• bellis2

Äggdonation 2021

Eva7272 skrev 2021-01-09 22:34:06 följande:

Hej,

Jag skrev i 2020 tråden och frågade om erfarenheter av AVA Riga och Olga och fick en del bra svar. Jag tycker dock fortfarande det är svårt att välja. Vi har just nu kontakt med båda klinikerna. Det känns som Olga har bättre resultat (fler lyckade försök) men är också dyrare. En annan aspekt är även att på Olga blir man tvungen att stanna en vecka. Är det någon som vet varför. På AVA stannar man 2 dagar för själva insättningen. Innan Covid gick det på en dag. På AVA har det redan hittat en donator

till oss men efter ha följt trådar här och läst på lite mer är jag inte helt säker på AVA längre. Vi har inte skrivit på något avtal än. Hur långt in i processen kan man ångra sig egentligen?

Olgas statistik och hur de arbetar säger allt. Majoriteten blir gravida via ÄD där på första eller andra försöket.

Jag ställde frågan i början till kliniken varför man måste stanna så länge då vi också tyckte det var jobbigt. Det handlar om testerna och att insättning kan ske +/-2 dagar. Sedan låter de embryot odlas i fem dagar. Ibland är det så också att de inte vet exakt vilken dag donatorn kommer ha äggplock. Allt sådant och hur de arbetar är en del av deras lyckade resultat. Sedan är Ryssland inget EU-land så det krävs annan planering.

Jag tyckte också det var mycket i början (när är det inte det med IVF) men när vi valde var det viktigt för oss att inte dra ut på det för länge, inte gå igenom en massa försök och det var värt det.

Har ni inte skrivit på något har ni heller inget giltigt avtal. I slutändan får man nog gå på magkänslan vad gäller klinik.
  • bellis2
    pixie78 skrev 2021-01-15 18:45:57 följande:

Ni som gjort FET med progynon + lutinus eller motsvarande, hur länge skulle ni fortsätta med medicineringen och fick ni ta samma doser efter insättning och fortsatt sen om ni fick plus?

Vi går på Ovumia i Helsingfors men har inte hört ännu vad som kommer gälla för detta. Ska göra insättning på måndag. 
    Det är olika vad som gäller från klinik till klinik, vad man ger, hur länge man ger det och i vilka doser.

Men vid ÄD bör man ta progynon och progesteron fram till vecka 12 då moderkakan tar över. Det är samma sak om man har problem med sköldkörteln, jätteviktigt att hålla koll på värdena de första 12 veckorna och att man får tillräckligt med Levaxin. Allt detta handlar ju om hormoner.

Finns flera kliniker och läkare som också rekommenderar att man tar Crinone/Lutinus fram till vecka 32. Man har sett i studier att det minskar risken för missfall.
  • bellis2
    Sussna85 skrev 2021-01-19 16:33:47 följande:

Usch vad ledsen och uppgiven jag har varit idag,alla 6 embryon som de odla över helgen fick kasseras. Den höga fragmenteringen är kvar,det var ju därför vi gick vidare till ÄD för att mina ägg verka så kassa och vi vid varje försök fick stor fragmentering på mina ägg.

Detta känns så hopplöst. Den lilla jag ruvar på och de 3 äggen i frysen är ju dömda de med,fragmenteringen lär ju vara på samtliga.

Har vi haft sån otur att min donator oxå har dålig äggkvalitet?

Är det inte mina ägg iallafall som är problemet?

Är det ändå sambons spermier som är dåliga?

Vi har gjort dyr DNA fragmentering på sambons simmare före ÄD just för att se att allt såg bra ut,vilket det gjorde,resultatet var väldigt bra och läkaren konstatera då att det måste vara var mina ägg som var boven

Vår läkare kunde inte svara på mina frågor om allt detta,jag står nu handfallen och vet inte ut eller in längre. Hon vill att vi försöker med de kvarvarande i frysen,om detta försök misslyckas,får göra ett FET i nästa cykel redan. Men det känns egentligen lönlöst att pröva mera med dessa ägg. Negativiteten flödar runt mig,förlåt,men just känns allt ganska pissigt.

Vad tråkigt att höra men än är hoppet inte ute för det du bär på.

Hade ni möjlighet att välja att sätta in en blastocyst istället för 2-dagars, eller var det bara för de frysta? Om ni får välja så bör ni välja att sätta in minst ett 4 dagars embryo, det gör en väldigt stor skillnad.

