Inlägg från: vårsommarhöstvinter |Visa alla inlägg
  • vårsommarhöstvinter

Äggdonation 2021

Hej allihopa! Idag är det väldigt mycket här. Ska åka till St Petersburg på söndag via Tallinn och förutom allt annat som måste fixas har det uppstått frågetecken kring om man över huvud taget kan åka vägen genom Tallinn längre när man ska vidare till Ryssland. Åt andra hållet verkar det gå bra, att åka hem den vägen alltså. Svårt att få klara besked också. Suck, pust och stön.

• vårsommarhöstvinter
    Sussna85 skrev 2021-01-14 18:23:23 följande:
    Ja att det bara inte kan löpa på,man har tillräckligt att fundera på som det är ju<3 Hoppas ni får rätsida på allt och resan löper på utan missöden. Håller tummarna!
    Det redde ut sig ... fick ringa till Estonian Health Department. Så en sak till att bocka av på listan.
  • vårsommarhöstvinter
    Linlo skrev 2021-01-20 13:17:32 följande:
    Tack för svaret! :)

Vet inte riktigt, det svar vi fick var att de såg så bra ut så de frös dem. I min värld låter man fina embryos växa till sig till blastocyster, speciellt då vi hade 9 befruktade. Försöket som gav 2-dagarsäggen var i januari -20.

Jodå min sambo har kollat DNA fragmentation med normalt resultat. Han har några gånger i övrigt haft nedsatt spermiekoncentration men vi har gjort ICSI så det har ändå varit hyfsad befruktningsgrad. Jag är mer öppen även för embryodonation om det ändå skulle vara något med spermierna, men min sambo har inte kommit dit i tanken än (förstår det också, jag får ändå biologiskt bära ett ev. barn även om det inte är mitt ägg).

Jag har även gjort en ERA för att bedöma när implantation borde ske (inför senaste gången nu i vintras). Allt såg så bra ut, slemhinnan har aldrig varit så tjock (11 mm mot för annars 7-8), införandet gick bra, blaston såg jättefin ut (fick veta sen av embryologen att den var grad 4 b om jag nu inte minns helt fel, har det nerskrivet där jag har all min info om det, men inte här med mig nu). 

Nej, egentligen är jag nog mest allmänt ledsen och uppgiven över att det aldrig går vägen för oss, med flera IVF och äggdonation under tre års tid nu (på olika ställen). Vi har varit jättenöjda med läkare och personal i Uppsala (jättebra info från embryologerna t ex), känns som de gjort allt de kunnat! Vi kommer dock inte gå vidare där som det ser ut nu. Vi har även varit på AVA-clinic i Riga tidigare. Vi funderar nu på OLGA clinic och har deltagit i ett webinarium & ska bli kontaktade (isf garantiprogram, levande födsel eller pengarna tillbaka). Upplever att de verkligen individanpassar behandlingen. Det känns bara som ett så stort steg, inte minst kostnaden. Vet inte heller hur jag ska kombinera med jobbet eller ordna med allt det praktiska, men det får lösa sig, är inte redo att ge upp bäbisdrömmen! 

Lycka till själv med syskonförsök! :)
    Tycker det låter som en bra idé att vända sig till Olga. Där tittar de på "allt" och optimerar alla parametrar. Sätter bara in femdagars, bland annat. Det finns många svenska kvinnor och par som går där så det finns mycket stöd att hitta på nätet om hur man går till väga. Och kliniken är väldigt service minded och vägleder en genom hela processen. Även med den praktiska biten som flygrutter och hur man enklast kan ta sig till St Petersburg.
  • vårsommarhöstvinter

Jag har nyligen åkt Tallinn-vägen till och från St Petersburg och det gick bra.

Man kan också välja att åka taxi bara till Narva och sedan ta tåg till Tallinn (och vice versa, antar jag) men det hjälper inte kliniken till med, utan är något som man får ordna själv. Det är inget som tilltalade mig för övrig. Det är rätt mycket snö i Tallinn nu och man får ju gå med sitt bagage i snön. Har man gjort insättning ska man helst undvika att bli svettig och det vet jag att jag garanterat hade blivit av den promenaden i tjock vinterkappa.

Det kliniken rekommenderar är att åka med taxi som de bokar. Man berättar bara för sin koordinator senast dagen innan man vill åka vilka sträckor man vill åka och när ens flyg landar/lyfter så fixar de resten, bokar taxi, talar om när taxin bör hämta upp dig osv. De räknar 8 timmar från St Petersburg till Tallinn och att man då får 2,5 timme på flygplatsen. Minns inte men skulle tro att de räknar med kortare tid när man åker motsatta vägen.

