• Eva7272

Äggdonation 2021

Hej,

Jag skrev i 2020 tråden och frågade om erfarenheter av AVA Riga och Olga och fick en del bra svar. Jag tycker dock fortfarande det är svårt att välja. Vi har just nu kontakt med båda klinikerna. Det känns som Olga har bättre resultat (fler lyckade försök) men är också dyrare. En annan aspekt är även att på Olga blir man tvungen att stanna en vecka. Är det någon som vet varför. På AVA stannar man 2 dagar för själva insättningen. Innan Covid gick det på en dag. På AVA har det redan hittat en donator

till oss men efter ha följt trådar här och läst på lite mer är jag inte helt säker på AVA längre. Vi har inte skrivit på något avtal än. Hur långt in i processen kan man ångra sig egentligen?

• Eva7272

Det är ju svårt att ta sig utomlands nu. Flera länder som har inreseförbud etc så vi har börjat se oss om i Sverige. Gynhälsan exv. vad har de för åldersgräns för få genomgå äggdonations behandling?

• Eva7272

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av läkemedlet Estradot (plåster)? Jag fick utskrivet progynon från början av en klinik men jag fick avbryta då det var problem att komma in i landet pga Covid. Nu ska jag påbörja på en ny klinik med Estradot. Jag undrar om skillnaden. Progynon verkar vara vanligast när jag läser här i tråden. Tänker att den kanske ger bäst resultat? Kanske är mindre risk för biverkningar/sjukdomar också? Men man använder ju dem under relativt kort period oavsett.

Jag tycker att dosen jag fick utskriven nu verkar vara mycket svagare. Två st 75 mikrogram plåster ska jag ha konstant (byta var tredje dag). Progynon var det tablettform 2 mg som skulle tas 3 gg om dagen. Så det är ganska stor skillnad i styrka. 0,15 mg kontra 6 mg. Vill påbörja i helgen men skulle vilja reda ut detta först.

• Eva7272
    Sofia95 skrev 2021-07-03 14:10:08 följande:

Hej! Jag har använt både progynon och estradot (visserligen i kombination) men personligen föredrar jag Estradot. Vid framtida försök ska jag be om att få använda enbart plåster, jag tror på bättre upptåg från dem då de går direkt ut i blodet utan att behöva passera mag-tarmsystemet:) Jag försökte översätta styrkorna men fick lite olika svar. 50mcg motsvarar antingen 1st (2mg)progynon eller 1mg progynon. Men jag tror 1 tablett, för de som haft 3x1 progynon har kunnat byta till 2x75mcg Estrodot, alternativt 2x100mcg. Om du inte bygger slemhinna på din ordinerade dos kan du höja till 2x100mcg. Jag tror progynon är vanligast bla för att de är billigare och så har det varit bättre tillgång på dem i Sverige.

Tack så mycket för snabbt svar. Jag hann ta en tablett Progynon men tror nog jag övergår till Estrodot. Jag hoppas att det kommer att funka.
  • Eva7272

Någon som har någon aning om hur länge det brukar dröja på ett ungefär från att man fått ok

på tjocklek livmoderslemhinnan till själva insättningen.

Igår fick jag ok för insättning men jag har inget datum satt när det kommer ske.

• Eva7272
    Sofia95 skrev 2021-07-15 07:42:45 följande:

Det låter väldigt konstigt att du inte fick datum, kör du i Sverige eller utomlands?

Det kan vara lite olika, men vanligt är att insättning sker omkring dag 17-20 Och kontrollultraljudet brukar man glra dag 10-11, så en vecka efter ungefär :)

Kliniken ringde idag som tur var. Jag har fått prel.tid onsdag nästa vecka då är jag på dag 18 så det verkar ju ok.
  • Eva7272
    Sofia95 skrev 2021-07-15 07:42:45 följande:

Det låter väldigt konstigt att du inte fick datum, kör du i Sverige eller utomlands?

Det kan vara lite olika, men vanligt är att insättning sker omkring dag 17-20 Och kontrollultraljudet brukar man glra dag 10-11, så en vecka efter ungefär :)

Kliniken ringde idag som tur var. Jag har fått prel.tid onsdag nästa vecka då är jag på dag 18 så det verkar ju ok.
  • Eva7272

Grattis till alla er som plussat!

Själv är jag inne på rd 6. Tjuvtestade redan igår kväll med ett clearblue som man skulle kunna se 5 dagar innan BIM och det var negativt. Testade idag på morgonen med test från RFSU och det var också negativt. Känner mig tyvärr inte heller gravid. Jag har varit det så många gånger tidigare (många missfall + 2 barn) så det är som jag känner min kropp. Hur det ska kännas för mig vill säga. Andra kan ju ha helt andra grav.symtom. Jag brukar alltid ha ömma bröst och det har jag i och för sig men det började någon dag innan överföringen och är troligtvis en biverkan av Estradotplåstren. Som gravid har jag väldigt molande magvärk vilket jag inte har nu.

Det är vårt första försök med ÄD. Vi har tre st 5-dagars kvar varav 2 är klassade som hög kvalitet. Är det någon av er som gjort flera försök som vet om de ändrar något till nästa försök? Analyserar de vad som kan ha gått snett el kör man bara på med samma? Bara nytt embryo?