Absolut, donatorer kan ha dålig äggkvalitet men det ska en skicklig embryolog kunna se.

Tidigare när ni gjort IVF har det blivit några embryon befruktade med dina ägg?

Det låter märkligt att de vill testa med de frysta.
  • bellis2
    Sussna85 skrev 2021-01-19 21:01:20 följande:
    Nä,tackHjärta jag ska försöka tänka på att det fortfarande finns hopp, men det är svårt just nu...vi fick inte välja egentligen, de ringde bara och sa att vi får tillbaka ett 2 dagars, de fryser 3 st 2 dagars och resten skulle odlas vidare.

Ja,jag tänker att de ska väl kolla det extra noga vid ÄD,kvaliten på donatorns ägg.

Vi har alltid haft jätte bra befruktningsgrad med mina egna ägg,nästan alla blir  befruktade varje gång.Det har sedan på dag 1 och 2 i delningen sett fragmentering på samtliga ägg vid varje försök, 2 av 4 gånger har vi inte ens kommit till ET ens pga av det.
    Jag försökte fråga om dessa ägg i frysen ens var nått att sätta pengar och tid på nu,men läkaren mena på att det finns chans för en graviditen där.
    Jag vill helst kassera alla och börja med en ny donator ist,försöka en gång till med en annan. Detta kommer att vara bortkastad tid och pengar känns det som.

Men ja...jag vet inte vad som skulle vara bäst längre.
    Kanske det är sambons spermier som är boven iallafall? Fast vi nu har gjort DNA fragmentering på dom som visa jätte bra,inga avvikelser.
    Jag förstår det. Försök tänka på slutmålet.

Ja, det är tyvärr standard i Norden med 2 dagars och jag förstår inte varför de envisas med det. Det är så stor skillnad på hur det utvecklas dag för dag och minst insättning på fjärde dagen bör gälla.

Får ni reda på något om donatorn sedan tidigare? Är det första gången hon donerar, har det lyckats tidigare, barn sedan tidigare osv.?

Det är ju egentligen kliniken som ska kunna komma med analys och komma med svar för det är ju svårt som patient att veta vad som kan ha gått fel.

Har ni kört alla IVF-försök på samma klinik?
  • bellis2

[quote=80901927][quote-nick]GrodanS77 skrev 2021-01-20 00:14:38 följande:[/quote-nick

Alla kliniker i Norden har inte som standard att odla bara 2 dagar, som bellis skrev. Det är väldigt olika mellan klinikerna. En del kör 2 dagars ET, och fryser vart efter de bedömer att äggen klarar det (som i ert fall), andra kör 5 dagars på både ET och FET, ibland kan även äggen odlas i upp till 6 dagar. Det verkar vanligare och vanligare att framförallt äd odlas till 5 dagars, jämfört med vanlig ivf. Min klinik kör 5 dagars. Jag har ett 5 dagars och ett 6 dagars i frysen. När jag gjorde försök med dottern hade jag också 5 dagars (inte samma klinik)[/quote]

Jag har följt ganska många kliniker i Norden och deras sätt att arbeta på. Vid färsk insättning är det visst standard att sätta in efter 2 dagar och en del kan tänka sig att sätta in på tredje dagen om patienten är på om det, vilket är synd eftersom dagarna gör en en enorm skillnad.

Likaså kan det göra en skillnad med färsk och fryst. Det finns en hel del studier om det.

• bellis2
    Linlo skrev 2021-01-20 13:17:32 följande:
    Tack för svaret! :)

Vet inte riktigt, det svar vi fick var att de såg så bra ut så de frös dem. I min värld låter man fina embryos växa till sig till blastocyster, speciellt då vi hade 9 befruktade. Försöket som gav 2-dagarsäggen var i januari -20.

Jodå min sambo har kollat DNA fragmentation med normalt resultat. Han har några gånger i övrigt haft nedsatt spermiekoncentration men vi har gjort ICSI så det har ändå varit hyfsad befruktningsgrad. Jag är mer öppen även för embryodonation om det ändå skulle vara något med spermierna, men min sambo har inte kommit dit i tanken än (förstår det också, jag får ändå biologiskt bära ett ev. barn även om det inte är mitt ägg).