Chaufförerna kör bra, pratar engelska, är vänliga och trevliga och stannar vid bensinstationer om man behöver in på en toalett och ta sin medicin. Jag tycker detta är ett jätteskönt alternativ. Man får sitta och sova i lugn och ro utan stress, vilket känns särskilt bra efter transfer. Man kan också dela taxi med andra patienter och då har man ofta mycket trevligt att prata om och resan blir billigare. Sträckan St Petersburg-Narva kostar 100 euro och sträckan Narva-Tallinn kostar 110 euro, oavsett antalet passagerare. Tror inte man åker fler än 3 passagerare i taget (fler skulle nog bli obekvämt dessutom).

• vårsommarhöstvinter

Jag tror personligen att det är rätt meningslöst att göra hysteroskopi i Sverige. Det enda stället som jag känner till och skulle kunna tänka mig att undersöka vidare är Sokolova i Göteborg. De har en del samarbete med Olga-kliniken och verkar ha ungefär samma behandlingssyn.

Innan jag började på Olga genomgick jag ett ultraljud för att kolla om allt stod rätt till inför mina stundande behandlingar. Det utfördes av en gynekolog som arbetar som överläkare vid ett sjukhus i Sverige. Hans åsikt var att allt såg jättebra ut. Vilket läkarna vid Olga-kliniken inte alls höll med om ... jag filmade och tog kort på ultraljudsundersökningen så de uttalade sig alltså om samma undersökning.

Det finns mycket i livmodern som kan ställa till det för en graviditet efter så många missfall som jag hade haft och i mitt fall behövde det "städas ur". Men i Sverige är man väldigt restriktiv med att ta bort något över huvud taget, man verkar veta alldeles för lite om vad polyper och liknande kan ställa till med.

• vårsommarhöstvinter
    Eva7272 skrev 2021-02-03 21:26:06 följande:

Det är ju svårt att ta sig utomlands nu. Flera länder som har inreseförbud etc så vi har börjat se oss om i Sverige. Gynhälsan exv. vad har de för åldersgräns för få genomgå äggdonations behandling?

Man får dock, trots att gränserna är stängda, resa till många länder för vård (vilket äggdonation räknas som). Det är många som reser till Ryssland t.ex. Det är gott om plats på både flygplatser och flygplan, vilket är skönt. Jag har åkt ett par gånger de senaste månaderna och det har funkat fint.
  • vårsommarhöstvinter
    pixie78 skrev 2021-02-08 10:49:16 följande:

Vi hade möte idag med kliniken i Finland efter vårt misslyckande/mkt tidiga missfall förra veckan. Jag hade skrivit en lång lista med frågor kring medicinering och behandlingar av olika slag. Hon var negativ till allting och menar att det inte finns en enda studie i nutid som visar på fördelar med Trombyl, Prednisol, hysto och allt det andra vi diskuterat här. Jag tycker det är fascinerande att det råder så delade meningar i detta område. Alla ni som gör i Ryssland får väl per automatik det mesta som man kan tänka sig? Jag antar att de resonerar som så att det iaf inte kan skada?

För vår del blir det exakt samma behandling igen nästa gång. Progynon 6 mg och Lutinus tre gånger om dagen. Hon tyckte det ser positivt ut för vår del med tanke på att det tog sig, om än väldigt kortvarigt. Embryona är ju testade med PGT-A och av toppkvalitet (hon sa nåt om AA) och det ska enligt dom vara 60 % chans att det tar sig. Har ju svårt att se lika positivt på det själv dock. 

Så om Finland öppnar sin gräns igen blir det nytt försök nästa mensstart (typ början av mars). 

Jag har också hört de argumenten. Svenska läkares favoriter. Men om de nu har rätt, hur kommer det sig då att Olga-kliniken har så höga resultat, trots att patienterna som åker dit i princip bara är "svåra" fall som har massor av missfall och misslyckade behandlingar i andra länder bakom sig? Det är förstås din läkare (och de flesta svenska läkare) som har fel ...

Jag tror förresten inte att läkarna på Olga-kliniken resonerar som så att "det kan ju inte skada". Det är snarare så att de använder sig av alla verktyg som de vet kan ha effekt och undersöker vilka som kan var användbara för den enskilda patienten. Varje patient får en skräddarsydd behandling och det är nog det som gör dem så framgångsrika.

Om jag jämför min behandlingsplan med andra patienters (vid andra kliniker) verkar min vara mer detaljerad och jag har betydligt fler förhållningsregler. "Om det händer, ska du göra det här" osv. Inte bara "ta det här två hormonerna två gånger om dagen till vecka x, punkt".
  • vårsommarhöstvinter

Tycker inte att man behöver ställa svenska och utländska kliniker mot varandra. Tror alla hade föredragit att stanna i Sverige om det hade gått. Men det är ett faktum att utländska kliniker (t.ex. i Ryssland) generellt har fler verktyg att ta till än svenska och att de lyckas med fall som inte har lyckats i Sverige.

• vårsommarhöstvinter

Sofia95 - det är väldigt vanligt att ha svårt att bygga slemhinna, ja. Så du är inte ensam. Vad jag har förstått är det mängden österogen som avgör. Du kanske helt enkelt behöver betydligt större mängder än vad du har fått hittills?

