• Inalina

Äggdonation 2021

Amaryllis2021 skrev 2021-01-06 21:40:53 följande:

Vi har försökt få till ett syskon nu under två år. Sonen kom till med ivf efter många försök. Jag har få ägg kvar och vi har fått prognosen att lyckas med ivf med våra gener till under 5 procent. Vi har nu bestämt oss för äggdonation. Vi har valt Gennet som finns i Prag. De föreslår stimulering av donator redan i februari men det känns så snart med tanke på Corona och att jag skall synkas med donatorn för att få till ett färskförsök.

Känner stor oro över att resa utomlands just nu men det är nu det gäller för oss... vi vill heller inte vänta för länge.

Hur har ni andra löst det med prover, ultraljud och mediciner här på hemmaplan? Jag skall kontakta min gamla ivf-klinik och hoppas de kan hjälpa mig.

Någon mer som har kontakt med Gennet?

Hej Amaryllis! Vi gör inte äggdonation men däremot har jag haft mkt kontakt med Gennet och kan verkligen rekommendera dem! Vi fick vår dotter genom dem, på 2:a IVF försöket med FET. De är ganska öppna till olika behandlingar och inte så stela när det gäller medicinering, som jag förstått att vissa andra kliniker kan vara. Man kan alltid ställa 100 olika frågor utan att de tappar tålamodet också ;)

Ville bara önska dig lycka till med ÄD! 
  • Inalina
    GrodanS77 skrev 2021-02-06 06:51:16 följande:
    Tack!

Jag får lite extra progynon och lutinus, samt trombyl och kortison.
    Hej Grodan, sorry att jag hoppar in i tråden trots icke ÄD, men ville höra lite kort om dina mediciner. Jag fick en dotter med FET för ca 2 år sedan då jag också tog Prednison och Trombyl på försök 3 (i prag) . Då hade jag haft 2 återföringar där första blev minus direkt och andra ett plus men varade bara några dagar (utan medicin). 

Nu hade jag hoppats slippa de medicinerna inför nästa IVF då jag inte har någon bevisad sjukdom eller liknande för att ta dem. Får jag fråga, med dina tidigare återföringar, fick du samma medicinering då? När du fick tidigt mf och även det senare :(?

stort grattis till att du är gravid!!!  Hjärta
  • Inalina
    GrodanS77 skrev 2021-02-12 09:43:21 följande:
    Vid äd är det vanligt att man tar både prednisolon och trombyl. Kortisonet för att minska risken att ägget stöts bort pga reaktion med immunförsvaret. Vid ivf med egna ägg brukar det inte vara ?standard? att få det. Trombylen tar man för att minska risken för proppar i livmordern, bland annat eftersom man tar mycket östrogen,

Vad är det som gör att du tvekar nu i och med att det funkade förut?

Jag har haft de vid alla mina insättningar. Har gjort totalt 5 äd. Ett barn, två plus som vänt efter ett par dagar, ett mf v9 och nu plus V5. Har inte heller något bekräftat problem med immunförsvar osv.
    tack för svar! jag tvekar väl kanske lite då jag tyckte det var jobbigt att ta de där blodförtunnande sprutorna väldigt länge, men jag förstår nu att Trombyl som du skriver om kanske du tar i tablettform? Som albyl minor? jag tog sprutor i magen tills jag fick se ett tickande hjärta, men givetvis skulle jag kunna ta Trombyl i tablett utan några problem, ska höra med min klinik om detta! Ska även höra om Prednison, går hos en ny klinik nu denna gången så vet inte hur glada de är att skriva ut kortison heller men ska höra. Tack snälla!Glad
  • Inalina
    GrodanS77 skrev 2021-02-15 18:10:30 följande:

Lyckan verkar inte vara så långvarig denna gången heller. Började blöda idag, helt utan förvarning, ingen smärta. Har inte haft den minsta tillstymmelse till rosa ens. Men idag störtflod och klumpar. Har fått ut så mycket så det känns verkligen inte som det finns en chans att det är något kvar av en lycka graviditet. Ska till kliniken i morgon eftermiddag och få det bekräftat. Fortsätter dock med medicin till dess jag har varit hos kliniken.

Nu har vi bara en liten rackare kvar i frysen...

beklagar verkligen att du blöder, men hoppas såklart att det ska kunna gå vägen ändå. bra att du kollar upp det så snabbt så du får besked. styrkekramar, så himla orättvistHjärta
  • Inalina
    GrodanS77 skrev 2021-02-16 15:45:29 följande:

Tydligen så är jag fortfarande gravid!!! Hur i hela h-vete gick det till??!?? Inget spår av blod i livmodern eller på tappen, en fostersäck där man kunde skymta ett foster i ena hörnet. Eftersom jag bara är i v5+3 så är det för litet för att se hjärta och om det lever. Men det fanns där, såg ut precis som det skulle i den veckan. Ska på koll igen om en vecka.

Igår så blödde jag alltså mer och fick mer klumpar än vid mitt missfall i vecka 9. Ändå fanns något kvar! Ja, jag trodde jag hade varit med om det mesta i gravidsvängen men tydligen inte.

Åh så underbart att höra!! Hjärta nu hoppas vi det lugnar ner sig och att du får se hjärtslagen nästa vecka Solig
  • Inalina
    GrodanS77 skrev 2021-02-16 15:45:29 följande:

Tydligen så är jag fortfarande gravid!!! Hur i hela h-vete gick det till??!?? Inget spår av blod i livmodern eller på tappen, en fostersäck där man kunde skymta ett foster i ena hörnet. Eftersom jag bara är i v5+3 så är det för litet för att se hjärta och om det lever. Men det fanns där, såg ut precis som det skulle i den veckan. Ska på koll igen om en vecka.

Igår så blödde jag alltså mer och fick mer klumpar än vid mitt missfall i vecka 9. Ändå fanns något kvar! Ja, jag trodde jag hade varit med om det mesta i gravidsvängen men tydligen inte.

Åh så underbart att höra!! Hjärta nu hoppas vi det lugnar ner sig och att du får se hjärtslagen nästa vecka Solig
  • Inalina
    Amaryllis2021 skrev 2021-05-16 20:45:26 följande:

Då var jag åter efter min resa till Prag och Gennet. Resan var lång och lite omständig med alla Corona restriktioner och för och under denna resa testades jag 3 gånger.

Donatorn hade nio ägg varav sex blev befruktade. I slutändan fanns ett toppbastocyst och en blasto med lite sämre betyg. Det bästa fick jag tillbaka och den andra åkte i frysen. Så nu ruvar jag igen! Äntligen?. Hoppas detta lilla frö vill fortsätta att gro.

Vi lade till något som kallades embryo-glue vilket skulle hjälpa det att fästa i livmodern. Ngn annan som har erfarenhet av detta?

Hejsan! låter ju super med en topp-blastocyst!  håller alla tummar!

jag gjorde ju en ivf på Gennet 2018 och fick då också embryo glue vilket verkar vara ganska standard för dem. Då tog sig mitt embryo (på andra försöket första FET) och det blev en dotter den gången så hoppas det funkar även för dig!
    Jag gör ju inte ÄD (ännu) utan försöker med syskonförsök till vår dotter och det går inte så bra alls så känns som att vi kommer närmare ÄD för var dag. Jag gillade Gennet när vi gjorde ivf där och kommer förmodligen vara tillbaka där i höst när det är lite lättare att resa mellan länderna, förstår att resan kan ha varit en pärs för er! stort lycka till med ruvningen nu!Hjärta
Svar på tråden Äggdonation 2021