Jag har även gjort en ERA för att bedöma när implantation borde ske (inför senaste gången nu i vintras). Allt såg så bra ut, slemhinnan har aldrig varit så tjock (11 mm mot för annars 7-8), införandet gick bra, blaston såg jättefin ut (fick veta sen av embryologen att den var grad 4 b om jag nu inte minns helt fel, har det nerskrivet där jag har all min info om det, men inte här med mig nu). 

Nej, egentligen är jag nog mest allmänt ledsen och uppgiven över att det aldrig går vägen för oss, med flera IVF och äggdonation under tre års tid nu (på olika ställen). Vi har varit jättenöjda med läkare och personal i Uppsala (jättebra info från embryologerna t ex), känns som de gjort allt de kunnat! Vi kommer dock inte gå vidare där som det ser ut nu. Vi har även varit på AVA-clinic i Riga tidigare. Vi funderar nu på OLGA clinic och har deltagit i ett webinarium & ska bli kontaktade (isf garantiprogram, levande födsel eller pengarna tillbaka). Upplever att de verkligen individanpassar behandlingen. Det känns bara som ett så stort steg, inte minst kostnaden. Vet inte heller hur jag ska kombinera med jobbet eller ordna med allt det praktiska, men det får lösa sig, är inte redo att ge upp bäbisdrömmen! 

Lycka till själv med syskonförsök! :)
    Olga har lyckats med många fall där mannen haft nedsatt spermiekoncentration eller något annat så ge inte upp det från början om ni väljer kliniken. Deras analyser ser också annorlunda än vad de gör i Sverige till exempel.

Du kommer att få mer information (föreläsningar) från kliniken hur de arbetar och hur det ser ut när de graderar embryon, cellerna, hur viktigt det är med en tjock vägg etc. A är den bästa graderingen och då har embryot många celler och väggen är tjock.

Allmänt menar de på att för att det ska lyckas står embryots morfologi och genetik för 80 %. Kvinnans hormoner, slemhinna och allmänna hälsa för 20 %.

Något de pratar om också är patienter som undrar vad som är fel på en när det egentligen handlar om själva embryot.

Olga talar om detta i:

Det är en stor summa man betalar men med tanke på vad man får för pengarna så känns det inte så i efterhand utan tvärtom som den bästa investeringen vi gjort.
  • bellis2
    Linlo skrev 2021-01-20 16:52:27 följande:
    Tack för informationen! De verkar erbjuda fler saker än övriga vi varit hos, och just att det är mer på individnivå. Jag skulle gärna göra en hysteroskopi också t ex, vilket de gör vad jag förstår. Mitt största problem är just hur jag ska lösa det med jobbet, får höra med OLGA hur många gånger vi behöver åka dit/hur länge vi behöver stanna. 
    För mig skulle det också definitivt vara värt det om vi fick ett barn ur det hela. 
    Inga problem!

Jag förstår det. Det var samma för mig. Jag fick ändra om vissa saker inom arbetet faktiskt för att kunna fokusera på detta. Det bästa är om man kan få ihop det med ens semesterdagar, så gjorde vi och det blev väldigt bra. Om det inte går med semesterdagar kanske du har en bra chef (?) och det kan vara värt att tala med chefen om det och om du kanske kanske kan arbeta därifrån (särskilt med tanke på pandemin nu).

Om du ska göra hysteroskopi (jag har inte gjort någon men de är tydligen väldigt bra på det med) så kommer du behöva åka en gång för det och sedan en gång till för insättning. Du ska räkna med att stanna där ca en vecka när det är insättning.

För ÄD brukar de flesta lyckas på första eller andra gången där.
  • bellis2
    Linlo skrev 2021-01-20 17:44:34 följande:
    Semesterdagar vore toppen att kunna ta ut. Tyvärr arbetar jag som sjuksköterska och har extremt lite flexibilitet i arbetet (bl a gällande när semester ska ske), men min chef är bra och förstående så jag hoppas att vi kan ha en dialog kring det hela. Just nu är jag f.ö. sjukskriven men ska nog åter snart, om än inte på heltid till en början. 

Så två gånger ska jag räkna med då i alla fall, tänker att sambon kan lämna spermier samtidigt som jag är där för hysteroskopi t ex, borde väl gå? En vecka sen får helt enkelt bli årets resa/semester med mys på hotellrum (inte rest på länge pga Covid-19). 

