligt. Intressant att förstå hur det fungerar ju, men nu försöker jag bara lita på att de vet vad de gör. :)

Åh så spännande! Håller tummarna!
  • Sofia95

Jag hade testdag från kliniken igår och lyckan att få meddela dem att jag är gravid. Känns helt otroligt, jag är liksom mållös. Jag började testa på rd7 och sedan har jag testat varje dag för att jag varit livrädd att strecket skulle försvinna. Men det är kvar och har blivit starkare för varje dag. Nu ber jag för att det stannar och går hela vägen <3 <3 kram till er!

• Sofia95
    GrodanS77 skrev 2021-04-24 18:17:51 följande:

Grattis grattis! Det är så himla kul att du plussat nu!!

Sussna85 skrev 2021-04-24 19:35:59 följande:

Åh vad härligt! Grattis till dig/ er

Lumila skrev 2021-04-27 08:56:21 följande:

Åh GRATTIS!!!!  Vilken lycka! Jag är så glad för er skull!

Håller tummarna för en smidig färd hela vägen!

Myntan skrev 2021-04-26 22:38:49 följande:

Åh grattis!!! Håller tummar och tår för det lilla livet <3

Efter hur många dagar efter insättning säger kliniken att man ska testa? Jag kommer vara så nervös!

Enligt Storkklinik ska jag ta ett blodprov efter 11 dagar. Visade testet positivt för dig redan efter 7 dagar? På vanligt graviditetstest?

Jättemycket tack allihop <3 <3 det betyder massor!

Myntan, klinikens testdag brukar vara 2v efter insättning. Ja, jag fick ett väldigt svagt (men ändå tydligt) positivt på rd7, men det beror också på hur många dagar embryot är vid insättning. Vi hade FET av en 5 dagars blastocyst. Jag använde stickor från testlagret (20-pack för 139kr).

Stort lycka till vid er insättning! (Fredag var det va?)

Och Lumila, härliga nyheter! Följer dig med spänning!
  • Sofia95
    densomväntar skrev 2021-04-28 19:59:03 följande:

GRATTIS!!!! Känns så peppigt att läsa om när det går bra!! Håller tummarna för att allt går bra för dig!

densomväntar skrev 2021-04-28 19:57:26 följande:

Hej alla, hade FET idag med två femdagars blastocyster. Är peppad och livrädd på samma gång, så försöker hålla hjärnan och kroppen sysselsatt nu. Vi fick testdag om 2v men visst borde jag kunna testa nästa fredag (inför helgen) och få ett hyfsat säkert svar? Då är det rd9, som sagt med femdagars odlade embryon.

Tar nu dagligen 20 mg prednisolon, 1+2 tabl Progynon, 75 mg trombyl, folsyra, Lutinus x3 och Estradot-plåster. Jag hoppas det är receptet på ett plus.

Stort tack!! <3

Jag hoppas innerligt att det går vägen för dig också nu!! Ja, du borde kunna se resultat nästa rd9 med ett femdagars. Jag ville testa tidigare, för jag läste att det är vanligt att embryon fäster men hinner släppa igen mellan dygn 9-13 (rd4-8 med en blastocyst?). Jag tror det var det som hände oss förra försöket. Men det är ju också väldigt knäckande att testa för tidigt och bli ledsen i onödan om det faktiskt tagit sig.. Jag var helt förkrossad andra dagen jag testade, för då tyckte jag att strecket va? ännu svagare än första dagen, men jag hade fel.

Din medicinering är väldigt lik min, så den låter garanterat som framgång ;) vad har du för styrka på Estradot? Så himla spännande med två embryon!!
  • Sofia95

Ja, att få ut medicinerna är inte alltid det lättaste. Inte ens i Sverige med svenskt recept. Nu när man bara får ta ut för 3 månader åt gången har det varit problematiskt för mig att få ut medicin för att kunna äta "normal" 3 mån dos progynon på 3 veckor..

Men stort lycka till på måndag nu!!

Jag använder också både progynon och Estrodot i kombination. Jag tar inte upp progynon, hade velat ta bort dem helt och köra enbart plåster, men det fick bli en kompromiss ;)

• Sofia95

Ja, att få ut medicinerna är inte alltid det lättaste. Inte ens i Sverige med svenskt recept. Nu när man bara får ta ut för 3 månader åt gången har det varit problematiskt för mig att få ut medicin för att kunna äta "normal" 3 mån dos progynon på 3 veckor..

Men stort lycka till på måndag nu!!

Jag använder också både progynon och Estrodot i kombination. Jag tar inte upp progynon, hade velat ta bort dem helt och köra enbart plåster, men det fick bli en kompromiss ;)

Lumila skrev 2021-04-30 19:07:53 följande:

Men om läkaren skrivit ut en särskilt hög dosering måste väl farmaceuten anpassa sig till den och ge ut enligt receptet?? Låter ju väldigt märkligt annars!

Det kan man tycka. Det beror lite på vad läkaren skriver på receptet. Hon brukar skriva "enligt tidigare ordination", för att de inte ska ifrågasätta doseringen, men ibland kollar de maxdos på fass och räknar därefter. Jag har blivit nekad flera gånger faktiskt.. minst besvär brukar det vara att hämta ut via apotea, de har bara krånglat en enda gång :)

Hur länge ska du äta kortison?
  • Sofia95
    densomväntar skrev 2021-05-03 09:39:24 följande:

Å jag hoppas att det är så! Rd5 idag, känns heeeeelt hopplöst och deppigt och kört. Ilar i "mensmagen" och lite lätt illamående, men allt är ju lutinuskänslor. Suck. vi har alltid fått 2 embryon tillbaka i vår 8åriga ivf-historia pga mina missfall och svårigheter att bli gravid, så det är nog tyvärr inte så spännande som det låter haha. 

Jag vet inte styrka på Estradot? En blågrön förpackning.. kanske 100 mikrogram/24h?

Ja, det låter som 100mg estradot.

Jag tycker att dina symtom verkar lovande? Jag tänkte likadant, att det kunde vara biverkningar av medicinerna för mig, men får du biverkngar av dem? Annars tänker jag att du ska se dem som positiva tecken! Ruvningen är så påfrestande, men håll ut! Heja dig!!
  • Sofia95
    Livskamraten skrev 2021-05-06 20:31:44 följande:

Åh vad härligt att höra!! Håller alla tummar o tår ~ vilken känsla <3

Stort tack <3 Jag hoppas att du är igång igen snart och att det då går hela vägen! <3
Svar på tråden Äggdonation 2021