Äggdonation 2021
Det verkade vara svårt att använda ?citera?knappen i kväll.
För att svara Sussna85,
De tinar äggen samma dag som de sätts in.
Om du har bra äggreserv, har ni funderat på i så fall, om detta inte tar sig nu, att göra ett försök med spermiedonation istället? Om ni inte vill fortsätta med de äggen ni har i frysen alltså. Då borde det bli tydligare om problemet finns hos din kille eller dig. Förhoppningsvis inte hos båda, men embryodonation finns ju det med. Spermiedonation är dessutom billigare än äggdonation om ekonomin spelar roll.
Fast frågan är ju varför de valde att odla de 6 äggen vidare och inte frysa dem samtidigt som de andra? Utvecklades de långsammare än de övriga 4? De borde ha bedömts som snäppet sämre (tänker jag men kan ha fel) om kliniken valde att odla vidare om de annars har som standard att frysa vid 2 dagar. Att de bedömde att de behövde bevaka äggen lite extra för att se om de fortsatte dela sig som de skulle, etc. Det är i varjefall så jag uppfattat det genom åren, att om man har två dagars som standard så odlas de andra vidare längre om de är långsammare i utvecklingen men inte har fragmentering eller andra synbara fel. Att de delar sig lite långsammare behöver inte betyda att ägget är dåligt, alla har inte exakt utvecklingshastighet i början.
Alla kliniker i Norden har inte som standard att odla bara 2 dagar, som bellis skrev. Det är väldigt olika mellan klinikerna. En del kör 2 dagars ET, och fryser vart efter de bedömer att äggen klarar det (som i ert fall), andra kör 5 dagars på både ET och FET, ibland kan även äggen odlas i upp till 6 dagar. Det verkar vanligare och vanligare att framförallt äd odlas till 5 dagars, jämfört med vanlig ivf. Min klinik kör 5 dagars. Jag har ett 5 dagars och ett 6 dagars i frysen. När jag gjorde försök med dottern hade jag också 5 dagars (inte samma klinik).
Jag förstår dina tankar och funderingar och att du just nu känner att hoppet sviktar. Men Ge inte upp än!! Det räcker som sagt med ett guldägg och det kan mycket väl vara det du ruvar på nu! Eller något av dem du har i frysen!
Enligt kliniken måste vi använda upp de 3 kvarvarande i frysen innan vi kan gå vidare med andra planer,vilket känns sådär.
De sa inget om varför beslutet togs att just odla 6 st vidare. Och jag var så glad att få tillbaka ett 2 dagars med 4 celler som de då sa såg fint ut. Så jag kom mig inte för att fråga...men då på dag två så förstod jag inget annat än att alla ägg var ofragmenterade och såg fina ut.
De har inte sagt nått om att frysa ner 2 dagars är standard,på förra kliniken vi var på i Åbo odlades äggen till morulor,dag 4 de två gånger jag kom till ET. Fast då förstås skulle inget av äggen gått att frysa ner från första början...
Men tack för all bra info och peppen,tack <3