Vet du något om transporterna? Jag har tänkt flyg till Tallin och att de hämtar upp en där, känns tryggast. Hoppas det inte blir något strul eller att Coronasmittan blossar upp mer och sätter käppar i hjulen. 

Vore ju underbart med "bara" 1-2 försök till. Deras statistik ser ju bra ut, annars skulle de inte börjat erbjuda 100 % tillbaks och inte "bara" 80 %. Hoppas kan jag alltid! :) 
    Aha, det förstår jag och i dessa tider dessutom. Värsta fall fundera på sjukskrivning om det skulle behövas och skönt med en förstående chef.

Ja, precis om du ska göra hysteroskopi ska du räkna med två gånger. Ja, spermier fryser de men äggen vill de helst ha färska. När vi åkte i augusti var planen att de skulle köra makens frysta spermier men eftersom han var med så ville de köra på färska. 

Vi hade faktiskt trots allt en mycket trevlig semester där en vecka.

Vi hade turen att vi kom med direktplanet från Stockholm-St Petersburg. Vårsommarhöstvinter i denna tråd har nyligen åkt och hon skulle åka via Tallin så hon kan nog berätta mer om hur det ser ut nu. Men om ni ska åka längre fram kan det vara så att de hittar nya vägar för er tills dess. Nu till våren/sommaren bör det dessutom bli en nedgång igen vad gäller covid+vaccin.

Deras statistik är otrolig, de betalar tillbaka ca 1 %. De är väldigt bra på ÄD och till exempel nedsatt spermiekoncentration. Om man har väldigt lågt amh-värde är de inte lika bra på det, tycker jag.

Självklart, ska du hoppas :)
  • bellis2
    AliceLa skrev 2021-01-20 21:47:55 följande:

Nu som använder kliniker utomlands där man får se bilder på donatorerna (till exempel Olga), har ni valt att få se bilder på den som vuxna?

En del vill tydligen se bilder på donatorn som vuxen, andra vill se bilder på donatorn som barn, och en del vill inte se bilder alls.

Vi kollar på bilder på dem som vuxna, för jag vill ha någon som liknar folk i antingen min eller sambos släkt. Kanske inte alls är rationellt, men det känns bäst så.

(Vi skippade faktiskt Olga för att inga av deras donatorer såg ut som om de kunde komma från våra släkter. Plus att vi vill att barnet ska kunna få veta donatorns identitet när det fyller 18.)

Ja, det var viktigt för mig och en av anledningarna till att vi valde Olga. Som du säger, vissa vill se bilder och andra inte. När vi valde donator slutade det med att vi valde den som kliniken föreslog. Vi hade inte med henne för barnbilderna var inte lik mig men när vi fick se vuxenbilderna så var det tvärtom.
  • bellis2
    Sussna85 skrev 2021-01-23 08:22:41 följande:

Har just fått ett positivt resultat på en sticka! RD 8 med ett 2 dagars embryo. Men vågar inte lita på resultatet,tog ju sprutan med Gonapeptyl i tisdags och vet nu inte om den kan påverka,att det är som Ovitrelle,eller Pregnylen. Hittar inget bra svar på Google heller.

Jag blev så otroligt glad först,men nu vågar jag inte tro det,är ju lite väl stark för att vara på rd 8 med 2 dagars oxå. Så det måste vara sprutan som spökar :(

Gonapeptyl innehåller inget HCg utan är en nedregleringsspruta som förhindrar för tidig ägglossning så den är det inte :)
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2021-01-31 22:42:15 följande:
    Personligen fick jag mig en tankeställare när jag läste ett inlägg här om chanserna att lyckas, att embryot stod för hela 80% och att kvinnans slemhinna, hormonhälsa och allmänna hälsa endast påverkade 20%. Om det stämmer tror att vi lägger alltför stor vikt vid att fastna i medicineringen. Jag tänker att den ordinerade dosen bör vara vetenskapligt bevisat tillräcklig för att behålla en graviditet och att våra spekulationer ökar risken att vi skuldbelägger oss själva om det inte går vägen. Typ att "Jag missade medicinen med en timme tänk om jag förstört allt?", "om jag bara hade tagit medicinen lite tidigare, då hade det här kanske inte hänt".
    Det var jag som skrev det med hänvisning till Olga-kliniken och de är kända för sina höga doser, olika typer av mediciner och plan B vid eventuella blödningar då man ökar medicineringen ännu mer. Många av oss som gör ÄD har dessutom hormonproblem av olika slag och då behöver man balansera det.