En annan sak; läser att många av er fått Trombyl. Jag har inte fått det. Varför får man det?

• Eva7272
    Sofia95 skrev 2021-07-27 16:55:56 följande:

Hej! Först och främst, tappa inte hoppet ännu! Jag förstår att du jämför med tidigare graviditeter, men symtomen kan variera och rd5 och 6 är väldigt tidigt! Jag testade negativt på rd5, myyyyycket svagt först på rd7 och 8, starkare på rd9. Så håll ut!!

Vi gjorde 2 försök. Första fäste men släppte, testade svagt positivt på rd8 och 9, sedan negativt. Jag fick ändringar i medicinering, men det berodde främst på att jag inte lyckades bygga slemhinna på det som anses som "standarddos". Jag fick helt enkelt mer östrogen, genom att kombinera tabletter med plåster.

Trombyl förhindrar att det bildas små små blodproppar i livmodern. Inget man känner, men som kan skapa syrebrist hos embryot. Trombyl har mycket få biverkningar men kan gå fördelar, så be om det!

Tusen tack för svar. Jag ska ta en paus från testandet ett par dagar nu. Ska försöka tänka att det inte är kört än. Tycker om det här forumet. Känns bra att vi stöttar varandra. Roligt med många +, är glad för er skull och det ger hopp till oss andra också som ännu inte plussat.
  • Eva7272

Hej,

Är det någon här som varit med om att få negativt på graviditetstestet men ändå ej börjat blöda trots att man slutat med medicinerna? Jag testade tyvärr negativt dagen innan (blodprov) och på testdagen (urinprov). Kliniken tyckte jag kunde sluta med medicinerna vilket jag har gjort (sen tre dagar tillbaka). Nu när jag har sörjt klart det misslyckade försöket vill jag bara att blödningen ska komma så jag/vi kan göra ett nytt försök.

• Eva7272

Jag planerar ett nytt försök. Var hos gynekologen idag och slemhinnan var då 8,4 mm. Dock ej treskiktad. Min klinik säger att det inte är nödvändigt. Är det någon här som gjort ett försök och lyckats med slemhinna som ej varit skiktad? Har alltid hört att den bör vara det för få bästa förutsättningar. Försöket är inplanerat till nästa fredag så den kanske hinner bli treskiktad till dess? Förstår inte riktigt om det handlar om tid eller styrkan på östrogenet eller något annat.

• Eva7272
    pixie78 skrev 2021-09-02 09:39:05 följande:

Jag fick avbryta ett försök då slemhinnan var tillräckligt tjock men inte treskiktad. Tilläggas ska dock att detta var mitt i corona och kliniken var från början väldigt motsträvig till att vi skulle få komma dit (Finland) men vi stod på oss så vi var osäkra på om de sen bara använde det som ett skäl att säga nej eller om det faktiskt skulle påverka utgången av behandlingen. Övriga gånger jag gjort insättningar har dock slemhinnan varit treskiktad. Jag vet att jag letade info kring detta då men det var svårt att hitta nån tillförlitlig källa. Du kanske ska be kliniken om ett samtal för att få känna dig lugn med att de inte riskerar ett embryo i onödan?

Tack för svar. Kliniken säger att det inte ska påverka resultatet. De säger att det kan bli så för kvinnor som har dålig äggreserv och/eller på väg in i klimakteriet. Det stämmer i och för sig in på mig. Jag försöker ta reda på om jag hade treskiktad förra gången men inte fått svar än. Jag har inte heller kunnat hitta något svar när jag letat runt. Ja känns som jag måste kontakta kliniken igen.
  • Eva7272

Är återigen ruvare ????. Jag hoppas på mer tur denna gång. Är det någon mer här som ruvar?

• Eva7272

Ska inte vara frågetecken på förra inlägget. Jag vet att jag ruvar ????

• Eva7272
    Lumila skrev 2021-09-17 14:50:32 följande:

Hej alla!

Jag var tvungen att ta paus ett tag från allt. Men nu är jag iallafall tillbaka och vi är nu på gång med Olgakliniken!

De kommer att försöka med mina egna ägg först och om det inte lyckas går vi  direkt vidare med äggdonation.

Jag ser att du, Ssuunn­nnyy88­8, också har Olga på gång. Vi har if som försäkringsbolag, men deras reseförsäkring täcker inte resor till Rysslans eftersom UD inte rekommenderar resor dit just nu pga pandemin... Vilket försäkringbolag har ni?

Vi ska åka i slutet av oktober. Väldigt spännande!

Hej, roligt att du är tillbaka. Jag ruvar för andra gången. Första försöket misslyckades tyvärr. Denna gång går det kanske, kanske bättre. Jag har fått svagt positivt ett par dagar på raken när jag testat. Men jag är osäker på om det blir starkare. Håller alla tummar för att det ska ta sig. Jag är på RD8 idag. Vet inte hur vanligt det är att ha svagt streck på RD8 och att det ändå går bra, kanske någon här som vet?

Lycka till på Olga, har hört att de är skickliga.
Svar på tråden Äggdonation 2021