• vårsommarhöstvinter
    Sofia95 skrev 2021-03-04 09:50:37 följande:
    Tack för svar! Jag tänker likadant. Jag verkar inte kunna ta upp progynon. Kanske högre dos plåste4 skulle fungera. Men förstår du tanken med menopur? För tydligen ska jag använda det ensamt, alltså utan komplettering med östrogen?
    Vet tyvärr inte vad Menopur gör.
  • vårsommarhöstvinter

Mata inte trollet. Hen är uppenbarligen en djupt olycklig människa som bara är ute efter att provocera. Anmäl inläggen istället för att bemöta dem, är mitt förslag ...

• vårsommarhöstvinter
    Lumila skrev 2021-05-16 10:10:45 följande:
    Tack alla!

Vi har gjort 3 FET med embryon av donerade ägg. En femdagars blastocyst och två st 3 dagars embryon.

Testade idag igen för säkerhets skull och fortfarande neg. Läste det där om att urintester ofta kan visa falskt resultat efter embryoöverföring. 
    www.ivf-embryo.gr/sv/ivf/graviditetstest-efter-embryoaterforing

Men vår läkare har inte sagt något om blodprov... Hur har ni andra gjort?
    Du måste absolut ta blodprov (tycker jag). Det är krav på min klinik (Olga).
  • vårsommarhöstvinter
    Lumila skrev 2021-05-15 20:00:21 följande:

Hej på er alla! 

Ja-a hörni. Här går det ju inte som önskat. Testade idag och det var klart negativt. (Egentligen är officiella testdagen imorgon, men då hade man ju ändå kunnat se lite av ett streck idag om man varit gravid.) Jag fortsätter med mina mediciner ändå och testar igen imorgon, men jag har gett upp hoppet.

Detta var alltså vårt tredje och sista embryo av de donerade äggen!

Det känns för jävligt. Jag är så fruktansvärt besviken, sorgsen, tom, ledsen och förbannad just nu. Allt på samma gång. Det har varit många hjälplösa tårar idag... Gråter

Jag skickade faktiskt meddelande till Olgakliniken i morse, direkt efter vårt minus. De ringde mig ett par timmar senare och vi har tid för Zoommöte på torsdag. Snabba tag där iallafall. Det bådar ju ändå gott i allt elände.

St Petersburg känns lite främmande och långt borta, men det är den där "levande barn garantin" som lockar. Jag känner att min tid börjar rinna ut.

15 års ofrivillig barnlöshet och kamp om ett pluss börjar kännas ganska ordentligt sunkigt just nu!

Olga är ett bra val. De är mycket duktiga på att ta reda på VARFÖR det inte går vägen och åtgärda problemen (som kan vara flera). De är dessutom väldigt trevliga och service minded.

Vi går där och verkar ha lyckats på första försöket (gravid i vecka 20).
  • vårsommarhöstvinter
    Eva7272 skrev 2021-07-27 12:36:25 följande:

Grattis till alla er som plussat!

Själv är jag inne på rd 6. Tjuvtestade redan igår kväll med ett clearblue som man skulle kunna se 5 dagar innan BIM och det var negativt. Testade idag på morgonen med test från RFSU och det var också negativt. Känner mig tyvärr inte heller gravid. Jag har varit det så många gånger tidigare (många missfall + 2 barn) så det är som jag känner min kropp. Hur det ska kännas för mig vill säga. Andra kan ju ha helt andra grav.symtom. Jag brukar alltid ha ömma bröst och det har jag i och för sig men det började någon dag innan överföringen och är troligtvis en biverkan av Estradotplåstren. Som gravid har jag väldigt molande magvärk vilket jag inte har nu.

Det är vårt första försök med ÄD. Vi har tre st 5-dagars kvar varav 2 är klassade som hög kvalitet. Är det någon av er som gjort flera försök som vet om de ändrar något till nästa försök? Analyserar de vad som kan ha gått snett el kör man bara på med samma? Bara nytt embryo?

En annan sak; läser att många av er fått Trombyl. Jag har inte fått det. Varför får man det?

Om din klinik kommer att ändra något i upplägget inför nästa insättning är svårt att säga, det beror på kliniken. Om du går hos Olga kommer de att utvärdera vad som skett och sannolikt ändra lite här och var. De har många verktyg att ta till om saker och ting inte fungerar. I Sverige och i en del andra länder har jag fått intrycket att man inte avviker särskilt mycket från sitt standardprotokoll.

Jag har fått Trombyl av den svenska mödravården men Olga-kliniken tyckte också det var bra att jag tog det. Man får det om man har riskfaktorer som hög ålder, äggdonation, övervikt, tidigare problematiska graviditeter (tidigare havandeskapsförgiftning har jag för mig det var) osv. I mitt landsting ska man ha två av dessa riskfaktorer för att få det utskrivet.
Svar på tråden Äggdonation 2021