Tyvärr med betoning på tyvärr ligger Sverige efter mycket vad gäller fertilitetsbehandlingar och medicinering, det kommer man inte ifrån. Envisheten om att man också tror att man är så insatt när de i själva verket inte är det är ett annat problem. Inom vetenskapen och särskilt medicin måste man ständigt hålla sig uppdaterad och vara öppen för nya resultat. Det är många gånger chockerande att hamna i samtal med läkare i Sverige och se hur ouppdaterade de faktiskt är och inte har intresset eller nyfikenheten till att uppdatera sig. Sedan får också tänka att bara för att det inte är vetenskapligt bevisat så innebär det inte att det är så utan att det faktiskt inte gjorts studier ännu. Tyvärr kryllar det av sådant och man ligger efter i många områden.

Sedan som du säger vad gäller att ta medicinen, en timme hit eller dit tror jag  inte spelar större roll och som du beskriver det så sitter man och anklagar sig själv, vilket skapar ännu mer oro.
  • bellis2
    Juni10 skrev 2021-01-31 23:34:41 följande:

Jag är inte jätteorolig för förskjutning av medicinering någon timme hit eller dit. Men i mitt fall handlar det om 12 h mellan progesterondoserna. Inte 8 som nästan alla har (och som jag haft tidigare när jag gjort IVF). Jag har läst studier där receptorerna kan blockera när de får för höga doser, och att det i de lägena då är lika bra med lägre doser. Min läkare sa att det gick lika bra att ha en dos på 200 mg lutinus/utrogestan som 400. Att det inte gjorde någon skillnad, bara dosen var den samma hela tiden (alltså strax innan insättning och efter/under insättning). . Men det som oroar mig en smula är att det är 12h mellan intagen av både progesteron, inte 8 som innan. Jag har tidigare tagit progesteron vid tre tillfällen/dag innan. Nu tar jag bara vid bara två. Jag ska kolla med kliniken i morgon. 

Jag tittade igenom din behandlingsplan och jämförde med min.

Östrogenet hade jag som du innan insättning, två gånger om dagen, 12 timmar emellan. Sedan efter insättning skulle det vara tre tabletter, 8 timmar emellan.

Progesteron, de har alltså gett dig Duphaston? Tror inte det säljs i Sverige (?) utan i Ryssland har de sagt Provera eller Duphaston men det ges inte efter insättningen utan innan.

Du fick inga progesteronsprutor?

Kolla gärna med kliniken om du kan få progesteronsprutor och om du kan lägga till en tablett av östrogenet så det blir 8 timmar emellan.
  • bellis2
    Juni10 skrev 2021-02-01 08:02:09 följande:

Tack för konkret och bra svar. Uppskattar det enormt, Pixie 87.

Är på Gennet i Prag, så helt rätt Duphaston fick vi köpa när vi var på plats. Jag tror att de tänker sätta ut den efter positivt gravtest, men jag skulle återkoppla efter hcg/blodprovet. 

Nej, fick inga progesteronsprutor. Har bara dosen med Utrogestan 200 mg  2ggr/dag. Hade du samma dos vagitator/progesteron, och dessutom progesteronspruta?  

Jag nedreglerades med primolut då jag tidigare haft lite problem med vanliga preventivmedel. 

Ska kolla om jag kan lägga till till en tablett av östrogenet så det blir 8 timmar emellan. Hade funderingar kring det då ömheten i brösten avtog från att varit ständigt ihållande under hela nedregleringen och insättningen, samt de första 5 dagarna efter inplanteringen. Men det kan ju bero på annat med. (Huga...) 

Olga-kliniken använder sig av progesteronsprutor, morgon och kväll och Crinone morgon och kväll (utgår från min behandling nu). Vid eventuell blödning sätts behandlingsplan b in och då får man öka progesteronet.
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2021-02-01 08:46:06 följande:
    Ja, precis. Men det gör att jag nästan tycker det är ännu "konstigare" att det kom ifrån Olga, för de vet jag ju medicinerar högt och kanske mer därtill, typ som att medicinen står för den största delen. Det känns som att en mer "sparsam" klinik skulle vilja marknadsföra en sån studie, som i ett argument till att "du får inte mer medicin, för den spelar ändå inte så stor roll". Är du med på hur jag menar? Eller tolkar jag texten fel?
    Jag är med på hur du tänker.

