Äggdonation 2021
Hej,
Jag skrev i 2020 tråden och frågade om erfarenheter av AVA Riga och Olga och fick en del bra svar. Jag tycker dock fortfarande det är svårt att välja. Vi har just nu kontakt med båda klinikerna. Det känns som Olga har bättre resultat (fler lyckade försök) men är också dyrare. En annan aspekt är även att på Olga blir man tvungen att stanna en vecka. Är det någon som vet varför. På AVA stannar man 2 dagar för själva insättningen. Innan Covid gick det på en dag. På AVA har det redan hittat en donator
till oss men efter ha följt trådar här och läst på lite mer är jag inte helt säker på AVA längre. Vi har inte skrivit på något avtal än. Hur långt in i processen kan man ångra sig egentligen?
Jag ställde frågan i början till kliniken varför man måste stanna så länge då vi också tyckte det var jobbigt. Det handlar om testerna och att insättning kan ske +/-2 dagar. Sedan låter de embryot odlas i fem dagar. Ibland är det så också att de inte vet exakt vilken dag donatorn kommer ha äggplock. Allt sådant och hur de arbetar är en del av deras lyckade resultat. Sedan är Ryssland inget EU-land så det krävs annan planering.
Jag tyckte också det var mycket i början (när är det inte det med IVF) men när vi valde var det viktigt för oss att inte dra ut på det för länge, inte gå igenom en massa försök och det var värt det.
Har ni inte skrivit på något har ni heller inget giltigt avtal. I slutändan får man nog gå på magkänslan vad gäller klinik.