• Livskamraten

Äggdonation 2021

GrodanS77 skrev 2021-04-11 19:05:22 följande:

Tack, det går bra än så länge. Har precis gått in i v14.

Aha, det kan ha varit så att jag bad om det i och med att jag hade det när jag blev gravid med dottern. Men hade fått för mig att andra (dock inte gynhälsan) har fått det som standard.

Vilken härlig känsla, vecka 14 :)

Ska kolla upp detta under veckan, tack för era.svar Grodan o Sofia :)
  • Livskamraten
    Lumila skrev 2021-04-12 12:38:03 följande:

Tack alla!  

Igår bröt jag ihop och sörjde.

Idag tar vi nya tag och sätter vårt hopp till den sista lilla eskimån vi har i frysen! 

Jag har mailat med vår läkare och bad om att få testa ny behandlingsmetod denna gång.

Det är intressant att läsa om allas olika behandlingar, tycker jag. De två första gångerna har jag tagit:

Östrogen:

Estradot 100 ug/24 h. 2 plåster samtidigt och byte 2 ggr i veckan.

Start mensdag 2.

Progesteron:

Cyclogest 400 mg vagitorier. 1 morgon, 1 kväll. (Alltså 800 mg/dygn).

Start från "uppskattad ägglossningdag". Dvs. 4 dagar innan FET av 3-dagars embryo.

Andra behandlingen tog jag (på eget bevåg, men frågade lov av läkaren innan) Bisolvon med start från Cyclogest fram till FET.

Denna tredje behandling ser ut att bli samma med östrogen och progesteron + kortison + blodförtunnande (mini-aspirin). Vet inte vilken dosering det blir ännu. Kortison startar samtidigt som Cyclogest.

Mini-aspirin start från positivt graviditetstest. 

Sen föreslog hon en NY grej de börjat med som vi kunde pröva. En Atosiban IV-injektion 30 minuter före överföring.

Har ni hört om detta förut? Det var nytt för mig.

Atosiban används vanligtvis för att förhindra tidig förlossning. Men den kan tydligen också minska aktiviteten på oxytcinreceptorer inför IVF och minska kontraktilitet av livmodern.

De har tydligen testat på några patienter och en del har lyckats, men svårt att säga om det var pga Atosiban eller inte. Kostar ca 500 kr.

Vi tänkte testa. Har inget att förlora, tänker jag. 

Tack för att du berättar :) jag har / vi har bara ett ägg kvar också. Så jag tar in allt jag kan från er här inne, tacksam att jag hitta hit.

Ska ringa gynhälsan och prata idag, berätta situationen som är och önskar diskutera framtida insättning och vad vi kan göra annorlunda osv.
  • Livskamraten
    Sofia95 skrev 2021-04-15 08:00:18 följande:

Hur gick ditt samtal med kliniken?

Skrev ett mail med funderingar och en av barnmorskorna ringde upp. Hon hade pratat m läkaren om det jag skrev och kom fram till att jag kunde få trombyl vid insättningen av embryo, nästa tillfälle.

Även att jag äta progynon och lutinus, samma.som förra gången. Så hoppas det kan vara en positiv förstärkning m förtunnande :)
  • Livskamraten
    Sofia95 skrev 2021-04-24 09:46:58 följande:

Jag hade testdag från kliniken igår och lyckan att få meddela dem att jag är gravid. Känns helt otroligt, jag är liksom mållös. Jag började testa på rd7 och sedan har jag testat varje dag för att jag varit livrädd att strecket skulle försvinna. Men det är kvar och har blivit starkare för varje dag. Nu ber jag för att det stannar och går hela vägen <3 <3 kram till er!

Åh vad härligt att höra!! Håller alla tummar o tår ~ vilken känsla <3
  • Livskamraten
    densomväntar skrev 2021-05-07 13:30:47 följande:

Jag fick ett plus på stickan idag. Jag är.. gravid? Herregud. 5 år sedan sist, andra graviditeten på 8 år. Det känns så otroligt sjukt. Delmål ett avklarat, nu väntar bara hundra delmål till innan det f ö r h o p p n i n g s v i s kommer en januaribebis... shit...

Grattis~ vilken härlig känsla!! <3
  • Livskamraten
    Sofia95 skrev 2021-05-07 15:24:56 följande:

Stort tack <3 Jag hoppas att du är igång igen snart och att det då går hela vägen! <3

Tack själv:) går allt som det ska så är vi i progynon äter fasen 25 maj ca ;)
  • Livskamraten
    Amaryllis2021 skrev 2021-05-11 15:50:28 följande:

Då har maken varit nere i Prag och lämnat simmare. Resan gick ganska bra förutom att det hotell han hade bokat på nätet var stängt.