Om man tittar på deras videos talar de ofta om vikten av hur viktigt det är med embryot och undersöka vad det som är fel från början för att individbehandla. De har väldigt skickliga embryologer och läkare där.

Jag tycker ju inte 20 % är lite. Om något är fel (vilket det ofta är eftersom många som tar sig till slut till Olga är uppgivna efter att ha testat på flera ställen) så är det viktigt att utreda och sätta in åtgärder. Så för att lyckas från början sätter de in åtgärder på alla plan, tänker jag.

Ta till exempel Crinone. Jag får ta det till vecka 32. I Norge har man gjort en stor studie som visar på att det minskar risken för missfall ända fram tills dess (hittar den tyvärr inte). I Sverige skulle de inte tillåta en ta det så länge. Tvärtom vet jag inte hur många läkare här i Sverige som försökte få mig att kliva av min behandlingsplan innan vecka 12 dessutom. De tyckte inte det behövdes. I Sverige säger man att det inte går att stoppa missfall/blödningar men nu har vi ju fått se hur många fall som helst där Ryssland lyckats stoppa detta genom behandlingsplan b (en ökning av medicinerna).

Sverige är restriktiva vad gäller läkemedel i jämförelse med många andra länder i världen (jag är inte emot det i allmänhet).

• bellis2
    Juni10 skrev 2021-02-01 10:24:54 följande:

Intressant. Då är det ju ändå samma tidsintervall mellan progesterontillskotten som jag har. I övrigt kör du på sprutor och gel istället för enbart vagitatorer som jag gör. Och så har du östrogentillskott var 8:e timma och jag var 12:e just nu.  

(PS: såg nu att jag blandade ihop dig med Pixi i inlägget tidigare.) 

Precis! Sedan har vi också östrogenplåster.

Vi har också tabletter vi får vid eventuella blödningar som stoppar det.

Jag förstod det, ingen fara :)
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2021-02-02 12:11:27 följande:

Grattis till fina resultat Juni10 och Sussna85!

Själv har jag åkt på vad som känns som steg tillbaka, även om jag hoppas på att det reder ut sig och leder till framsteg.

Jag har problem att bygga slemhinna. Min första stimulering gick vägen, om än något blygsamt så 7,8mm och 3-skikt, därefter har jag gjort två stimuleringar där den blivit som tjockast 6mm och saknar skikt. Samma upplägg alla gånger, 8mg progynon/dag.

Jag tycker att det kändes rimligt att inte ändra något inför omgång 3, då omgång 2 skulle kunnat vara ren "otur", men nu känns det tydligt att jag behöver ändring i upplägget. Vi ska diskutera det på torsdag, jag ska göra ett till vul innan för att se om något alls händer med slemhinnan mellan dag 12-16 (förmodligen inte, förra gången hade inget hänt mellan dag 10-14).

Inför mitt samtal undrar jag om någon här har kunskap eller erfarenhet av svårigheter med slemhinnan?

(Jag äter extra järn).

Självklart oroar det mig att jag inte ska lyckas få till slemhinna alls, oavsett medicinering. Skulle det kunna vara möjligt? Det känns så frustrerande att inte ens få ta sig fram till start..

Hur många dagar tar du Progynon? Jag tror att de ger dig för lite östrogen (alltså en för kort tid, inte själva mängden).

När jag körde i Danmark lyckades de inte få till en bra slemhinna. På Olga hade jag 10 mm vid insättningen. Skillnaden då var östrogen, dosen och tiden. De kör ju också "training cycle" där.
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2021-02-02 13:43:37 följande:
    Hur menar du med dagar? Igår var dag 12, torsdag blir dag 16. Men förra gången hade den avstannat i tillväxt tidigare än så, så längre stimulering verkar tyvärr inte vara lösningen.. Jag tror att jag inte tar upp progynon särskilt bra och kommer att behöva komplettera. Vilket förvisso känns bra att i så fall upptäcka redan vid stimulering, så att jag inte behöver göra insättningar som misslyckas av den anledningen.

Hur lång kan en stimulering vara? Är plåster alltid ett komplement eller används de nån gång som ensam ordination?
    Alltså för min del var jag på Progynon i månader (inte hela tiden) innan insättning. Det tror jag hjälpte i mitt fall men jag är inget proffs på det hela. Det kan ju vara annat också. Vad säger kliniken?

Plåster fick jag inte innan insättning utan efter tillsammans med Progynon.
  • bellis2
    Lucybullen skrev 2021-02-05 17:18:59 följande:

Vi planerar också ÄD under 2021. Har kontakt med klinik i Danmark och har nu 3 st 6-dagars blastocyster  samt 2 st 2-dagars embyon i frysen som väntar på oss. 
    Detta blir vårt första försök. Jag kommer inte att få östrogen utan deras metod verkar vara att stimulera med Gonal-F i ca 7 dagar och sedan ultraljud för att se om slemhinnan är tjock så då tar man Ovitrelle för äggmognad och ägglossning. Sedan insättning av blastocyst. Sedan får man ta progesteron vag kräm fram tom v 12 samt Aspirin. Någon som har erfarenhet av denna stimuleringsbehandling inför ÄD? Uppfattat att man gör detta för att återföra i rätt tidpunkt men blev lite osäker på denna behandling då jag har regelbunden ägglossning med utslag på LH stickor varje månad. (Mina ägg ska ju inte användas/plockas)

Har läst en hel del men aldrig har jag sett detta upplägg för ÄD, låter märkligt. Det är ju ett upplägg för IVF. Varför ska man ska man ge Gonal? Det gör ju så att äggblåsorna växer, vilket man inte vill vid ÄD.

Många av oss som gör ÄD har ofta lågt östrogenvärde och behöver progynon. Det är också en chansning av hur de hanterar slemhinnan, är den inte tillräckligt tjock så kommer de behöva avbryta. Har de analyserat din data sedan tidigare, hur det brukar se ut vid UL?

Jag gjorde IVF i Danmark men valde att inte göra ÄD där utan vi gick över till Ryssland. Jag trodde först att de var mycket bra i Danmark men blev inte alls imponerad av deras behandlingar.

En dansk kvinna beskriver skillnaderna:
    joandivine.dk/olga-fertility-clinic/
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2021-02-03 07:37:59 följande:
    Var det så du menade Bellis? Att äta underhållsdos? Eller vad skiljde din stimulering i Danmark från Ryssland?
    Jag gjorde vanlig IVF i Danmark så fick inget progynon alls. De menade på att det inte gick eftersom det stoppade tillväxten av äggblåorna. Men sedan greppade jag att det kunde jag ju visst fått. De lyckades med slemhinnan i Ryssland även när jag gjorde vanlig IVF där första gången. Det handlar om timing och kunskap.

Ja, underhållsdos och det ska inte vara ett par dagar i månaden utan längre än så.
  • bellis2
    pixie78 skrev 2021-02-08 10:49:16 följande:

Vi hade möte idag med kliniken i Finland efter vårt misslyckande/mkt tidiga missfall förra veckan. Jag hade skrivit en lång lista med frågor kring medicinering och behandlingar av olika slag. Hon var negativ till allting och menar att det inte finns en enda studie i nutid som visar på fördelar med Trombyl, Prednisol, hysto och allt det andra vi diskuterat här. Jag tycker det är fascinerande att det råder så delade meningar i detta område. Alla ni som gör i Ryssland får väl per automatik det mesta som man kan tänka sig? Jag antar att de resonerar som så att det iaf inte kan skada?

För vår del blir det exakt samma behandling igen nästa gång. Progynon 6 mg och Lutinus tre gånger om dagen. Hon tyckte det ser positivt ut för vår del med tanke på att det tog sig, om än väldigt kortvarigt. Embryona är ju testade med PGT-A och av toppkvalitet (hon sa nåt om AA) och det ska enligt dom vara 60 % chans att det tar sig. Har ju svårt att se lika positivt på det själv dock. 

Så om Finland öppnar sin gräns igen blir det nytt försök nästa mensstart (typ början av mars). 

På Olga-kliniken, Ryssland behöver man inte diskutera/argumentera för medicin, nej. Det är de som styr samtalet och lägger upp behandlingsplan utifrån patienten. Det handlar inte om att de resonerar att det inte kan skada utan det handlar om kompetens. 

Att det skulle saknas vetenskapliga studier för olika mediciner i samband med fertilitetsbehandling är fel och bara pinsamt att läkaren säger.

AA på embryot är toppkvalitet.

Svar på tråden Äggdonation 2021