Donatorn hade 9 ägg, 6 befruktades så nu är det snart min tur att resa till Prag och få en liten baddare. Väldigt spännande detta!

Vi har garanti på två blastocyster så det känns lovande.

Håller tummarna, spännande och bra med så många befruktade ägg <3
  • Livskamraten

Tänkte höra med er som genomgått äggdontation som fått missfall och fortsatt efter det. Tänkte på hur menscykeln kommit igång?

Det tog 6 veckor efter mf så kom mensen igång och varade i 1 vecka (normalt för mig). Nu fick jag mens ikväll 14 dagar för tidigt..

Men kan det var så att det är normal mens, mend tanke på att den förra kom 6 v efter missfallet, tänker galet kanske ;)

Kontaktar gynhälsan i allafall så jag vet hur vi ska göra <3

• Livskamraten
    GrodanS77 skrev 2021-05-12 05:47:46 följande:

Det kan hända att cykeln blir lite knäpp efter ett missfall. Brukar ordna upp sig efter nån cykel.

Hoppas att det inte sätter käppar i hjulet för er och att du får komma igång med behandling snart igen!

Ja kan tänka mig cykeln blivit lite knäpp, för idag verkar det inte som det kom igång mensen ändå.

Så hoppas inte det krånglar till det med behandlingen nu, man blir så inställd på att komma igång igen.

Å dessutom glad att mensen tom kom för tidigt *skratt* .. den brukar man inte vilja ha med 2 veckors mellan rum ;)
  • Livskamraten
    Lumila skrev 2021-05-15 20:00:21 följande:

Hej på er alla! 

Ja-a hörni. Här går det ju inte som önskat. Testade idag och det var klart negativt. (Egentligen är officiella testdagen imorgon, men då hade man ju ändå kunnat se lite av ett streck idag om man varit gravid.) Jag fortsätter med mina mediciner ändå och testar igen imorgon, men jag har gett upp hoppet.

Detta var alltså vårt tredje och sista embryo av de donerade äggen!

Det känns för jävligt. Jag är så fruktansvärt besviken, sorgsen, tom, ledsen och förbannad just nu. Allt på samma gång. Det har varit många hjälplösa tårar idag... 

Jag skickade faktiskt meddelande till Olgakliniken i morse, direkt efter vårt minus. De ringde mig ett par timmar senare och vi har tid för Zoommöte på torsdag. Snabba tag där iallafall. Det bådar ju ändå gott i allt elände.

St Petersburg känns lite främmande och långt borta, men det är den där "levande barn garantin" som lockar. Jag känner att min tid börjar rinna ut.

15 års ofrivillig barnlöshet och kamp om ett pluss börjar kännas ganska ordentligt sunkigt just nu!

Finner inga ord, men tycker du är en fantastisk kämpe som har styrka och kraft att samma dag kontakta Olga kliniken <3 Det är en kraftfull styrka det! Att vända hopplöshet till att fortsätta resan. Du ger mig hopp ~ ( vi har ett embryo kvar ) ~ så håller tummarna för er i massor.

Varma kramar
  • Livskamraten

Hej på Er :) vi fortsätter kämpa på här och äntligen kom den vanliga mensen igång, och omgång 2 nu. Fick den igår. Ringt kliniken för att få sätta igång m progynon, ringde efter de stängt igår, pratat in meddelande och mailat. Men ingen hört av sig. Ringde idag igen, . Hur långt kan det gå in i veckan när man kan ta progynon, ?¿ kanske får avvakta en menstruation till,. Japp är lite frustrerad, men kan ju inget annat göra än att vänta att de ska ringa.

Era erfarenheter och positiva inlägg, ja alla inlägg förstås hjälper mig att behålla hoppet. Glädjer mig med era graviditeter <3

• Livskamraten
    Livskamraten skrev 2021-06-19 17:15:39 följande:

Hej på Er :) vi fortsätter kämpa på här och äntligen kom den vanliga mensen igång, och omgång 2 nu. Fick den igår. Ringt kliniken för att få sätta igång m progynon, ringde efter de stängt igår, pratat in meddelande och mailat. Men ingen hört av sig. Ringde idag igen, . Hur långt kan det gå in i veckan när man kan ta progynon, ?¿ kanske får avvakta en menstruation till,. Japp är lite frustrerad, men kan ju inget annat göra än att vänta att de ska ringa.

Era erfarenheter och positiva inlägg, ja alla inlägg förstås hjälper mig att behålla hoppet. Glädjer mig med era graviditeter <3

Precis när jag skrev här så ringde telefonen :) så fått bra info och hur planen ligger framöver nu. Då kliniken har sommarstängt i några veckor så hamnar jag på nästa tillfälle. Känns ändå skönt att veta :) ha en fin kväll alla <3
Svar på tråden Äggdonation 2021